Bölüm "Eğitim Bilimleri" Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu için listeleme
Toplam kayıt 415, listelenen: 21-40
-
AVUSTRALYA-WALDORF VE TÜRKİYE ORTAÖĞRETİM MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI OLARAK İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of the study was to investigate the similarities and differences between the Australian Steiner Mathematics High School Curriculum Framework (ASHMC) and Turkish National High School Mathematics Curriculum (TNHMC) ... -
Aynı Özelliği Ölçmeye Yönelik Olarak Hazırlanan Çoktan Seçmeli ve Karma Testlerin Psikometrik Özelliklerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-12-07)This research was conducted in two forms: multiple choise test and mixed test. This study was carried out to determine whether there is a significant difference between the item difficulty indices, item discrimination ... -
Ayrık Seçenekli Çoktan Seçmeli Testlerin Uygulanabilirliği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aims to examine the applicability of multiple-choice items with discrete options. To achieve this aim, a test consisting of 25 questions was used within the scope of the secondary school mathematics course. While ... -
Başarı Puanları Üzerine Kurulan Büyüme Modellerinin En Çok Olabilirlik Kestirim ve Bayes Yöntemleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-06-22)In this study, the quadratic growth model established with the mathematics achievement scores of the students from preschool to the fifth grade was estimated according to the maximum likelihood and Bayesian methods. In ... -
Bayesci Madde Tepki Kuramı Modellerinde Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-01)The aim of this study is to examine measurement invariance in Bayesian IRT models with Bayes factor in simulated data generated under different conditions and to examine measurement invariance in real data with MGCFA and ... -
Bilgisayarda Bireyselleştirilmiş Test Uygulamalarında Maddeyi Yeniden Cevaplayabilmenin Ölçme Hatasına ve Yanlılığına Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)While computerized adaptive testing (CAT) is a preferred form of test practice because of providing more accurate and reliable results with fewer items, it also has some limitations. At the beginning of these restrictions, ... -
Bilgisayarda Bireyselleştirilmiş Testlerde Madde Cevaplama Süresi Yetenek Düzeyi ve Madde Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-09-28)This research was conducted to examine the relationship between item response time, ability level and item parameters in Computerized Adaptive Test (CAT). For this purpose, real-time CAT was prepared with the 2017 autumn, ... -
Bilim Diplomasisinde Türkiye ve İngiltere’nin Politikaları ve Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In the developing and globalizing world, the importance of science in every field is increasing. Recently, due to globalizing problems, economic relations and trade, science is used to strengthen the relations between ... -
Bilişsel Tanı Ve Çok Boyutlu Madde Tepki Kuramı Modellerinin Karşılıklı Uyumlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-09-01)In this study , interchangeable use of cognitive diagnosis models (CDM) and multidimensional item response theory (MIRT) models, which have common features, were investigated . T his study ... -
Bilişsel Tanı ve Çok Boyutlu Madde Tepki Modellerinin Sınıflama Doğruluğu ve Parametrelerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-02-03)This study investigated the classification accuracy of person parameters estimated by 3PL multidimensional item response theory (MIRT) and cognitive diagnostic models (CDMs) via simulation and real data analysis. To compare ... -
Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Sınıflama Testi Kriterlerinin Sınıflama Doğruluğu Ve Test Uzunluğu Açısından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)Computerized Adaptive Classification Testing (CACT) aims to classify the persons with the highest classification accuracy using the least number of items according to one or more predefined cut-points. The efficiency of ... -
Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Sınıflama Testlerinde Sınıflama Doğruluğunun İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-11-15)The aim of this study is to compare Sequential Probability Ratio Test (SPRT) and Confidence Interval (CI) classification criteria, Maximum Fisher Information method on the basis of estimated-ability (MFI-EB) and cut-point ... -
Bireyselleştirilmiş çok aşamalı testlerde çok kategorili madde oranının yetenek kestirimine etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of the study is to examine the effect of polytomous item ratio on ability estimation in different conditions in multi-stage tests (MST) using mixed tests. The study is a simulation based research. In the PISA 2018 ... -
Bireyselleştirilmiş Çok Aşamalı Testlerin Test Birleştirme Yöntemlerine Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-02-19)In this research, the performance of top-down and bottom-up test assembly methods were compared according to the sample size, panel design and module length of the Adaptive Multistage Tests (MST). MSTs formed according to ... -
BOBUT Uygulamalarında Farklı Koşullardan Elde Edilen Ölçme Kesinliği Kestirim Değerlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study it is aimed to investigate the change in measurement precision estimation values that has been obtained from two different sizes of item pools in a CAT application under several item pool restrictions such ... -
Boylamsal Verilerde Çok Düzeyli Doğrusal Regresyon ve Kantil Regresyon Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Classical simple linear regression analysis assumes that the observations are independent and identical. This assumption is not met in situations such as hierarchical data. The fact that the principle of independence of ... -
Bütünleştirilmiş Bilim ve Sanat Etkinliklerinin Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Curiosity about what students' perceptions and awareness about art and science are, predictions about which awakenings may cause to increase their awareness about art, and what achievements can be obtained by integrating ... -
Cambridge Uluslararası Sınavları ve Milli Eğitim Bakanlığı 11.sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programlarının Laboratuvar Uygulamaları Bakımından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-02)The aim of this investigation is to bring to light the similarities and the differences in the laboratory activities found in the teaching programs for the biology lessons of the Turkish Ministry of Education (MEB) and the ... -
Comparıson of Equatıng Methods for Multıdımensıonal Tests Whıch Contaın Items Wıth Dıfferentıal Item Functıonıng
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12-22)Differential item functioning (DIF) and test equating are two important subjects for fairness in reported test scores. However, they have been treated separately in the psychometric literature. Hence, studies investigating ... -
Covid-19 Pandemi Sürecinin Öğretmenler ve Yöneticilerin Glokal Liderlik Davranışlarını Gösterme Düzeylerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The main purpose of this study is to determine the effect of the Covid-19 pandemic process on the level of teachers and managers to demonstrate glocal leadership behaviors. The relational screening model, one of the ...