dc.contributor.advisor | Yandım Aydın, Sercan | |
dc.contributor.author | Uslu, Gülşah | |
dc.date.accessioned | 2022-09-14T08:06:04Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-08-29 | |
dc.identifier.citation | USLU, Gülşah. Michael Astrapas ve Atölyesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2022. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26766 | |
dc.description.abstract | Michael Astrapas and his workshop worked on monuments in Macedonia and Serbia in
the fourteenth century. Byzantine painters, who remained primarily anonymous, started
to show themselves by leaving their signatures on monuments due to the period's
changing political, economic, social and cultural conditions. Signatures, inscriptions and
written sources preserved in churches provide information about the identity, profile,
education and organization of workshops of many painters. Michael Astrapas and his
workshop painted frescoes for several churches for nearly twenty-five years. Based on
the monuments mentioned above, the approaches of the painters in terms of
iconography and style are discussed within the general framework of Late Byzantine
culture and painting. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | tr_TR |
dc.subject | Palaiologos Dönemi | tr_TR |
dc.subject | İsihazm | tr_TR |
dc.subject | Geç Bizans | tr_TR |
dc.subject | Sırp kiliseleri | tr_TR |
dc.subject | Bizans Resmi | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Resim sanatı | tr_TR |
dc.title | Michael Astrapas ve Atölyesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Michael Astrapas ve atölyesi on dördüncü yüzyılda Makedonya ve Sırbistan’da bulunan
anıtlarda çalışmıştır. Çoğunlukla anonim kalan Bizans ressamları, dönemin değişen
siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel durumları nedeniyle imzalarını anıtlara bırakarak
kendilerini göstermeye başlamışlardır. Kiliselerde korunmuş imzalar, yazıtlar ve yazılı
kaynaklar birçok ressamın kimliği, profili, eğitimi ve atölyelerin organizasyonuna dair
bilgi vermektedir. Michael Astrapas ve atölyesi yaklaşık yirmi beş yıllık süre boyunca
bir dizi kilisenin freskolarını yapmıştır. Söz konusu eserlerden yola çıkarak ressamların
ikonografi ve üslup açısından yaklaşımları Geç Bizans kültürü ve resmi genel çerçevesi
içinde ele alınmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sanat Tarihi | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-03-19T08:06:04Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |