Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKöksal, Mustafa Serdar
dc.contributor.authorPilavcı, Nur Banu
dc.date.accessioned2021-06-18T08:32:20Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-03-04
dc.identifier.citationPilavcı, N. B. (2021). 4-5 yaş grubu özel yetenekli öğrencilerin tanılanması üzerine bir model geliştirilmesi: Türkiye örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/24927
dc.description.abstractThe purpose of this study is to develop an identification model based on a theoretical framework and performance to identify talented children in 4-5 years old who take education in preschools. The validity of it was examined by, receiving opinions of the practitioners and comparing the talented children with the children who were not identified to be talented and with the children who were indicated to be talented by their teachers or parents. In this study, mixed research methods were utilized, at first comparative research and then descriptive research. The population and sampling of the study is consisted of 35 students in the nursery classes of two different schools in central Mersin.Convenience sampling was used in forming the sample.The obtained data was analyzed by, comparing the scores with the discrepancies identified from the research problem, analyzing of correlations of observations and describing of views.The current data collected through teacher questionnaire and interview data on advantages and disadvantages of using it were categorized by three experts and described in percentage and frequency.The results showed that the students identified with it were different, there were significant relationships between the values in the observations forms developed based on theoretical structure and according to the teachers identified students need special education. Therefore, it has been concluded that it may identify students who need special education, provides consistent measurements and it is applicable. It has been also found out that performance measurements includes different features from test results and it has provided a richer data.tr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBaşarılı zekâ kuramıtr_TR
dc.subjectOkul öncesi dönemtr_TR
dc.subjectÖzel yeteneklilertr_TR
dc.subjectPerformans temelli değerlendirmetr_TR
dc.subjectTanılama modelitr_TR
dc.subjectZekâtr_TR
dc.subjectÜstün zekâlılartr_TR
dc.subjectEarly childhoodtr_TR
dc.subjectGifted studentstr_TR
dc.subjectIdentification modeltr_TR
dc.subjectIntelligencetr_TR
dc.subjectSuccessful intelligence theorytr_TR
dc.subjectTalented studentstr_TR
dc.subjectPerformance-based evaluationtr_TR
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.title4-5 Yaş Grubu Özel Yetenekli Öğrencilerin Tanılanması Üzerine Bir Model Geliştirilmesi: Türkiye Örneğitr_TR
dc.title.alternativeDevelopment of an Identification Model For Gifted Students at 4-5 Ages: A Case of Turkeytr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırmanın amacı; okul öncesi kurumlarda öğrenimine devam etmekte olan 4-5 yaş grubundaki özel yetenekli çocukların tanılanmasına yönelik teorik bir çerçeveye (Başarılı Zekâ Kuramı), çoklu veri kullanımına ve performansa dayalı bir tanılama modeli geliştirmektir. Modelle belirlenen özel yetenekli çocuklar, sadece öğretmenleri, sadece ebeveynleri, hem öğretmenleri hem de ebeveynleri tarafından özel yetenekli adayı olarak gösterilen çocuklar ve hiç aday gösterilmeyen çocuklarla karşılaştırılarak ve uygulayıcıların fikirleri alınarak modelin geçerliliği incelenmiştir. Araştırmada çok basamaklı araştırma yöntemi kullanılmıştır. İlk aşamada karşılaştırmalı araştırma, sonrasında tanımlayıcı araştırma işe koşulmuştur. Araştırmanın evrenini Mersin ili merkez ilçelerindeki devlet okullarının anasınıfına devam eden kronolojik yaşı 4-5 olan öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemi ise iki devlet anaokulunda eğitim alan 35 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklemin oluşturulmasında ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler, araştırma problemi doğrultusunda tanılanan öğrencilerin puanlarının ve tanılamada oluşan “belirlenen kişi” farklılıklarının karşılaştırılması, gözlemler arası korelasyonların analizi ve uygulayıcılarla öğretmenlerin görüşlerinin betimlenmesiyle analiz edilmiştir. Öğretmen görüş anketi ile toplanan ülkemizdeki mevcut tanılama sürecine ilişkin veriler ve bu tezde önerilen modelin kullanılmasının avantaj ve dezavantajlarına yönelik yapılacak görüşme verileri, üç uzman tarafından kategorilere ayrılarak yüzde ve frekans şeklinde tanımlanmıştır. Bulgular, modelle tanılanan öğrencilerin diğerlerinden farklı olduğunu, teorik yapı odağında geliştirilen gözlem formlarındaki değerler arasında anlamlı ilişkiler olduğunu ve öğretmenlerin bu modelle tanılanan öğrencilerin göstermiştir. Dolayısıyla modelin hem özel eğitim gereksinimi olan öğrencileri belirleyebildiği, hem de kendi içinde tutarlı ölçümler sağladığı, aynı zamanda uygulanabilir özellikte olduğu söylenebilir. Dahası performans ölçümlerinin test sonuçlarından farklı özellikleri tanılama sürecine dâhil ettiği ve daha zengin bir veri kaynağı sağladığı belirlenmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentÖzel Eğitimtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2021-06-18T08:32:20Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster