dc.contributor.advisor | Aslan, Filiz | |
dc.contributor.author | Ünlü, Sercan | |
dc.date.accessioned | 2022-07-27T06:33:57Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-06-22 | |
dc.identifier.citation | Vancouver | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26537 | |
dc.description.abstract | Unlu, S., Investigation of the Relationship Between Listening Skills and Reading
Skills of Children with Special Learning Disability Diagnosis, Hacettepe
University Graduate School of Health Sciences, Audiology Program, Master
Thesis, Ankara, 2022. Central auditory processing disorder or insufficient listening
skills due to lack of phonological coding are mentioned among the causes of reading
difficulties in children with a diagnosis of special learning disability. In this study, it
was aimed to evaluate the vocabulary, pronunciation skills and reading skills of
children diagnosed with special learning disabilities and to examine the relationship
between auditory performance skills. For this purpose, 30 children between the ages
of 7 and 12 who were diagnosed with a special learning disability were included in
the study. The Turkish Expressive and Receptive Language Test (TIFALDI) was
administered to all children to assess their vocabulary, the Pronunciation and
Phonology Test to assess their pronunciation and phonology skills, and the Special
Learning Disability (SLD) Battery Reading Subtest to assess their reading skills. In
addition, the teachers of the children participating in the study; completed the
Children's Auditory Performance Scale (CHAPS) questionnaire to evaluate children's
auditory performance skills. The relationship between the test results applied to the
participants and the auditory performance values of the children was examined. As a
result of the study, a significant relationship was found between auditory
performance scores and reading skills in children diagnosed with special learning
disabilities (p<0.05). In line with these results, it was concluded that auditory
processing skills should be evaluated in the diagnosis process of children diagnosed
with special learning disabilities. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | tr_TR |
dc.subject | özel öğrenme güçlüğü | tr_TR |
dc.subject | dinleme becerileri | tr_TR |
dc.subject | okul çağı | tr_TR |
dc.subject | okuma becerileri | tr_TR |
dc.subject.lcsh | A - Genel konular | tr_TR |
dc.title | Özel Öğrenme Güçlüğü Tanısı Olan Çocukların Dinleme Becerileri ile Okuma Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Ünlü, S., Özel Öğrenme Güçlüğü Tanısı Olan Çocukların Dinleme Becerileri ile
Okuma Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Odyoloji Programı, Yüksek Lisans Tezi,
Ankara,2022. Özel öğrenme güçlüğü tanısı olan çocukların okuma güçlüklerinin
sebepleri arasında santral işitsel işlemleme bozukluğu veya fonolojik kodlama
eksikliğinden kaynaklı dinleme becerilerin yetersizliğinden bahsedilmektedir. Bu
çalışmada özel öğrenme güçlüğü tanısı alan çocukların sözcük bilgisi, sesletim
becerisi ve okuma becerileri değerlendirilip işitsel performans becerileri ile
arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda 7 ile 12 yaş
aralığında özel öğrenme güçlüğü tanısı alan 30 çocuk çalışmaya dahil edilmiştir.
Tüm çocuklara sözcük bilgisini değerlendirmek adına Türkçe İfade Edici ve Alıcı Dil
Testi (TİFALDİ), sesletim ve sesbilgisi becerilerini değerlendirmek için Sesletim ve
Ses Bilgisi Testi, okuma becerilerini değerlendirmek için Özel Öğrenme Güçlüğü
(ÖÖG) Bataryası Okuma Alt Testi uygulanmıştır. Ayrıca çalışmaya katılan
çocukların öğretmenleri; çocukların işitsel performans becerilerini değerlendirmek
üzere Çocuklarda İşitsel Performans Değerlendirme Ölçeği (ÇİPDÖ) anketini
doldurmuştur. Katılımcılara uygulanan test sonuçları ile çocukların işitsel performans
değerleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışma sonucunda özel öğrenme güçlüğü
tanısı alan çocuklarda işitsel performans puanları ile okuma becerileri arasında
anlamlı ilişki bulunmuştur(p<0.05). Bu sonuçlar doğrultusunda özel öğrenme
güçlüğü tanısı alan çocukların tanılanma sürecinde işitsel işlemleme becerilerinin
değerlendirilmesi gerekliliği sonucuna varılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Odyoloji | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-01-29T06:33:58Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |