Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorTürkyılmaz, A. Sinan
dc.contributor.advisorAdalı, Tuğba
dc.contributor.authorMohamed, Abdirahman Saeed
dc.date.accessioned2022-11-24T10:37:10Z
dc.date.issued2022-11
dc.date.submitted2022-10
dc.identifier.citationMohamed A. S., Investigating Mechanisms of Social Desirability Bias in Self-Administered Surveys, Hacettepe University Institute of Population Studies, Ph.D. Thesis, Ankara, 2022.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/27147
dc.description.abstractThis dissertation addresses social desirability bias, also known as socially desirable responding (SDR), a tendency of some respondents to provide responses they consider to be socially favorable. Though SDR declines in self-administered modes, the mechanisms behind SDR in self-administered modes are not fully understood. To improve the understanding of SDR in a self-administered setting, this dissertation aims to empirically investigate the effects of survey attributes and has three-fold objectives: First, to examine whether introduction interest, survey topic, survey sponsor, and perceived topic sensitivity prompt a systematic tendency to choose socially desirable response categories; second, to examine whether the order in which the response categories are presented precipitates the tendency to choose socially desirable response categories; and finally, to investigate whether the increment of item-related sensitivity prompts the tendency to SDR. To achieve the first two objectives, primary data were collected through a 2×2×2 online survey experiment from Hacettepe University students, with a sample size of 386. To achieve the third objective, a combination of primary and secondary data was used. The secondary dataset used in the dissertation is from the 2012 Argentina Global School-Based Students Health survey with a sample size of 28,368. Respondents who perceived the survey topic as sensitive marginally tended more to choose socially desirable response categories but the survey topic and sponsor are insignificant. Intriguingly, respondents who rated the survey introductory statement interesting demonstrated more tendency to SDR. The response order effect was significant and socially desirable response categories were more frequently chosen when they appeared first on the list. Also, responding in the socially desirable direction intensified as the sensitivity of survey items increased, and respondents with more missing responses tended to respond in the socially desirable direction.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherNüfus Etütleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSDRtr_TR
dc.subjectSurvey topic
dc.subjectSponsor
dc.subjectIntroduction-interest
dc.subjectPerceived topic sensitivity
dc.subjectThe sensitivity of survey items
dc.subjectSelf-administered surveys
dc.titleInvestigating Mechanisms of Social Desirability Bias in Self-Administered Surveystr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu tez, sosyal istenirlik yanlılığı olarak adlandırılan, kimi anket katılımcılarının sosyal olarak daha uygun bulunacağını düşündükleri yanıtları verme eğilimlerini ele almaktadır. Sosyal istenirlik yanlılığı cevaplayıcıların anketleri kendi kendilerine doldurdurmaları durumda ise daha düşüktür olmasına rağmen, fakat cevaplayıcıların kendi kendilerine anket doldurdukları yaklaşımlarda sosyal istenirliği yönlendiren mekanizmalar çok net değildir. Cevaplayıcıların kendi kendilerine anket doldurdukları yaklaşımlarda sosyal istenirlik etkilerini daha iyi anlayabilmek için bu tezde anket özelliklerinin ampirik olarak incelenmesi amaçlanmaktadır. Tezin üç temel amacı vardır: Birincisi, anketin tanıtımına duyulan ilginin, anket konusunun, anketi yaptıran kişi/kuruluşun ve anket konusunun ne kadar hassas algılandığının sosyal olarak istenen yanıt kategorilerini seçmeye yönelik sistematik bir eğilimi teşvik edip etmediğini incelemek; ikincisi, yanıt kategorilerinin sunulduğu sıranın sosyal olarak istenen yanıt kategorilerini seçme eğilimine etkisini incelemek; son olarak da, sorular hassaslaştıkça sosyal istenirlik etkilerinin artıp artmadığını incelemek. İlk iki amaca odaklanmak için 386 Hacettepe Üniversitesi öğrencisinden 2×2×2’lik bir deney tasarımıyla çevrimiçi anket verisi toplanmıştır. Üçüncü amacın analizini desteklemek için ayrıca 2012 Arjantin Küresel Okul Temelli Öğrenci Sağlık Anketi'nin verilerinden yararlanılmıştır. 2012 Arjantin anketinin örneklem büyüklüğü 28,368' tir. Tezin sonuçlarına göre, tez konusunu hassas bulan katılımcıların sistematik olarak sosyal istenirliği olan yanıtları seçme eğilimininin görece daha fazla olduğu, ancak anket konusunun ve anketi yaptıran kişi/kuruluşun herhangi bir etkisinin olmadığı görülmüştür. İlgi çekici bir şekilde, anket tanıtımını daha ilginç bulan katılımcıların sosyal istenirliğe yönelik eğilimlerinin de daha yüksek olduğu görülmüştür. Yanıt seçeneği sırasının etkisi istatistiksel olarak anlamlı bulunmuşturve sosyal olarak istenen yanıt kategorileri üst sırada oldukları zaman daha yoğun biçimde seçilmişlerdir. Ayrıca, anket sorularinin hassaslığı arttıkça sosyal olarak istenen yanıtların seçimi yoğunlaşmıştır ve ayrıca daha fazla eksik veri sağlayan katılımcıların sosyal olarak istenen yönde yanıt verme olasılıkları daha yüksek bulunmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentSosyal Araştırma Yöntemleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2022-11-24T10:37:10Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster