dc.contributor.advisor | Kedik, Ayşe Sibel | |
dc.contributor.author | Kaya, Nurcan | |
dc.date.accessioned | 2021-09-17T10:51:49Z | |
dc.date.issued | 2021-08-23 | |
dc.date.submitted | 2021-06-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/25353 | |
dc.description.abstract | MEMORY RELATED APPROACHES IN CONTEMPORARY ART
IN THE CONTEXT OF FORGETTING AND REMEMBERING
Supervisor: Prof. Ayşe Sibel KEDİK
Author: Nurcan KAYA
ABSTRACT
From past to the present the existence of forgetting and remembering in the
memory plays a significant role in the formation of induvidual indentity, it also
evolved in to forms of aesthetic arty expressions.
In this article entitled as “memory realated approaches in the contemporary art, in
the context of forgetting and remembering”, forgetting and remembering concepts
are discussed primarly withhin conceptual frame; althaung the trouble of
forgetting that arises in every era and becomes more evident especially in the
modernism and followaing periods, it is emphasized low individol and collective
memory has begun to crucial and the effects of the terms of forgetiing and
remembering upen the productions of the artists are scrutinized. İn this context,
individual based approaches have been questioned in terms of remembering the
past.This report which analyze the reflections of individual and collective memory
in art, is supported by personal practices and artists’ sample works.
As a result of the studies, instead of the dominant perception of the memory, the
reflection’s of the individual and collective memory based on the phonomenon of
testimony in today’s art have been studied.
Keywords: Forget, remember, memory, art, identity, archive. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/ | * |
dc.subject | Unutma | tr_TR |
dc.subject | Hatırlama | |
dc.subject | Bellek | |
dc.subject | Sanat | |
dc.subject | Kimlik | |
dc.subject | Arşiv | |
dc.title | Unutma ve Hatırlama Bağlamında Çağdaş Sanatta Bellek İçerikli Yaklaşımlar | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | UNUTMA ve HATIRLAMA BAĞLAMINDA ÇAĞDAŞ SANATTA
BELLEK İÇERİKLİ YAKLAŞIMLAR
Danışman: Prof. Ayşe Sibel KEDİK
Yazar: Nurcan KAYA
ÖZ
Geçmişten günümüze dek unutma ve hatırlamanın bellekteki varlığının, bireysel
kimliğin oluşmasında önemli bir rol oynadığı gibi, aynı zamanda sanatsal ifade
biçimlerine de evrildiği görülmektedir.
“Unutma ve Hatırlama Bağlamında Çağdaş Sanatta Bellek İçerikli Yaklaşımlar”
başlıklı bu raporda öncelikle unutma ve hatırlama kavramsal çerçevede ele alınmış;
her dönem ortaya çıkan unutma sorunun özellikle modernizm ve sonrasında daha da
belirginleşmesine karşın bireysel ve kolektif belleğin nasıl önemli hale geldiğine
değinilmiş ve unutma ile hatırlama kavramlarının sanatçıların üretimlerine etkisi
irdelenmiştir. Bu bağlamda bireysel ve kolektif bellekle birlikte arşiv içerikli
yaklaşımlar geçmişi hatırlamak açısından sorgulanmıştır.
Bireysel ve kolektif belleğin sanattaki yansımalarının araştırıldığı bu rapor, kişisel
uygulamalar ve sanatçı örnekleriyle desteklenmiştir. Çalışmaların sonucunda egemen
bellek algısı yerine, tanıklık olgusuna | tr_TR |
dc.contributor.department | Heykel | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-09-17T10:51:49Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |