Başlık için Temel Eğitim Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 80, listelenen: 10-29
-
Caldecott Ödüllü ve Popüler Resimli Türk Çocuk Kitaplarının Karşılaştırmalı Bir Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Children's books are one of the most important products in determining the cultural level of a country. Because children's books are not only products that enable children to have fun, but also works of art in their ... -
Covid-19 Pandemisinde 48-72 Ay Çocukların Ebeveynleri ile İlişkileri ve Yılmazlık Özelliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to reveal the relationships between preschool childrens' resilience and parent-child relationship and temperament, attachment, and emotion regulation during the pandemic period. This research, which ... -
Çocuk Kitapları Üzerine Bir Seviye Tespit Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aims to to determine the reading levels of children's books in Turkish with 10 local authors and 10 foreign authors. The research is a type of basic qualitative research, and the data collection process was ... -
“Devereux” Okul Öncesi Ölçeğinin Uyarlanması Ve İkinci Adım Erken Müdahale Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Investigating the effectiveness of programs is an important step for children's social emotional development. Second Step program (SSP) aims to support children socially- emotionally. Therefore, the purpose of research ... -
Dışsallaştırılmış Davranışların Değerlendirilmesinde Öğretmenlerin Nedensel Yüklemelerinin ve Beklentilerinin Öğretmen-Çocuk İlişkisindeki Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-11)The study aimed to reveal the effect of mental processes such as behavioral appraisal, causal attribution and expectation in the relationship of preschool teachers with children with externalized behavioral problems. The ... -
Ebeveyn ve Öğretmenlerin Bilim Okuryazarlık Düzeyleri ile Okul Öncesi Dönemde Bilim Eğitimine İlişkin Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-04)The aim of this study is to determine the science literacy levels of preschool teachers and parents with children in early childhood, to examine their views on science literacy and science education, and to reveal their ... -
Ebeveynlerin Doğayla İlişki Düzeyleri İle Çocuklarının Doğayla Bağlantı Kurma Eğilimleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to reveal the relationship between parents' levels of relationship with nature and their children's tendency to connect with nature. For this purpose, "What kind of relationship is there between ... -
Eğitsel Veri Okuryazarlığı Yeterlik Algısı Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In early childhood, when the speed of development is high decisions to be made about children, activities to be implemented or measures to be taken will ensure that they spend their childhood and later periods in a healthier ... -
Eleştirel Okuryazarlık Sürecinin Kültürel Açıdan Karma İlköğretim 4. Sınıf Öğrencilerinin Kültürlerarası Yeterliliklerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study explores the impact of critical literacy process with respect to the concepts of peace, equality and refugees’ experience on the intercultural competence of culturally mixed 4th grade students, some of whom are ... -
Erken Çocukluk Eğitiminde Kapsayıcı Eğitimin Niteliğine Yönelik Paydaş Görüşlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this research, the views of teachers, parents, school administrators, local government officials and non-governmental organizations on the quality of inclusive education in pre-school education were examined. This ... -
Erken Çocukluk Eğtimi Öğretmenlerinin Olgun Oyuna İlişkin Uygulamalarının ve Görüşlerinin Oyundaki Öğretmen Rolü Çerçevesinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-27)The purpose of this study is to conduct an adaptation study of the Mature Play Observation Scale into Turkish and to examine early childhood education teachers’ practices and opinions on mature play. Exploratory sequential ... -
Ev Okuryazarlık Ortamı ve Ebeveyn Okuma İnançlarının Çocukların Okuma Motivasyonları İle İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The development of the preschool child is directly influenced by family characteristics, home setting, and the environment in which they grow up. The opportunities offered to the child during this period play an important ... -
Feridun Oral’ın Resimli Öykü Kitapları Üzerine Bir Doküman İncelemesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-07-10)This study was designed as “A Document Analysis on Feridun Oral's Picture Story Books”. The study includes 15 story books both written and illustrated by Oral between 1993 and 2017. The aim of this study is to perform ... -
Harita ve Küre Kullanımı Eğitiminin Beş Yaş Çocuklarının Harita ve Küre Okuma ve Yorumlama Becerilerine Etkisi
(2017)Bu araştırmada, Harita ve Küre Kullanımı Eğitim Programının, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden beş yaş çocuklarının harita ve küre okuma ve yorumlama becerilerine etkisi incelenmiştir. On haftalık harita ve küre ... -
İlkokul Öğrencilerinin İyi Oluşları İle Bağıntılı Değişkenlerin İncelenmesi: Bir Karma Yöntemler Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-01)Abstract The main purpose of this study is to determine the variables that define the holistic well-being of students, the variables that related to these variables and their related levels depending on the perception of ... -
İlkokul Öğrencilerinin Matematiği Gerçek Hayatla İlişkilendirme Becerilerinin Çocuk Edebiyatı Eserleri Bağlamında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Within this research, in the context of children’s literature, mathematical real life connection skills of primary school third class students are investigated thoroughly according to mathematics lesson learning areas, ... -
İlkokul Öğrencilerinin Okuma Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Sahip Olması Gereken Yeterlikler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-12-21)The aim of this study is to reveal the competencies that primary school students should have in order to improve their reading skills and to determine whether there is a consensus among experts on these competencies. This ... -
İlkokul Öğrencilerinin Teknoloji Kullanımı ile İlgili Ebeveyn Tutum ve Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aims to determine the experiences and perceptions of parents of primary school students about their use of technology. With the research, it has been tried to reveal parents’ concerns about the negative situations ... -
İlkokul Üçüncü Sınıf Fen Bilimleri Beş Duyumuz Ünitesine Yönelik Bilgilendirici Çocuk Kitaplarının Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Informational children's books have importance in children's literature. The use of informative children's books by students and teachers in teaching enriches the educational process. Informative children's books are ... -
İngilizce Dersi Öğretim Programında Yer Alan Değerlerin İlkokul Kitaplarına Yansıması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Value is an important guide for individuals to make sense of life. Values need to be taught to students at an early age in environments such as family, school and social environment. In recent years, the place of values ...