Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorHimmetoğlu, Selçuk
dc.contributor.authorKaya, Ali Güneş
dc.date.accessioned2022-10-20T08:08:38Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-05-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/26967
dc.description.abstractWhiplash is one of the mostly encountered injuries in rear impacts in road-traffic accidents, which is typically characterized by neck pain due to stress and strain in the soft tissues. A smart system design, which can easily be applied to existing passenger car seats, aiming to reduce the impact load on the neck and thus lower the whiplash risk during a rear-end car crash is carried out in this study. A semiactively controlled sliding seat integrated with a validated magnetorheolohical (MR) damper model, which is placed between seat-pan and car floor, is co-simulated with an experimentally validated biodynamic human body model where seat-occupant interaction is taken into consideration. A benchmark study which compares the whiplash mitigation performance of the proposed system in this study to a state-of-the-art anti-whiplash car seat design in the literature is performed by using moderately and highly severe crash pulses. It is shown in the simulations that the proposed semiactive design outperforms the state-of-the-art seat design in the literature by further reducing the load on the upper neck of the occupant by 4 kg under both crash severities with velocity changes of 16 km/h and 24 km/h. A novel performance parameter to evaluate whiplash risk is also proposed, which can be utilized in crash safety designs and crash tests. The findings in this study can be used in adaptive seats to further reduce whiplash risk in road-traffic accidents including rear impact. This study also acts as a starting point for future seat safety designs in autonomous vehicles where occupants will be faced with varying crash severities at different seating configurations.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAdaptive semiactive controltr_TR
dc.subjectMagnetorheological (MR) dampertr_TR
dc.subjectSliding seattr_TR
dc.subjectVehicle safetytr_TR
dc.subjectWhiplash mitigationtr_TR
dc.titleAdaptive Car Seat Control for Whiplash Mitigationtr_en
dc.title.alternativeBoyun Zedelenmesini Azaltmaya Yönelik Uyarlanabilir Araç Koltuğu Kontrolütr_tr
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBoyun zedelenmesi, genellikle yumuşak dokulardaki stres ve zorlanma sonucu boyun ağrısı ile karakterize olan, trafik kazalarında arkadan çarpmalarda en sık karşılaşılan yaralanmalardan biridir. Bu çalışmada, arkadan bir araba kazasında boyna binen darbe yükünü azaltarak boyun zedelenmesi riskini azaltmayı hedefleyen mevcut araç koltuklarına kolaylıkla uygulanabilen akıllı bir sistem tasarımı gerçekleştirilmiştir. Koltuk ve kabin zemini arasına yerleştirilen manyetoreolojik (MR) sönümleyici ile entegre edilmiş yarı aktif kontrollü kayar koltuk, koltuk-yolcu etkileşiminin dikkate alındığı, deneysel olarak doğrulanmış bir biyodinamik insan vücudu modeli ile birlikte simüle edilmiştir. Bu çalışmada önerilen sistemin boyun zedelenmesini hafifletme performansını literatürdeki en gelişmiş boyun zelenmesini önleyici araç koltuğu tasarımıyla karşılaştıran bir kıyaslama çalışması, orta ve yüksek şiddetli çarpışma darbeleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Önerilen yarı aktif tasarımın, 16 km/saat ve 24 km/saat hız değişimine sahip her iki çarpışma şiddetinde yolcunun üst boynuna binen yükü 4 kg daha azaltarak literatürdeki en gelişmiş koltuk tasarımından daha iyi performans gösterdiği simülasyonlarla gösterilmektedir. Güvenlik tasarımlarında ve çarpışma testlerinde kullanılabilecek, boyun zedelenmesi riskini değerlendirmeye yarayan yeni bir performans parametresi de bu tez kapsamında önerilmiştir. Bu çalışmadaki bulgular, arkadan çarpma da dahil olmak üzere trafik kazalarında boyun zedelenmesi riskini daha da azaltmak için uyarlanabilir koltuklarda kullanılabilir. Bu çalışma aynı zamanda, yolcuların farklı oturma konfigürasyonlarında değişen çarpışma şiddetleriyle karşı karşıya kalacağı otonom araçlarda gelecekteki koltuk güvenliği tasarımları için bir öncü çalışma olarak değerlendirilmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2024-10-21T08:08:38Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster