Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorHakverdi Can, Meral
dc.contributor.advisorHakverdi Can, Meral
dc.contributor.authorKaragöz, Feride
dc.date.accessioned2024-04-02T10:40:38Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-01-15
dc.identifier.citationKaragöz, F. (2024). Videolarla zenginleştirilmiş mühendislik tasarım temelli etkinliklerin 5. sınıf öğrencilerinin STEM kariyer ilgileri ve fene yönelik motivasyonlarına etkisi (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34851
dc.description.abstractThe main purpose of this research is to examine the effects of engineering design-based activities enriched with videos on fifth grade students' interest in STEM professions, their motivation for learning science, their development of future career awareness and their design skills. In addition, determining opinions about the activities and videos used within the scope of the research is among the sub-objectives. The study was carried out with a total of 75 students studying in three different branches of a public school in Ankara. Mixed method was used in the research. Science, Technology, Engineering, and Mathematics Career Interest Survey, Questionnaire for Motivation toward Science and Your Future Survey were used as quantitative data collection tools. Focus group interviews, researcher observation notes, activity papers, activity and video evaluation forms were used as qualitative data collection tools. In addition, the design skills of the students were examined by evaluating the designs resulting from the activities using the engineering design process evaluation rubric. According to the Science, Technology, Engineering, and Mathematics Career Interest Survey, it was concluded that watching videos that initially presented sections about the working life of scientists provided a significant increase in students' interest in engineering professions compared to other groups. In addition, for the mathematics dimension of the scale, it can be said that videos of scientists contribute positively to increasing students' interest in science, technology, engineering and mathematics professions. A significant difference was found in the "motivation for research" sub-dimension between the pre-test and post-test score averages of the motivation scale for learning science of the students who did the activity after watching the video. Moreover, an increase has been detected in the interest of students in this group to work in these fields in the future, especially in the field of engineering, in the professions included in the Your Future survey. In line with the results, it is recommended that engineering design-based activities be enriched with videos and shown to students at the beginning of the design process.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectSTEM eğitimitr_TR
dc.subjectMühendislik tasarım temelli fen eğitimitr_TR
dc.subjectKariyer bilincitr_TR
dc.subjectSTEM mesleklerine yönelik videolartr_TR
dc.subject.lcshEğitim kuramı. Eğitim uygulamaları.tr_TR
dc.titleVideolarla Zenginleştirilmiş Mühendislik Tasarım Temelli Etkinliklerin 5.Sınıf Öğrencilerinin Stem Kariyer İlgileri Ve Fene Yönelik Motivasyonlarına Etkisitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetAraştırmanın amacı videolarla zenginleştirilmiş mühendislik tasarım temelli etkinliklerin, beşinci sınıf öğrencilerinin STEM mesleklerine yönelik ilgilerine, fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına, geleceğe yönelik kariyer bilinci geliştirmelerine ve tasarım becerilerine etkisinin incelenmesidir. Ayrıca araştırma kapsamında kullanılan etkinliklere ve videolara yönelik görüşlerin belirlenmesi de alt amaçlar arasında bulunmaktadır. Çalışma Ankara iline bağlı bir devlet okulunda üç farklı şubede eğitim görmekte olan toplam 75 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Nicel veri toplama araçları olarak fen, teknoloji, matematik ve mühendislik mesleklerine yönelik ilgi ölçeği, fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği, geleceğiniz anketi kullanılmıştır. Araştırmanın nitel veri toplama araçlarını ise odak grup görüşmeleri, araştırmacı gözlem notları, etkinlik kâğıtları, etkinlik ve video değerlendirme formları oluşturmaktadır. Ayrıca etkinlikler sonucunda ortaya çıkan tasarımların mühendislik tasarım sürecini değerlendirme dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilmesiyle öğrencilerin tasarım becerileri incelenmiştir. Fen, teknoloji, mühendislik, matematik mesleklerine yönelik ilgi ölçeği bulgularına göre başlangıçta bilim insanlarının çalışma hayatına yönelik kesitler sunan video izlemenin öğrencilerin mühendislik mesleklerine yönelik ilgilerinde diğer gruplara göre anlamlı düzeyde artış sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ölçeğin matematik boyutu için bilim insanlarına ait videoların öğrencilerin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik mesleklerine yönelik ilgilerinin artmasına olumlu yönde katkı sağladığı söylenebilir. Video izledikten sonra etkinlik yapan öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği ön test – son test puan ortalamaları arasında “araştırma yapmaya yönelik motivasyon” alt boyutunda anlamlı bir fark bulunmuştur. Ayrıca bu gruptaki öğrencilerin geleceğiniz anketinde bulunan mesleklere yönelik ileride bu alanlarda çalışmaya yönelik ilgilerinde özellikle mühendislik alanında artış tespit edilmiştir. Sonuçlar doğrultusunda mühendislik tasarım temelli etkinliklerin videolar ile zenginleştirilmesi ve tasarım sürecinin başında öğrencilere izletilmesi önerilmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentİlköğretimtr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2026-04-04T10:40:38Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypelearning objecttr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster