Show simple item record

dc.contributor.advisorSeber, Hande
dc.contributor.authorAlhas, Hüseyin
dc.date.accessioned2024-02-23T09:46:31Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-01-18
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34735
dc.description.abstractThis study argues that in the selected works of the seventeenth-century English epics, William Davenant’s Gondibert (1651) and John Milton’s Paradise Lost (1667), the epic heroes are constructed as part of the poets’ personal responses to the problems and questions initiated by the profound social, religious, philosophical, and political changes occurring in the seventeenth-century England. Both poets highlight the need for the development of new virtues, behaviours, and ethical standards in response to the dramatic changes at the time. Accordingly, this dissertation hypothesises that the epic heroes in these works are not only used as a vehicle for social and political commentary, but also as blueprints for ethical systems congruent with the needs of the contemporary epoch, thereby fostering the moral progression and advancement of the audience. This leads both poets to significantly deviate from the traditional concept of the epic hero, each reimagining and reshaping conventions in their own distinctive way. The evolution of Davenant’s new epic hero is characterised by rhetorical prowess, tempered ambition, reason, openness to new knowledge, and a pro-peace stance, yet is also marked by justified martial prowess due to the realpolitik. Davenant writes for the high strata of the society from both sides of the Civil War, believing that as the “chiefs” of the society they should adapt to contemporary shifts to better fit the offices of government. Milton’s redefinition of the epic hero is characterised by innate free will, political responsibility, rhetorical prowess, a worth determined not by lineage but by merit marked by endurance and patience, autonomous obedience to God guided by right reason, and a nuanced view of war that recognises its brutal reality yet also understands the necessity of martial prowess in a politically charged world. By redefining heroism in this manner, Milton shifts its domain from the exclusive preserve of high society to the realm of the everyday Christian, making it accessible and relevant to a broader spectrum of society.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKahramanlıktr_TR
dc.subjectEpik kahramantr_TR
dc.subjectKahramanlık idealitr_TR
dc.subjectWilliam davenanttr_TR
dc.subjectGondiberttr_TR
dc.subjectJohn Miltontr_TR
dc.subjectKayıp cennettr_TR
dc.subjectHeroismtr_TR
dc.subjectEpic Herotr_TR
dc.subjectHeroic idealtr_TR
dc.subjectParadise Losttr_TR
dc.subject.lcshP- Dil ve edebiyattr_TR
dc.titleThe Shifting Faces of Epic Heroes: The Evolutionary Trajectory of Heroic Ideals in William Davenant’s Gondibert and John Milton’s Paradise Losttr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışma, William Davenant’ın Gondibert (1651) ve John Milton’un Kayıp Cennet (1667) adlı eserlerinde, epik kahramanların on yedinci yüzyıl İngiltere’sinde meydana gelen köklü siyasi, felsefi, dini ve sosyal değişimlerle ortaya çıkan sorunlara şairlerin verdikleri kişisel tepkilerin yansımalarıyla şekillendiklerini ileri sürer. Her iki şair de söz konusu dönemin getirdiği çarpıcı değişikliklere yanıt olarak yeni erdem, davranış ve etik değerlerin geliştirilmesinin gerekliliğine vurgu yapar. Dolayısıyla, bu tez, söz konusu eserlerdeki epik kahramanların yalnızca sosyal ve politik olayları yansıtmada bir araç olarak değil, aynı zamanda o dönemin ihtiyaçlarıyla uyumlu etik sistem kılavuzları olarak kullanıldığını, böylelikle okuyucu kitlenin ahlaki gelişimi ve ilerleyişini teşvik ettiğini iddia etmektedir. Bu durum, şairlerin büyük ölçüde geleneksel epik kahraman kavramından ayrılmalarına ve kendilerine özgü biçimde bu kavramı yeniden şekillendirmelerine neden olur. Davenant, epik kahramanını konuşma becerisi, ılımlı hırs, mantık, bilgiye açlık ve barış yanlılığına rağmen realpolitik durumlar nedeniyle savaşma yeteneğine de sahip olacak şekilde yeniden oluşturur. Davenant, bu yeni kahramanlık kavramlarıyla, siyasi görüşlerine bakmaksızın toplumun liderleri olarak gördüğü üst tabakaların toplumu adil yönetebilmek adına kendilerini çağın ihtiyaçları ışığında değiştirmeleri gerektiğini gösterir. Milton ise epik kahramanı, özgür irade, siyasi sorumluluk ve konuşma becerisine sahip bir birey olarak çizer. Soyluluktan ziyade dirayet ve sabrın getirdiği değerle öne çıkan, akıl ve mantığının rehberliğiyle Tanrıya bağlı olan bu kahraman, savaşın acımasız gerçekliğini görmesine rağmen aynı zamanda politik karmaşalarla çalkalanan bir dünyada savaş becerisinin gerekliliğini de anlayan bir kişi olarak nitelenir. Milton, kahramanlığı bu şekilde yeniden tanımlayarak, onu üst tabakaların tekelinden çıkarıp alelade insanların seviyesine indirir ve toplumun daha geniş bir kesimi için erişilebilir kılar.tr_TR
dc.contributor.departmentİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-02-23T09:46:31Z
dc.fundingTÜBİTAKtr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record