Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAtalay Kabasakal, Kübra
dc.contributor.advisorŞahin, Murat Doğan
dc.contributor.authorKoçak, Korkut
dc.date.accessioned2023-07-31T08:27:10Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-06-22
dc.identifier.citationKoçak, K. (2023). Üniversite performanslarının bulanık AHS, bulanık SWARA ve TOPSIS yöntemi ile değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33779
dc.description.abstractMany national and international institutions and organizations carry out studies to assess university performance. These assessments are used in processes such as university, equivalence, international transfer, and scholarship application. Therefore, it is critical that these assessments are made in line with objective criteria. In this study, 25 indicators were identified in five main areas that can be used to assess the performance of universities in all service areas. The indicator weighting coefficients were calculated using Fuzzy Analytic Hierarchy Process (F-AHP) and Fuzzy Simple Additive Weighting and Rank Assessment (F-SWARA), which are multi-criteria decision making (MCDM) methods. The performance of 198 universities was assessed by using the determined weight coefficients in the Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS) method. Within the scope of the study, two different benchmarking questionnaires were developed to reflect the views of 12 field experts selected among academics conducting research on higher education systems. According to the findings, the F-AHP main area ranking is "B. R&D, Projects and Publications" (0.418) > "A. Education and Training" (0.335) > "E. Community Service and Social Responsibility" (0.159) > "C. Internationalization" (0.080) > "D. Budget and Financing" (0.009). According to F-SWARA, the main area rankings are A. (0.419) > B. (0.331) > E. (0.107) > C. (0.074) > D (0.070). The Spearman correlation used to examine the relationship between the F-AHS and F-SWARA weight coefficients was rs=0.743. The relationship between the TOPSIS rankings of universities based on F-AHP and F-SWARA coefficients was examined and the Spearman correlation coefficient was rs=0.956. The university rankings QS, THE, and URAP were compared with the university rankings based on F-AHP and F-SWARA obtained within the scope of this study, and the highest correlation was found between F-AHP TOPSIS and URAP rankings (rs= 0.771), and the lowest correlation was found between F-AHP TOPSIS and THE rankings (rs= 0.615).tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccesstr_TR
dc.subjectçok kriterli karar vermetr_TR
dc.subjectyükseköğretim sistemitr_TR
dc.subjectüniversite sıralamalarıtr_TR
dc.subjectperformans değerlendirmetr_TR
dc.subjectbulanık mantıktr_TR
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.titleÜniversite Performanslarının Bulanık AHS, Bulanık SWARA ve TOPSIS Yöntemi ile Değerlendirilmesitr_TR
dc.title.alternativeEvaluating Universities’ Performance with Fuzzy AHP, Fuzzy SWARA and TOPSIStr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetUlusal ve uluslararası birçok kurum ve kuruluş üniversite performanslarının değerlendirilmesine ilişkin çalışmalar yürütmektedir. Söz konusu değerlendirmeler, üniversite tercihi, denklik başvurusu, yurt dışı yatay geçiş, burs vb. süreçlerde işe koşulmaktadır. Dolayısıyla değerlendirmelerin objektif ölçütler doğrultusunda yapılması kritik bir öneme sahiptir. Bu araştırmada, üniversitelerin tüm hizmet alanlarına ilişkin performanslarının değerlendirilmesinde kullanılabilecek beş temel alanda 25 gösterge belirlenmiş ve gösterge ağırlık katsayıları çok kriterli karar verme (ÇKKV) yöntemleri olan Bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci (B-AHS) ve Bulanık Oran Analizi ile Basit Toplam Ağırlıklandırma (B-SWARA) ile hesaplanmıştır. Belirlenen ağırlık katsayıları Teknik Optimal Çözüme Benzerlik ile Tercih Sıralama (TOPSIS) yönteminde kullanılarak 198 üniversitenin performansı değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamında, yükseköğretim sistemlerine ilişkin araştırma yapan öğretim elemanları arasından seçilen 12 alan uzmanının görüşlerini yansıtmak amacıyla iki farklı kıyaslama anketi geliştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre B-AHS temel alan sıralaması, “B. Ar-Ge, Proje ve Yayın” (0,418)>“A. Eğitim ve Öğretim” (0,335)>“E. Topluma Hizmet ve Sosyal Sorumluluk” (0,159)>“C. Uluslararasılaşma” (0,080) > “D. Bütçe ve Finansman” (0,009) şeklindedir. B-SWARA’ya göre temel alan sıralamaları A. (0,419) > B. (0,331) > E. (0,107) > C. (0,074) > D (0,070) bulunmuştur. B-AHS ve B-SWARA ağırlık katsayıları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla hesaplanan Spearman korelasyonu rs=0,743 bulunmuştur. Üniversitelerin B-AHS ve B-SWARA katsayılarına dayalı TOPSIS değerlendirme sıralamaları arasındaki ilişki incelenmiş ve Spearman korelasyon katsayısı rs=0,956 bulunmuştur. QS, THE ve URAP üniversite sıralamaları ile araştırma kapsamında elde edilen B-AHS ve B-SWARA’ya dayalı üniversite sıralamaları karşılaştırılmış ve en yüksek korelasyon B-AHS TOPSIS ile URAP sıralamaları arasında (rs= 0,771) en düşük korelasyon B-AHS TOPSIS ile THE sıralamaları arasında (rs= 0,615) bulunmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR
dc.embargo.lift2023-12-05T08:27:10Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster