dc.contributor.advisor | Emmungil Karamanoğlu, Serap | |
dc.contributor.author | Bayar, Beşir | |
dc.date.accessioned | 2023-08-21T07:59:15Z | |
dc.date.issued | 2023-07-27 | |
dc.date.submitted | 2023-07-20 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33927 | |
dc.description.abstract | In this study, the subject of metaphysical space in painting was examined. Events, stories, mythologies, legends and memories are the subjects that have been studied in the art of painting from the beginning of human history to the present day. Throughout the historical process of art, efforts to express space have continued, perspective has been found in this process, and in this way, it has been emphasized that the reality of the event can be revived in the human mind. It has been observed that most of the time, the artist depicts events, philosophical views and memories, while depicting the space close to a literary language in terms of reality.
In this framework, metaphysical space in painting is considered as the main element that conveys individual or societall events as concepts and visual images to the audience within the framework of the preferred fiction. In the text, metaphysics as a concept and geometry, architecture, perspective, light, etc., which reveal metaphysical space in De Chirico painting factors such as.
In the last section, the applications produced during the thesis process are given. Events and memories from the recent past to the distant past were selected and these selected events and memories were depicted in the context of metaphysical space, taking into account the effects of light and shadow, with the concern of creating a unique language. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Anılar | |
dc.subject | Mekân | |
dc.subject | Metafizik | |
dc.subject | Sanat | |
dc.subject | Resim | |
dc.title | Bireysel ve Toplumsal Anılar Bağlamında Resimde Metafizik Mekân | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | çalışmada, resimde metafizik mekân konusu incelenmiştir. Olaylar, hikâyeler, mitolojiler, efsaneler ve anılar insanlık tarihinin başlangıcından günümüze kadar resim sanatında işlenen konulardır. Sanat tarihsel süreç boyunca mekânı ifade etme çabaları sürmüş, bu süreçte perspektif bulunmuş ve bu sayede olayın gerçekliğinin insan zihninde canlanabilmesi üzerinde durulmuştur. Çoğu zaman sanatçının olayları, felsefi görüşleri ve anıları gösterirken mekânı gerçeklik açısından yazınsal bir dile yakın betimlendiği gözlemlenmiştir.
Bu çerçevede resimde metafizik mekân, kavram ve görsel imge olarak bireysel veya toplumsal olayları, konu itibariyle tercih edilen kurgu çerçevesinde izleyiciye aktaran başat eleman olarak ele alınmıştır. Metinde, kavram olarak metafizik ve De Chirico resminde metafizik mekânı ele veren geometri, mimari, perspektif, ışık vb. gibi unsurlar incelenmiştir.
Son bölümde tez sürecinde üretilen uygulamalara yer verilmiştir. Yakın geçmişten uzak geçmişe doğru olay ve anılar seçilmiş ve seçilen bu olay ve anılar, özgün bir dil yaratma kaygısıyla, ışık ve gölge etkileri de dikkate alınarak metafizik mekân bağlamında resmedilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Resim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-08-21T07:59:15Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |