Show simple item record

dc.contributor.advisorCan Daşkın, Nilüfer
dc.contributor.authorSak, Mehmet
dc.date.accessioned2020-08-05T13:03:02Z
dc.date.issued2020-07
dc.date.submitted2020-06-08
dc.identifier.citationSak, M. (2020). A Case Study on the Parameters Underlying Patterns of Change in Directed Motivational Currents. (Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/22511
dc.description.abstractFollowing the introduction of “Directed Motivational Currents (DMCs)” theory in recent years to account for highly robust and productive motivational surges in second/foreign language learning (L2), we have witnessed the emergence of a wide range of studies seeking to enhance our understanding of this unique type of motivational phenomenon. However, research into DMCs as a construct is still lagging behind in the Turkish EFL context. Besides, although L2 motivation research is going through a paradigm shift nowadays that recognizes motivation as a dynamic phenomenon, there remains very little discussion on the dynamic nature of DMCs. Against this background, the aim of the current study is twofold: 1) to offer additional evidence on the validity of DMCs as a construct in the Turkish EFL context, 2) to investigate the parameters that cause motivational fluctuations in learners’ DMC-induced motivational trajectory. The study utilized a qualitative database collected from 3 focal EFL learners studying in a private university in Turkey. First, ebbs and flows in participants’ motivational trajectories were identified via self-plotted motigraphs over 4 weeks. Then, each participant was interviewed once a week to determine what caused their motivational fluctuations and the interview data were analyzed using thematic analysis. Findings indicated that a DMC is a highly complex, dynamic, and personal experience. The findings also revealed that learners’ DMC experience is influenced by a multitude of social, personal and contextual factors. Taken together, the findings provide implications for how to facilitate the use of DMC-type motivation in L2 classroom settings.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectDil öğrenme motivasyonutr_TR
dc.subjectVizyon
dc.subjectHedefli motivasyonel akımlar
dc.subjectDil öğrenme psikolojisi
dc.subjectKompleks dinamik sistemler teorisi
dc.subjectLanguage learning motivation
dc.subjectVision
dc.subjectDirected motivational currents
dc.subjectComplex dynamic systems theory
dc.subjectLanguage learning psychology
dc.subject.lcshBilgi kaynaklarıtr_TR
dc.titleA Case Study on the Parameters Underlyıng Patterns of Change in Dırected Motıvatıonal Currentstr_en
dc.title.alternativeHedefli Motivasyonel Akımlarda Değişim Örüntüleri Oluşturan Etkenler Üzerine Bir Durum Çalışmasıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetİkinci dil öğreniminde oldukça güçlü ve verimli motivasyonel yükselişleri tanımlayan “Hedefli Motivasyonel Akımlar” teorisinin son yıllarda ortaya çıkışını takiben, bu kendine özgü motivasyonel olaya ilişkin anlayışımızı güçlendirmek isteyen çok sayıdaki çalışmanın ortaya çıkışına şahit olduk. Ancak, konuya ilişkin çalışmalar Türkiye bağlamında geride kalmıştır. Ayrıca, ikinci dil öğrenme motivasyonu, motivasyonun dinamik bir fenomen olarak incelendiği bir paradigma değişikliği yaşıyor olmasına rağmen, DMC teorisinin dinamik yapısına ilişkin oldukça az tartışma bulunmaktadır. Bu temelde, bu çalışmanın iki amacı vardır: 1) DMC modelinin geçerliliğine ilişkin Türkiye bağlamında ek kanıt sunmak, 2) öğrencilerin DMC kaynaklı motivasyonel durumlarında değişim dalgalanmalarına yol açan parametreleri araştırmak. Bu amaçla çalışma, Türkiyede özel bir üniversitede İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen 3 öğrenciden toplanan nitel veritabanını kullanmıştır. Katılımcıların motivasyonel durumlarında yaşanan dalgalanmalar kendilerinin çizdikleri motivasyon grafikleri aracılığıyla 4 hafta boyunca belirlenmiştir. Devamında, motivasyonel dalgalanmalarına nelerin neden olduğunun saptanması için her bir katılımcıyla haftada bir kez mülakat yapılmıştır ve mülakat verileri tümevarımsal tematik analiz yoluyla incelenmiştir. Bulgular, DMC olarak tanımlanan motivasyon türünün oldukça kompleks, dinamik ve kişisel bir deneyim olduğunu göstermektedir. Bulgular ayrıca DMC motivasyon türünün birçok sosyal, kişisel ve bağlamsal faktörden etkilendiğini göstermektedir. Genel olarak ele alındığında, bu bulgular DMC motivasyon türünün sınıf ortamında kullanımının nasıl kolaylaştırılabileceğine ilişkin çıkarımlar sunmaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimitr_TR
dc.embargo.liftAçık erişim
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypeannotationtr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record