dc.contributor.advisor | Sayıl Onaran, Bilge | |
dc.contributor.author | Sezgin Balcı, Gülhan | |
dc.date.accessioned | 2023-08-21T11:14:23Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-06-19 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33934 | |
dc.description.abstract | Throughout their existence, people have felt the need for gathering places for various reasons.
In the changing world order, eating-drinking, socializing and shopping habits have also
changed. Therefore, a need for shopping emerged, and initially, the barter system was used,
followed by the use of money. Throughout history, different shopping venues have been
established to meet people's shopping needs, and over time, these have evolved into the
enclosed shopping malls that we see today. In their current form, shopping malls have become
centers for social, cultural, dining, working, and entertainment activities. With these
functional areas, businesses have started to aim to keep visitors in the space for longer periods.
Precisely for this reason, shopping malls need to maintain the highest standards in design
criteria. This study has been prepared to potentially provide an answer to this issue. In this
thesis, the positioning of stores has been considered not only in plan but also in three
dimensions and in terms of transparency and opacity, and the necessity of high store
perceptibility has been addressed. In other words, the study focuses on the relationship
between the intensity of spatial elements in design and the resulting visibility values. During
the research, the observation method was preferred to determine visitor movement in the
selected shopping mall. To examine the physical characteristics of the shopping mall, spatial
syntax analysis, which posits a direct relationship between the space and its users, and helps
to understand and numerically interpret the relationship between space and social life, was
used. Based on all the data obtained at the end of the study, the usage values of spatial elements
in the interior design processes for shopping spaces were discussed. It is believed that the
results obtained from the study will serve as a guiding manual for shopping malls that will be
designed in the future. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Mekansal dizim | |
dc.subject | Depthmap | |
dc.subject | Agraph | |
dc.subject | Alışveriş merkezi tasarımı | |
dc.title | Dolaşım Mekanları ile Ziyaretçiler Arasındaki Etkileşimin Mekansal Dizim Yöntemiyle Atakule Alışveriş Merkezi Bağlamında Analizi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | İnsanlar varoluş süreçleri boyunca farklı sebeplerle toplanma yerlerine ihtiyaç duymuşlardır.
Değişen dünya düzeninde yeme-içme, sosyalleşme ve alışveriş alışkanlıklarıda değişmiştir.
Bu sebeple alışveriş ihtiyacı doğmuş, süreç içerisinde önce takas yöntemi sonrasında ise para
kullanılmıştır. Tarih boyunca insanların alışveriş ihtiyaçlarını gidermek için farklı alışveriş
mekanları oluşmuş, zaman içerisinde ise bugünkü kapalı devre alışveriş merkezleri formuna
ulaşmıştır. Günümüzdeki haliyle; alışveriş merkezleri sosyal, kültürel, yeme-içme, çalışma ve
eğlence merkezleri haline gelmiştir. Bu kullanım alanlarıyla, işletmeler gelen ziyaretçileri
mekanda daha uzun tutmayı amaç edinmeye başlamıştır. Bu sebeple, alışveriş merkezlerinin
tasarım kriterlerini en üst düzeyde tutmaları gerekmektedir. Bu çalışma, bu sorunsala bir
cevap olabilme niteliği taşımak icin hazırlanmıştır. Bu tezde, mağaza konumlandırmalarının
yalnızca plan düzleminde değil, üçüncü boyutta ve saydamlık opaklık açısından ele alınması
ve mağaza algılanabilirliğinin yüksek olması gerekliliği konusu ele alınmaya çalışılmıştır.
Diğer bir deyişle; tasarımda mekansal elemanların kullanım yoğunluğu ve buna bağlı elde
edilen görünürlük değerlerinin ilişkisi üzerine yoğunlaşılmıştır. Araştırma sırasında; seçilen
alışveriş merkezindeki ziyaretçi hareketinin belirlenmesi için gözlem yöntemi tercih
edilmiştir. Alışveriş merkezinin fiziksel özelliklerinin incelenmesi içinse; mekân ve mekânın
kullanıcıları arasında doğrudan bir ilişki olduğunu öne süren, mekân ve sosyal yaşam
arasındaki ilişkiyi anlamaya ve mekânı sayısal verilerle - nesnel okumaya yarayan mekansal
dizim analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda elde edilen veriler doğrultusunda,
alışveriş mekanları iç mekan tasarım süreçlerinde mekansal elemanların kullanım değerleri
tartışılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçların, ilerleyen dönemlerde tasarlanacak alışveriş
merkezleri için yol gösterici bir kılavuz olacağı düşülnülmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-08-21T11:14:23Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |