Show simple item record

dc.contributor.advisorŞahin, Ali Ekber
dc.contributor.authorKüçük, Emre
dc.date.accessioned2024-02-19T08:10:42Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-01-22
dc.identifier.citationKüçük, E. (2024). Mesleğe yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları gerçeklik şokunun incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34695
dc.description.abstractThe reality shock experienced by the novice teachers at the beginning of their careers is an important topic that has received relatively little attention in the literature. This study aims to investigate the reality shock experienced by the novice teachers, identifying factors contributing to this phenomenon and exploring potential strategies to mitigate its effects. To conduct this study, correlational and causal-comparative research methods, which are among the quantitative research methods, were used. As a measurement tool, the “reality shock scale” was used to collect data about their experiences with reality shock. The population of this research consists of 13,119 primary school teachers appointed between 2020 and 2023, working in different provinces in Turkey. The sample size was calculated as 373 with a 95% confidence interval by selecting the α=0.05 level using the Cochran formula. Data were collected by reaching 373 teachers during the 2022-2023 academic year. As a result, it was concluded that the reality shock experienced by primary school teachers was moderate and that they had the most difficulty in the classroom management dimension. It has been concluded that the level of reality shock experienced by teachers does not differ significantly according to their gender, marital status, years of seniority, graduation success status, grade level they teach, type of class they teach, and place of school where they work. It was concluded that teachers differ significantly depending on their city.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSınıf öğretmenleritr_TR
dc.subjectGerçeklik şokutr_TR
dc.subjectMesleğe başlangıçtr_TR
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.titleMesleğe Yeni Başlayan Sınıf Öğretmenlerinin Yaşadıkları Gerçeklik Şoku Düzeyinin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetSınıf öğretmenlerinin kariyerlerinin başında yaşadıkları gerçeklik şoku, literatürde nispeten az ilgi gören ve önemli bir konudur. Bu çalışma, mesleğe yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin yaşadığı gerçeklik şokunu incelemeyi, bu fenomenle ilişkili faktörleri belirlemeyi ve etkilerini hafifletmek için potansiyel stratejileri keşfetmeye odaklanarak, bu öğretmenlerin yaşadığı gerçeklik şokunu araştırmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmayı yürütmek için nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel (correlational) ve nedensel karşılaştırma türü bir çalışma (causal-comparative research) yöntemi kullanılmıştır. Ölçme aracı olarak, gerçeklik şokuyla ilgili deneyimleri hakkında veri toplamak için “gerçeklik şoku ölçeği” kullanılmıştır. Bu araştırmanın evrenini Türkiye’de farklı illerde görev yapan 2020-2023 yılları arasında ataması gerçekleştirilmiş 13.119 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklem büyüklüğü Cochran formülü ile α=0.05 düzeyi seçilerek %95 güven aralığında 373 olarak hesaplanmıştır. Küme örnekleme yöntemi ile atamaların yoğunlukta olduğu iller ve diğer iller iki ayrı kümede incelenmiştir. Örnekleme dâhil olacak katılımcıların illere göre dağılımı oran örnekleme yöntemi ile katılımcıların kimler olacağı ise son üç yılda ataması gerçekleştirilmiş öğretmenlerden seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. 2022-2023 eğitim- öğretim yılı içerisinde 373 öğretmene ulaşılarak veriler toplanmıştır. Sonuç olarak, sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları gerçeklik şokunun orta düzey olduğu ve en çok sınıf yönetimi boyutunda zorlandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin yaşadığı gerçeklik şoku düzeyinin cinsiyetlerine, medeni durumlarına, kıdem yıllarına, mezuniyet başarı durumlarına, okuttukları sınıf düzeyine, okuttukları sınıf türüne, görev yaptıkları okul yerine ve öğretmenlerin yaşlarına göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin görev yaptıkları ile göre ise anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentSınıf Öğretmenliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-02-19T08:10:42Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record