dc.contributor.advisor | Rüzgar, Necla | |
dc.contributor.author | Altun, Emine | |
dc.date.accessioned | 2024-01-24T08:43:54Z | |
dc.date.issued | 2024-01 | |
dc.date.submitted | 2024-01-16 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34492 | |
dc.description.abstract | The main foundation of this thesis is the idea that art production is intertwined with the relationship between object, memory, and fiction. In this context, the production processes of artists revolve around these three concepts, shaping the scope of the thesis.
Artists have been creating individual and collective memories through their works for centuries. In this sense, the art object is a form of memory that takes shape within the context of time and space. The role of the object is significant in the formation of this memory. When the object becomes part of the realm of art as a representation, it is stripped of its function. Artists use the object devoid of function in different contexts to create their own realms of reality. This realm encompasses various layers of the artist's life. From this perspective, the person experiencing the artwork becomes a part of a subjective imagination. The presence of metaphor and poetic language in the artwork is the key factor in experiencing this subjective imagination. Therefore, within the art object as a space, reality and fiction are intertwined. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Nesne | tr_TR |
dc.subject | Bellek | tr_TR |
dc.subject | Kurmaca | tr_TR |
dc.subject | İşlevsiz nesne | tr_TR |
dc.subject | Posttruth | tr_TR |
dc.subject.lcsh | N- Güzel sanatlar | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Görsel sanatlar | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Resim sanatı | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Genel olarak sanat | tr_TR |
dc.title | İşlevsiz Nesne | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Sanat üretiminin nesne, bellek ve kurmaca arasındaki ilişkiyle iç içe olduğu düşüncesi bu tezin temelini oluşturmaktadır. Bu bağlamda sanatçıların bu üç kavram etrafında şekillenen üretim süreçleri, tezin kapsamını oluşturur.
Sanatçılar yüzyıllar boyunca yapıtları ile bireysel ve kolektif bellek üretmektedirler. Bu açıdan sanat nesnesi, zaman ve mekân gibi bulunduğu bağlam içinde şekillenen bir tür bellektir. Bu belleğin oluşmasında nesnenin rolü büyüktür. Nesne, bir temsil olarak sanatın alanına dahil olduğunda işlevinden arınır. Sanatçılar işlevinden arınan nesneyi farklı bağlamlarda kullanarak kendi gerçeklik mekânlarını yaratırlar. Bu mekân, sanatçının çok çeşitli yaşam katmanlarını içeren bir alandır. Bu açıdan bakıldığında sanat eserini deneyimleyen kişi, öznel bir hayale ortak olur. Bu öznel hayalin deneyimlenmesindeki en büyük etken sanat eserindeki metafor ve şiirsel dilin varlığıdır. Dolayısıyla bir mekân olarak sanat nesnesinde gerçek ve kurmaca iç içedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Resim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-01-24T08:43:54Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |