dc.contributor.advisor | Özyalçın Oskay, Özge | |
dc.contributor.author | Kadıoğlu, Nagihan | |
dc.date.accessioned | 2021-03-26T11:10:39Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-01-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/23605 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate the influence of the explicit-reflective approach based nature of science teaching on 9th class students' views on the nature of science, scientific literacy levels and academic achievements in atom and periodic table unit. The research was conducted with 96 students attending the ninth grade in the fall semester of 2018-2019. In the research, Views of Nature of Science Scale (VNOS-C), Scientific Literacy Test, Atom and Periodic Table Achievement Test and Concept Maps were used as data collection tools. For this purpose, quasi-experimental pattern with pretest-posttest control group was used in this research. In a total of seven weeks research, the lessons were taught by using nature of science teaching based on explicit-reflective approach in the experimental group and the Chemistry curriculum in the control group. Descriptive statistical analysis, independent samples t test, dependent samples t test and qualitative analysis methods were used in the analysis of the data. As a result of the findings obtained from the research, it was determined that the experimental and control group students' views on the nature of science improved. Moreover, the findings obtained from the scientific literacy scale and academic achievement tests are in favor of the experimental group. In the light of these findings, it was concluded that teaching the nature of science based on explicit-reflective approach was effective in the development of students' views on the nature of science, and in the increase of their scientific literacy levels and academic success. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Doğrudan yansıtıcı yaklaşım | tr_TR |
dc.subject | Bilimin doğası | tr_TR |
dc.subject | Bilimsel okuryazarlık | tr_TR |
dc.subject | Atom ve periyodik sistem | tr_TR |
dc.title | Doğrudan Yansıtıcı Öğretimin, Bilimin Doğasına İlişkin Görüşlere, Bilimsel Okuryazarlık Düzeyine, Başarıya Etkisi | tr_TR |
dc.title.alternative | The Influence of Explıcıt Reflectıve Approach on Vıews of Nature of Scıence, Scıentıfıc Lıteracy and Academıc Achıevement | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı, atom ve periyodik sistem ünitesinde, doğrudan yansıtıcı yaklaşıma dayalı bilimin doğası öğretiminin, dokuzuncu sınıf öğrencilerinin bilimin doğasına ilişkin görüşlerine, bilimsel okuryazarlık düzeylerine ve başarılarına etkisini incelemektir. Araştırma, 2018-2019 yılı, güz döneminde Ankara İli, Çankaya İlçesindeki bir Anadolu Lisesinde dokuzuncu sınıfa devam eden 96 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmanın veri toplama araçları; Bilimin Doğası Hakkında Görüşler Anketi (VNOS-C), Bilimsel Okuryazarlık Testi, Atom Modelleri Başarı Testi ve Kavram Haritalarıdır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Toplam yedi hafta süren araştırmada dersler, deney grubunda doğrudan yansıtıcı yaklaşıma dayalı bilimin doğası öğretimi ile kontrol grubunda ise Kimya öğretim programının öngördüğü şekilde işlenmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistik analizleri, bağımsız örneklem t-testi, bağımlı örneklemler t-testi ve nitel analiz yöntemlerinden faydalanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin bilimin doğasına yönelik görüşlerinin gelişim gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca bilimsel okuryazarlık ölçeği ve akademik başarı testlerinden elde edilen bulgular da deney grubu lehinedir. Bu bulgular ışığında doğrudan yansıtıcı yaklaşıma dayalı bilimin doğası öğretiminin öğrencilerin bilimin doğasına yönelik görüşlerinin gelişmesinde, bilimsel okuryazarlık düzeylerinin ve akademik başarılarının artmasında etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Kimya Öğretmenliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-03-26T11:10:39Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |