Browsing Temel Eğitim Bölümü Tez Koleksiyonu by Department "Temel Eğitim"
Now showing items 1-20 of 38
-
36-72 Aylık Çocukların Ev Matematik Ortamlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-04)There are some factors that affect children's mathematics achievement in later ages. One of the factors affecting children's math skills is the math environment of the home. In this context, "In this context, answers to ... -
4-7 Yaş Çocukları için Örüntü Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Örüntüye İlişkin Öğretmen Uygulamalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aimed at developing a measurement tool to determine the pattern skill levels of children aged between 4 and 7 years, and determining the practices of preschool teachers on the concept of pattern. The study adopted ... -
5N1K Teknoloji Modelinin İlkokul 1. sınıfta Okuma Becerisine İlişkin Bazı Değişkenlere Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The main purpose of this research is to examine the effect of the technology integration model-based application on some reading variables of primary school 1st grade students. For this purpose, the research was designed ... -
Anne-Babalık Amaçları ile Çocuğun Mizacı, Psikososyal Davranışları, Duygu Düzenleme Becerileri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of research is to examine relationship between parenting goals and child's temperament, psychosocial behaviors, emotion regulation skills. Parents of 48-78 month old children attending pre-school education institutions ... -
Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Fen Başarısına, Araştırma ve Bilimsel Yazma Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The main purpose of this research was to investigate the effect of Argument Based Inquiry (ABI) approach on fourth grade students’ science achievement, inquiry and scientific writing skills. Another purpose of the research ... -
Birinci Sınıf Öğretmenlerinin Okuma Yazma Öğretimine Hazırlık Döneminde Yaptıkları Uygulamaların Nitel Bir Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In Turkey, pre-school education between the ages of 3-5 is not compulsory and the participation rate is 39%. In classrooms with different age groups, foreign nationals and inclusive students, where the vast majority do not ... -
Caldecott Ödüllü ve Popüler Resimli Türk Çocuk Kitaplarının Karşılaştırmalı Bir Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Children's books are one of the most important products in determining the cultural level of a country. Because children's books are not only products that enable children to have fun, but also works of art in their ... -
“Devereux” Okul Öncesi Ölçeğinin Uyarlanması Ve İkinci Adım Erken Müdahale Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Investigating the effectiveness of programs is an important step for children's social emotional development. Second Step program (SSP) aims to support children socially- emotionally. Therefore, the purpose of research ... -
Ebeveyn ve Öğretmenlerin Bilim Okuryazarlık Düzeyleri ile Okul Öncesi Dönemde Bilim Eğitimine İlişkin Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-04)The aim of this study is to determine the science literacy levels of preschool teachers and parents with children in early childhood, to examine their views on science literacy and science education, and to reveal their ... -
Ebeveynlerin Doğayla İlişki Düzeyleri İle Çocuklarının Doğayla Bağlantı Kurma Eğilimleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to reveal the relationship between parents' levels of relationship with nature and their children's tendency to connect with nature. For this purpose, "What kind of relationship is there between ... -
Eğitsel Veri Okuryazarlığı Yeterlik Algısı Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In early childhood, when the speed of development is high decisions to be made about children, activities to be implemented or measures to be taken will ensure that they spend their childhood and later periods in a healthier ... -
Erken Çocukluk Eğitiminde Kapsayıcı Eğitimin Niteliğine Yönelik Paydaş Görüşlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this research, the views of teachers, parents, school administrators, local government officials and non-governmental organizations on the quality of inclusive education in pre-school education were examined. This ... -
Erken Çocukluk Eğtimi Öğretmenlerinin Olgun Oyuna İlişkin Uygulamalarının ve Görüşlerinin Oyundaki Öğretmen Rolü Çerçevesinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-27)The purpose of this study is to conduct an adaptation study of the Mature Play Observation Scale into Turkish and to examine early childhood education teachers’ practices and opinions on mature play. Exploratory sequential ... -
Feridun Oral’ın Resimli Öykü Kitapları Üzerine Bir Doküman İncelemesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-07-10)This study was designed as “A Document Analysis on Feridun Oral's Picture Story Books”. The study includes 15 story books both written and illustrated by Oral between 1993 and 2017. The aim of this study is to perform ... -
İlkokul Öğrencilerinin Matematiği Gerçek Hayatla İlişkilendirme Becerilerinin Çocuk Edebiyatı Eserleri Bağlamında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Within this research, in the context of children’s literature, mathematical real life connection skills of primary school third class students are investigated thoroughly according to mathematics lesson learning areas, ... -
İlkokul Öğrencilerinin Okuma Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Sahip Olması Gereken Yeterlikler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-12-21)The aim of this study is to reveal the competencies that primary school students should have in order to improve their reading skills and to determine whether there is a consensus among experts on these competencies. This ... -
İlkokul Öğrencilerinin Teknoloji Kullanımı ile İlgili Ebeveyn Tutum ve Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aims to determine the experiences and perceptions of parents of primary school students about their use of technology. With the research, it has been tried to reveal parents’ concerns about the negative situations ... -
Kapsayıcı Eğitim Uygulamalarının İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersi Başarısına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06-14)The objective of the present research is to examine the effect that inclusive education practices make on the success achieved by 4th grade student’s in geometry field of mathematics course, and to determine opinions of ... -
Kapsayıcı Ortamlarda Kültüre Duyarlı Öğretim Etkinliklerinin Etkinlik Kuramı ve Yükleme Kuramı Perspektifiyle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The main purpose of this thesis is to reveal the factors affecting the effective use of inclusive pedagogy in instructional processes by examining primary school 4th grade teachers’ process of integrating inclusive ... -
Okuduğunu Anlamave Edebî Sanatlar: Çocuk Kitapları Üzerine Nitel Bir Araştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study is to reveal the level of use of literary arts in different types of children's literature works at primary school level and the level of students' reading comprehension and literary arts in these ...