dc.contributor.advisor | Aydoğdu, Cemil | |
dc.contributor.author | Alkaya, Naki | |
dc.date.accessioned | 2024-02-19T08:15:23Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-01-15 | |
dc.identifier.citation | Alkaya, N. (2024). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Biyoteknoloji Okuryazarlık Düzeyleri (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34705 | |
dc.description.abstract | Nowadays, one of the fastest developing fields in science is biotechnology. Teachers are
considered to be the most vital component in introducing pupils to biotechnology
developments. In the present case, teachers' own biotechnology literacy is significant in
creating biotechnology literacy in students. For this reason, it was aimed to reveal the
biotechnology literacy levels of prospective science teachers through this study. In addition,
it was targeted to determine to what extent prospective science teachers follow the changes
and innovations in biotechnology via this study. The sample group of the research consists
of 4th grade prospective science teachers studying in the science teaching department of
seven universities in Turkey, selected by the convenient sampling method. Survey research
method was preferred among quantitative research methods in this study. Biotechnology
literacy test was prepared during research process in appropriate with test developing
method to reveal the biotechnology literacy levels of the prospective science teachers. As
a result of the application of biotechnology literacy test to 325 prospective science teachers,
it was observed that the prospective science teachers have low level in each of the
biotechnology literacy dimensions of nominal, functional, procedural and multidimensional
literacy. The study's findings indicate that prospective science teachers do not follow the
changes and innovations in biotechnology adequately, they insufficiently recognize the
model organisms utilized in biotechnology, they have little knowledge about medical
biotechnology applications that directly affect human life. In addition, many misconceptions
about genetics and biotechnology were identified among prospective science teachers. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Biyoteknoloji okuryazarlığı | tr_TR |
dc.subject | Modern biyoteknoloji uygulamaları | tr_TR |
dc.subject | Fen bilimleri öğretmen adayları | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Tabiat bilgisi. Biyoloji | tr_TR |
dc.title | Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Biyoteknoloji Okuryazarlık Düzeyleri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Günümüzde bilimde en hızlı gelişen alanlardan biri biyoteknolojidir. Biyoteknoloji alanındaki
yenilikleri öğrencilere tanıtmada en önemli öğenin öğretmenler olduğu düşünülmektedir. Bu
durumda öğretmenlerin kendi biyoteknoloji okuryazarlıkları, öğrencilerde biyoteknoloji
okuryazarlığı oluşturmada önem arz etmektedir. Bu nedenle çalışmada fen bilimleri
öğretmen adaylarının biyoteknoloji okuryazarlık düzeyleri ortaya çıkarılmak istenmiştir.
Ayrıca araştırma ile fen bilimleri öğretmen adayların biyoteknolojideki değişim ve yenilikleri
ne ölçüde takip ettikleri belirlenmek istenmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu, uygun
örneklemle metodu ile seçilen Türkiye’deki yedi üniversitenin fen bilimleri öğretmenliğinde
öğrenim gören 4. sınıf fen bilimleri öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmada, nicel
araştırma türlerinden tarama araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Çalışmada, öğretmen
adaylarının biyoteknoloji okuryazarlık düzeylerini ortaya çıkarmak için test geliştirme
sürecine uygun olarak hazırlanmış biyoteknoloji okuryazarlık testi kullanılmıştır. Araştırma
kapsamında oluşturulan testin, 325 kişilik fen bilimleri öğretmen adaylarıına uygulanması
sonucu adayların biyoteknoloji okuryazarlık boyutları olan nominal, fonksiyonel, prosedürel
ve çok boyutlu okuryazarlıkların her birinde alt seviyede oldukları gözlemlenmiştir. Bu
çalışma sonucunda fen bilimleri öğretmen adaylarının biyoteknolojideki değişim ve
yenilikleri yeterli oranda takip etmedikleri, biyoteknolojide kullanılan model organizmaları az
tanıdıkları, insan yaşamını doğrudan etkileyen medikal biyoteknoloji uygulamaları hakkında
çok az bilgi sahibi oldukları gözlemlenmiştir. Ayrıca fen bilimleri öğretmen adaylarında
genetik ve biyoteknolojiye ait çok sayıda kavram yanılgısı da tespit edilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-02-19T08:15:23Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |