Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu: Güncel gönderi
Toplam kayıt 598, listelenen: 1-20
-
PISA 2018 Okuma Becerilerini Yordayan Değişkenlere Göre Oluşturulan Gruplarda Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The results of PISA, one of the international education researches, are used to make comparisons in different subgroups. In order for the comparisons to be meaningful, it must be proven that the applied measurement tool ... -
TIMSS 2019 MATEMATİK BAŞARI TESTİ VE MATEMATİĞE İLİŞKİN DUYUŞSAL ÖZELLİKLERİN ÖLÇME DEĞİŞMEZLİĞİNİN İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)TIMSS implementations reveal the knowledge and skills of students in mathematics and science and support countries in improving their education in these fields and predicting their achievements. With the results obtained ... -
Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik Alanında Gelişmiş Ülkelerle Ortak Olan Hedeflere Ulaşma Düzeyi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-14)The aim of this study is to determine the level of achievement of eighth grade students in Türkiye to the objectives common to the secondary school mathematics curriculum of Türkiye and developed countries in the field of ... -
Akran Grup Süpervizyonu Programı’nın Psikolojik Danışma Becerileri, Öz-Yeterlik, Terapötik İttifak ve Psikolojik Esnekliğe Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-02-27)The purpose of this study was to examine the effect of the Peer Group Supervision Program (PGSP), which was developed to be used in applied courses such as Counseling Practice with Individuals 1 and 2, on counseling skills, ... -
Pandemi Döneminde Mevsimlik Tarım İşçisi Çocukların Okul Terki Riski İle İlişkili Faktörler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The main aim of this research is to examine the subjective well-being, hope, family life satisfaction, school climate, and school dropout risks of seasonal agricultural worker children based on various sociodemographic ... -
İlkokul Ders Kitaplarının Karakter Eğitiminin Altı Temel Değeri Bakımından Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)One of the resources that teachers and students use most in teaching-learning environments is textbooks. The purpose of this study is to determine to what extent The Six Pillars of Character are included in textbooks. ... -
Yabancı Dil Olarak Almancanın E-Öğrenimine İlişkin Bir Araştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-02-19)The adaptation of education to the constantly evolving technology is inevitable, and significant advancements are particularly observed in the field of foreign language teaching. Technological developments are spreading ... -
Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adayları, Uygulama Öğretmenleri ve Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aims of this study are to obtain the opinions of teacher candidates, mentor teachers, and practicum instructors regarding the teaching practicum course and to make recommendations for the program based on the gathered ... -
Bütünleştirilmiş Bilim ve Sanat Etkinliklerinin Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Curiosity about what students' perceptions and awareness about art and science are, predictions about which awakenings may cause to increase their awareness about art, and what achievements can be obtained by integrating ... -
Yoksulluk ve Duygusal-Davranışsal Sorunlar Arasındaki İlişki: Öz-yeterliğin ve Ebeveyn İzleminin Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the mediating roles of self-efficacy and parental monitoring in the relationship between child poverty and emotional-behavioral problems were examined. The study group consisted of 368 students who were ... -
Roman Öğrencilerin Okul Terki Riskleri ile Bireysel ve Ailevi Değişkenler Arasındaki İlişkiler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This descriptive study intended to compare the school dropout risks of Roma and non-Roma students attending secondary school during the COVID-19 pandemic period according to a set of sociodemographic variables and in terms ... -
İnsan Hakları Savunucularında Psikolojik Güçlenme: Bir Temellendirilmiş Kuram Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aims to identify the components that help or hinder human rights defenders to sustain their activities in the face of risks and challenges specific to human rights work and to explain the impact of these components ... -
Madde Takımı Tabanlı Testlerde Ölçek Dönüştürme Hatalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aims to examine the effects of testlets on scale conversion. For this purpose unidimensional item response theory, bifactor and testlet response theory models were applied to the testlet-based tests for the ... -
Genç Yetişkinlerde Algılanan Romantik İlişki Kalitesi Ve Eş-Bağımlılık
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study uses relational method is a guantitaive studying which aims to test who has romantic relationship among yound adults’s some sociodemographic variables and codependency with sub-dimensions predict or not the ... -
Kayıp Veri Yöntemlerinin Çoklu Puanlanan Çok Boyutlu MTK Modellerinde Parametrekestirimlerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it is aimed to examine the effects of missing data handling methods on item and ability parameters obtained from the Multidimensional Generalized Partial Credit Model (M-GPCM) and Multidimensional Graded ... -
Üniversite Öğrencilerinde Kendini Sabotajın Bilişsel Esneklik, Duygu Düzenleme ve Benlik Saygısı ile İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This correlational study intended to examine the relationship between university students' self-sabotage levels and their cognitive flexibility, emotion regulation, and self-esteem levels. The participants consisted of ... -
İngilizce Seviye Belirleme Sınav Sonuçları Üzerinde Bilgisayarda Bireyselleştirilmiş Sınıflama Testi Yaklaşımının Uygulanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to investigate the applicability of the CACT approach when the classification is made in two, three, or four categories on the response patterns of 256 one-dimensional readıng items of the English ... -
Okullarda Sağlık Yönetiminin ve Gelecek Beklentilerinin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi: (Çankaya İlçesi Yatılı Liseler Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to investigate the effect of school health management on students’ academic achievements and future expectations. There is a statistically significant relationship between health and future ... -
Liderlik Yöneliminin Örgütsel Özdeşleşmeye Etkisinde Psikolojik Sözleşmenin Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This research aimed to examine the relationships among organizational identification, psychological contract, and leadership orientation up to teachers' views. The research was conducted with 407 teachers working in secondary ... -
Üstün Yetenekliler Eğitiminde Öğretmen Yetiştirme Politikalarına Yönelik Model Önerisi: Karma Yöntem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this research is to develop a model for training teachers of gifted students based on stakeholder opinions regarding policy documents and teacher training policies for gifted students in our country. Furthermore, ...