Show simple item record

dc.contributor.advisorÇelik, Serkan
dc.contributor.authorDülgergil, Sümeyra
dc.date.accessioned2024-02-19T08:19:42Z
dc.date.issued2024-01
dc.date.submitted2023-12-28
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34713
dc.description.abstractAbstract The main purpose of this study is to determine the variables that define the holistic well-being of students, the variables that related to these variables and their related levels depending on the perception of success in primary school. The research was conducted with an exploratory sequential mixed methods research design and the qualitative part of the study was designed with phenomenology design and the quantitative part was designed with relational survey design. The qualitative part of the study was designed with a phenomenological design and the quantitative part was designed with a relational survey design. The qualitative participants of the study consisted of 6 fourth-grade primary school students and 6 primary school classroom teachers. The quantitative participants of the study were 201 fourth grade students, their teachers (21), and their parents. The variables for the quantitative dimension of the research were determined by utilizing the data that emerged after the qualitative dimension. Qualitative data were collected through interviews conducted through a semi-structured interview form. Quantitative data were obtained from the various ready scales and forms developed by the researcher. The qualitative data obtained were analyzed with the content analysis approach and the data were processed according to the thematic approach. In the analysis of the quantitative data obtained, t-test for unrelated samples, one-way analysis of variance, multiple linear regression analysis techniques were used. According to the qualitative findings of the study, it was determined that the themes of effort, development, standardization, family, motivation, willingness, happiness, and being self-confident explained the perception of success. Regarding the quantitative findings, it was determined that the student's academic performance was mainly influenced by the fact that the caregiver parents had responsibility and extroversion personality types, and the student's grit and high level of emotion regulation. While it was determined that the variables determined for the student's social acceptance and body mass index were not effective, it was determined that the student's subjective well-being was explained by the level of grit and emotion regulation. It was determined that the statistically significant correlations were not affected by the income status of the students. Keywords: Well-being in primary school, perception of success in primary school, academic performance, boddy mass index, social acceptance, subjective well-beingtr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectİlkokulda iyi oluştr_TR
dc.subjectİlkokulda başarı algısıtr_TR
dc.subjectAkademik performanstr_TR
dc.subjectBeden kitle indeksitr_TR
dc.subjectSosyal kabultr_TR
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.titleİlkokul Öğrencilerinin İyi Oluşları İle Bağıntılı Değişkenlerin İncelenmesi: Bir Karma Yöntemler Araştırmasıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetÖz Bu araştırmanın amacı ilkokulda başarı algısına bağlı, öğrencilerin iyi olma halini tanımlayan değişkenleri, bu değişkenlerle bağıntılı değişkenleri ve bağıntı düzeylerinin belirlenmesidir. Keşfedici sıralı karma yöntemler araştırması deseniyle yürütülen araştırmanın nitel bölümü fenomenoloji deseni ile nicel bölümü ise ilişkisel tarama deseni ile kurgulanmıştır. Araştırmanın nitel katılımcılarını; 6 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi ve 6 ilkokul sınıf öğretmeni, nicel katılımcılarını ise 201 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi, bu öğrencilerin öğretmenleri ve ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmada nitel verilerden yararlanılarak araştırmanın nicel boyutuna yönelik değişkenler belirlenmiştir. Nitel veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla yapılan görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Nicel veriler çeşitli ölçeklerden ve geliştirilen formlardan elde edilmiştir. Elde edilen nitel veriler içerik analiz yaklaşımı ile analiz edilmiş tematik yaklaşıma göre veriler işlenmiştir. Elde edilen nicel verilerin analizinde ilişkisiz örneklemler için t-testi, tek yönlü varyans analizi, çoklu doğrusal regresyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın nitel bulgularına göre; başarı algısını ağırlıklı olarak çaba, gelişim, standardı sağlama, aile, motivasyon, istekli olma, mutluluk, özgüvenli olmak temalarının açıkladığı belirlenmiştir. Nicel bulgulara yönelik ise öğrencinin akademik performansı ile; ağırlıklı bakım veren ebeveynin sorumluluk ve dışa dönüklük kişilik tiplerinde olması, öğrencinin azim ve duygu ayarlama düzeyinin bağıntılı olduğu belirlenmiştir. Öğrencinin sosyal kabulü ve beden kitle indeksine yönelik belirlenen değişkenlerin bağıntılı olmadığı tespit edilirken, öğrencinin öznel iyi oluşunun azim ve duygu ayarlama düzeyi ile bağıntılı olduğu belirlenmiştir. Gerçekleşen istatistiksel olarak anlamlı tahminlerin, öğrencilerin gelir durumundan etkilenmediği belirlenmiştir. Anahtar Sözcükler: İlkokulda iyi oluş, ilkokulda başarı algısı, akademik performans, beden kitle indeksi, sosyal kabul, öznel iyi oluştr_TR
dc.contributor.departmentSınıf Öğretmenliğitr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2024-07-05T08:19:42Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record