Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorTürkyılmaz, Ahmet Sinan
dc.contributor.authorPolat, Serdar
dc.date.accessioned2021-07-16T11:49:00Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-06-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/25110
dc.description.abstractDespite advances in women's educational attainment in Turkey over the past 50 years, improvements in persistent inequality cohorts, lower intergenerational mobility and unequal opportunities in transition have remained important. This dissertation consists of three essays examining inequalities at the interface between demographic change and the educational level of women. Each essay has its own introduction, methods, results and conclusions. The essays have one thing in common that they are based on data from the TDHS 2013 and differ in their approach to the demographic perspective. In the first essay I examined the development of educational inequality in the women's cohorts in Turkey. Using non-parametric and parametric methods, I have found that the relationship between early life circumstances and women's education levels has not weakened over time. In addition to the inequality of opportunity, changes in the socio-economic composition of the population across the cohorts are also driving the result. In the second essay, I examined the divergent paths of young women in transition to adulthood in relation to education and employment. Despite the decreasing gender gap in schooling at all levels, labor force participation is still low, which increases the NEET rate. The results show that inactivity status is not only related to early life circumstances, but also to preferences and efforts. In the third essay, I examined intergenerational educational mobility between mothers and daughters using conventional and demographic methods. Mobility has not improved in the older cohorts. Affected by the most recent educational reforms, the younger daughters show greater mobility, the extent of which has been dampened by assortative mating and increased by differences in fertility.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherNüfus Etütleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectEducation inequalitytr_TR
dc.subjectDemographic effects
dc.subjectTransition to adulthood
dc.subjectİntergenerational mobility
dc.titleEssays On Educatıonal Inequalıty Of Women In Turkeytr_en
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetTürkiye'de son 50 yılda kadınların eğitim düzeyindeki ilerlemeye rağmen, kuşaklar itibarıyla devam eden eşitsizlik, düşük nesiller arası hareketlilik ve yetişkinliğe geçişteki fırsat eşitsizlikleri önemini korumuştur. Bu tez, demografik değişim ve kadınların eğitimi bağlamında eşitsizlikleri inceleyen üç makaleden oluşmaktadır. Makaleler TNSA 2013 verilerini kullanmaları bakımından birliktelik ve demografik perspektifleri ise farklılık göstermektedir. İlk makalede, Türkiye'deki kadınlar arasındaki eğitim eşitsizliğinin evrimini araştırdım. Parametrik ve parametrik olmayan yöntemler; endojen koşullar ve kadınların eğitimsel kazanımı arasındaki ilişkinin zamanla zayıflamadığını gösterdi. Ayrıca, koşulların etkisine ilave olarak, kuşakların demografik ve sosyo-ekonomik kırılımlar itibarıyla nüfus yapısı da söz konusu sonucu ortaya çıkarmaktadır. İkinci makalede, genç kadınların eğitim ve istihdam özelinde farklılaşan kaderlerini inceledim. Türkiye'de tüm eğitim düzeylerinde toplumsal cinsiyet eşitsizliği kapanmış olsa da, genç kadınların istihdama katılımı uluslararası ortalamaların altında olup bu da NEET oranını artırmaktadır. Elde edilen bulgular, genç kadınların aktif olma durumunun sadece geçmiş koşullarıyla değil, aynı zamanda tercihleri ve çabalarıyla da ilgili olduğunu göstermektedir. Üçüncü makalede, geleneksel ve demografik eğitim hareketliliği yöntemlerini kullanarak beşeri sermayenin anneler ve kızlar arasında aktarımını araştırdım. Geçmiş kuşaklarda eğitim hareketliliğinde önemli bir gelişme olmamıştır. En son eğitim reformlarından etkilenen daha genç kuşaktaki kadınların eğitim hareketliliği ise daha yüksek olup, bunda doğurganlığın pozitif ve seçici evliliğin ise negatif katkısı olmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentNüfus Bilimtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2021-07-16T11:49:00Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster