Show simple item record

dc.contributor.advisorAslan, Filiz
dc.contributor.authorÜnlü, Sercan
dc.date.accessioned2022-07-27T06:33:57Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-06-22
dc.identifier.citationVancouvertr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/26537
dc.description.abstractUnlu, S., Investigation of the Relationship Between Listening Skills and Reading Skills of Children with Special Learning Disability Diagnosis, Hacettepe University Graduate School of Health Sciences, Audiology Program, Master Thesis, Ankara, 2022. Central auditory processing disorder or insufficient listening skills due to lack of phonological coding are mentioned among the causes of reading difficulties in children with a diagnosis of special learning disability. In this study, it was aimed to evaluate the vocabulary, pronunciation skills and reading skills of children diagnosed with special learning disabilities and to examine the relationship between auditory performance skills. For this purpose, 30 children between the ages of 7 and 12 who were diagnosed with a special learning disability were included in the study. The Turkish Expressive and Receptive Language Test (TIFALDI) was administered to all children to assess their vocabulary, the Pronunciation and Phonology Test to assess their pronunciation and phonology skills, and the Special Learning Disability (SLD) Battery Reading Subtest to assess their reading skills. In addition, the teachers of the children participating in the study; completed the Children's Auditory Performance Scale (CHAPS) questionnaire to evaluate children's auditory performance skills. The relationship between the test results applied to the participants and the auditory performance values of the children was examined. As a result of the study, a significant relationship was found between auditory performance scores and reading skills in children diagnosed with special learning disabilities (p<0.05). In line with these results, it was concluded that auditory processing skills should be evaluated in the diagnosis process of children diagnosed with special learning disabilities.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccesstr_TR
dc.subjectözel öğrenme güçlüğütr_TR
dc.subjectdinleme becerileritr_TR
dc.subjectokul çağıtr_TR
dc.subjectokuma becerileritr_TR
dc.subject.lcshA - Genel konulartr_TR
dc.titleÖzel Öğrenme Güçlüğü Tanısı Olan Çocukların Dinleme Becerileri ile Okuma Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetÜnlü, S., Özel Öğrenme Güçlüğü Tanısı Olan Çocukların Dinleme Becerileri ile Okuma Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Odyoloji Programı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara,2022. Özel öğrenme güçlüğü tanısı olan çocukların okuma güçlüklerinin sebepleri arasında santral işitsel işlemleme bozukluğu veya fonolojik kodlama eksikliğinden kaynaklı dinleme becerilerin yetersizliğinden bahsedilmektedir. Bu çalışmada özel öğrenme güçlüğü tanısı alan çocukların sözcük bilgisi, sesletim becerisi ve okuma becerileri değerlendirilip işitsel performans becerileri ile arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda 7 ile 12 yaş aralığında özel öğrenme güçlüğü tanısı alan 30 çocuk çalışmaya dahil edilmiştir. Tüm çocuklara sözcük bilgisini değerlendirmek adına Türkçe İfade Edici ve Alıcı Dil Testi (TİFALDİ), sesletim ve sesbilgisi becerilerini değerlendirmek için Sesletim ve Ses Bilgisi Testi, okuma becerilerini değerlendirmek için Özel Öğrenme Güçlüğü (ÖÖG) Bataryası Okuma Alt Testi uygulanmıştır. Ayrıca çalışmaya katılan çocukların öğretmenleri; çocukların işitsel performans becerilerini değerlendirmek üzere Çocuklarda İşitsel Performans Değerlendirme Ölçeği (ÇİPDÖ) anketini doldurmuştur. Katılımcılara uygulanan test sonuçları ile çocukların işitsel performans değerleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışma sonucunda özel öğrenme güçlüğü tanısı alan çocuklarda işitsel performans puanları ile okuma becerileri arasında anlamlı ilişki bulunmuştur(p<0.05). Bu sonuçlar doğrultusunda özel öğrenme güçlüğü tanısı alan çocukların tanılanma sürecinde işitsel işlemleme becerilerinin değerlendirilmesi gerekliliği sonucuna varılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentOdyolojitr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2023-01-29T06:33:58Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record