Show simple item record

dc.contributor.advisorMutlu, Erdem İlker
dc.contributor.authorÖzgöktaş, Ali
dc.date.accessioned2023-08-01T06:40:38Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-06-02
dc.identifier.citationÖZGÖKTAŞ, Ali. Kapalı ve Yarı-Kapalı Denizlerde İşbirliği ve Akdeniz, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2023.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33865
dc.description.abstractThe concept of enclosed or semi-enclosed seas, as a result of the discussions at the United Nations Third Conference on the Law of the Sea, is set out in articles 122 and 123 under Part IX, called ‘Enclosed or Semi-Enclosed Seas’, of United Nations Convention on the Law of the Sea. While Article 122 defines the concept, Article 123 regulates the duty to cooperate to be carried out by coastal states in enclosed or semi-enclosed seas. However, there are some uncertainties in terms of the imperative nature of Article 123 and the scope of the duty to cooperate to be applied. In addition, the areas of cooperation set out in the article are already regulated in the relevant articles of the Convention. Therefore, it cannot be said that the Convention creates a new area of cooperation in terms of cooperation in enclosed or semi-enclosed seas. On the other hand, there are some problems faced by the coastal states in such areas that are not included in the scope of the regulation. The extension of maritime jurisdiction areas and exploration and exploitation of natural resources are prominent issues among these problems. The settlement of these issues will be carried out in the general rules of the Convention. In this study, it is aimed to present a critical approach to the concept of enclosed or semi-enclosed seas set out in Articles 122 and 123 of the Convention. As an enclosed or semi-enclosed sea, the Mediterranean is considered to be one of the regions where these cooperation mechanisms are best applied. The nature of the Mediterranean as an enclosed or semi-enclosed sea and the cooperation mechanisms carried out in this sea area have been scrutinized in this respect. Moreover, maritime jurisdiction areas and natural resource-based disputes that hinder the cooperation environment in the Mediterranean are also included. The concept of enclosed or semi-enclosed seas and the duty to cooperate set out in this context were examined in terms of Türkiye, and Türkiye’s attitude at the Conference was emphasized.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKapalı Denizler / Enclosed Seastr_TR
dc.subjectYarı-Kapalı Denizler / Semi-Enclosed Seastr_TR
dc.subjectİşbirliği / Cooperationtr_TR
dc.subjectİşbirliği Yükümlülüğü / Duty to Cooperatetr_TR
dc.subjectAkdeniz / The Mediterraneantr_TR
dc.subjectOrtak Kalkınma / Joint Developmenttr_TR
dc.subject.lcshUluslararası hukuktr_TR
dc.titleKapalı ve Yarı-Kapalı Denizlerde İşbirliği ve Akdeniztr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetKapalı veya yarı-kapalı denizler kavramı, Birleşmiş Milletler Üçüncü Deniz Hukuku Konferansı’nda gerçekleşen tartışmalar sonucunda 1982 Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi’nin “Kapalı veya Yarı-Kapalı Denizler” adlı IX. Bölümü altında 122. ve 123. maddelerde düzenlenmiştir. Söz konusu 122. madde, kavramı tanımlarken; 123. maddede ise kapalı veya yarı-kapalı denizlerde kıyı devletleri tarafından uygulanacak işbirliği yükümlülüğü düzenlenmektedir. Ancak 123. maddenin emredici niteliği ve uygulanacak işbirliği yükümlülüğünün kapsamı bakımından birtakım belirsizlikler söz konusu olmaktadır. Ayrıca söz konusu maddede düzenlenen işbirliği alanları, Sözleşme’nin ilgili maddelerinde halihazırda düzenlenmiş bulunmaktadır. Buradan hareketle, Sözleşme’nin kapalı veya yarı-kapalı denizlerde işbirliği bakımından yeni bir işbirliği alanı oluşturduğu söylenememektedir. Diğer taraftan, kıyı devletlerinin bu tür alanlarda karşılaşmakta olduğu ve düzenleme kapsamına dahil edilmemiş birtakım sorunları mevcut bulunmaktadır. Bu sorunlar içerisinde deniz yetki alanlarının genişliğinin belirlenmesi ve doğal kaynakların araştırılması ve işletilmesi konuları ön plana çıkmaktadır. Bu konuların çözümü Sözleşme’nin genel kuralları doğrultusunda gerçekleştirilecektir. Çalışmada, Sözleşme’nin 122. ve 123. maddelerinde düzenlenen kapalı veya yarı-kapalı denizler kavramına eleştirel bir yaklaşım sunulması amaçlanmıştır. Bir kapalı veya yarı-kapalı deniz olarak Akdeniz, söz konusu işbirliği mekanizmalarının en iyi uygulandığı bölgelerden biri olarak değerlendirilmektedir. Bu bakımdan Akdeniz’in bir kapalı veya yarı-kapalı deniz olarak söz konusu niteliği ve bu deniz alanında uygulanan işbirliği mekanizmaları incelenmiştir. Ayrıca Akdeniz’de işbirliği ortamına engel oluşturan deniz yetki alanları ve doğal kaynak temelli uyuşmazlıklara da yer verilmiştir. Kapalı veya yarı-kapalı denizler kavramı ve bu bağlamda düzenlenen işbirliği yükümlülüğü Türkiye bakımından incelenerek Türkiye’nin Konferans’taki tutumu üzerinde durulmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentKamu Hukukutr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-08-01T06:40:38Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypeworkingPapertr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record