dc.contributor.advisor | Metin Camgöz, Selin | |
dc.contributor.author | Akyıldız, Birten | |
dc.date.accessioned | 2021-07-02T10:41:29Z | |
dc.date.issued | 2021-06 | |
dc.date.submitted | 2021-06-08 | |
dc.identifier.citation | AKYILDIZ, Birten. GELİŞMİŞ VE GELİŞMEKTE OLAN ÜLKELERDEKİ KİTLESEL FONLAMANIN KARŞILAŞTIRILMASI ÜZERİNE BİR İNCELEME, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2021. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/24993 | |
dc.description.abstract | Crowdfunding, an alternative financing method used especially by
entrepreneurial individuals or small businesses to fund start-ups and
entrepreneurs, is defined as a way of individuals to obtain ideas, feedback and
solutions to improve their corporate activities with a distributed network.
Crowdfunding, which has emerged as a remarkable and popular alternative
financing channel in recent years, especially in America and Europe, has just
started to become widespread in our country.
In this study, first of all, information on the concept of crowdfunding, its
development, usage examples in the world and crowdfunding platforms were
synthesized in the light of the existing literature. The main purpose of the study
is to investigate the factors affecting the success of crowdfunding. In this context,
successful and unsuccessful projects that call for crowdfunding (reward-based
crowdfunding) funds were examined and the factors affecting the success and
failure of these projects were investigated within the framework of signal theory
and social network theory.
The data subject to the research was accessed through crowdfunding platforms
(kickstarter, fongogo, arikovani, crowdfon) in Turkey and the USA, and examples
of successful and unsuccessful projects from the two most preferred sectors (film
and technology) and two countries were examined. Through the specified
crowdfunding platforms, project-related (project web page, project description
character length, project’s video, video duration), funding (number of award,
funding period, targeted fund amount, funding period, maximum and minimum
investment amount) and the project owner (gender, education, age, experience,social network-Instagram/Twitter/Linkedin status of the project owner) were
obtained.
Data on 60 successful and 60 unsuccessful project examples were subjected to
logistic regression analyses. Although the results of the research differ on the
basis of country and sector, in the logistic regression analysis models including
all data, the factors that significantly affect the success of the projects, the length
of the project description, the number of characters, the funding period, the
maximum and minimum investment amounts, the number of awards, the project
owner whether there is information, whether there is a video on the project page,
having an external web page of the project owner, and having one of the project
owner's Instagram, Twitter or Linkedin accounts.
The study contributes to the literature by pioneering in terms of being a study that
empirically examines the success factors of projects that try to raise funds using
crowdfunding, and examines the factors that lead to possible success / failure
within the scope of two developed and developing countries. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Kitlesel fonlama | tr_TR |
dc.subject | Ödül temelli | tr_TR |
dc.subject | Kitlesel fonlama performansı | tr_TR |
dc.subject | Başarı faktörleri | tr_TR |
dc.subject | Sinyal teorisi | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Bilgi kaynakları | tr_TR |
dc.title | Gelişmiş ve Gelişmekte Olan Ülkelerdeki Kitlesel Fonlamanın Karşılaştırılması Üzerine Bir İnceleme | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Yeni kurulan işletmelere ve girişimcilere fon sağlamak üzere, özellikle girişimci
bireyler veya küçük işletmeler tarafından kullanılan ve alternatif bir finansman
yöntemi olan kitlesel fonlama ‘crowdfunding’, bireylerin dağıtılmış bir ağ ile
kurumsal aktivitelerini geliştirmek için fikir, geri bildirim ve çözüm elde etmenin bir
yolu olarak tanımlanmaktadır. Son yıllarda özellikle Amerika ve Avrupa’da, dikkat
çekici ve popüler bir alternatif finansman kanalı olarak karşımıza çıkan kitle
fonlaması, ülkemizde henüz yeni yaygınlaşmaya başlamıştır.
Bu çalışma da, öncelikle, var olan literatür ışığında kitlesel fonlama kavramı,
gelişimi, dünyadaki kullanım örnekleri ve kitlesel fonlama platformlarına ilişkin
bilgiler sentezlenmiştir. Çalışmanı esas amacı, kitlesel fonlamanın başarısına etki
eden faktörlerin araştırılmasıdır. Bu kapsamda, kitlesel fonlama (ödül temelli
kitlesel fonlama) fon çağrısı yapan, başarılı ve başarısız projeler incelenmiş ve
bu projelerin başarı ve başarısızlıklarına etki eden faktörler sinyal teorisi ve sosyal
ağ teorisi çerçevesinde araştırılmıştır.
Araştırmaya konu olan verilere, Türkiye ve Amerika’daki kitlesel fonlama
platformları üzerinden (kickstarter, fongogo, arikovani, crowdfon) erişilerek, en
çok tercih edilen ve populer iki sektör (film ve teknoloji) ve iki ülkeden, başarılı ve
başarısız proje örnekleri incelenmiştir. Belirtilen kitlesel fonlama platformları
üzerinden, projeye ilişkin (projeye ait web sayfası, proje açıklaması karakter
uzunluğu, proje videosu, video süresi), fonlamaya ilişkin (ödül sayısı, fonlama
süresi, hedeflenen fon miktarı, fon elde etme süreleri, maksimum ve minimum
yatırım tutarı) ve proje sahibine ilişkin (cinsiyet, eğitim, yaş, deneyim, proje sahibi sosyal ağ-Instagram/Twitter/Linkedin durumu) olmak üzere üç türde veri elde
edilmiştir.
60 başarılı ve 60 başarısız proje örneklerine ilişkin veriler, lojistik regresyon
analizlerine tabi tutulmuştur. Araştırma sonuçları, ülke ve sektör bazında
farklılıklar gösterse de, tüm verilerin yer aldığı lojistik regresyon analizi
modellerinde, projelerin başarısına anlamlı şekilde etki eden faktörler, proje
açıklama uzunluğu karakter sayısı, fonlama süresi, ödül maksimum ve minimum
yatırım tutarları, ödül sayısı, proje sahibi hakkında bilgi olup olmaması, proje
sayfasında video olup olmaması, proje sahibinin harici web sayfasına sahip
olma, ile proje sahibinin Instagram, Twitter veya Linkedin hesaplarından birine
sahip olma olarak sıralanmıştır.
Çalışma, kitlesel fonlama kullanarak kendine kaynak yaratmaya çalışan projelerin
başarı faktörlerini ampirik olarak inceleyen, ve olası başarı/başarısızlığa yol açan
faktörleri gelişmiş ve gelişmekte olan iki ülke kapsamında irdeleyen bir çalışma
olması bakımından öncülük ederek literatüre katkı sağlamaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | İşletme | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-07-02T10:41:29Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | annotation | tr_TR |