dc.contributor.advisor | Bakırcı, Kadriye | |
dc.contributor.author | Çetiz, Ali Baran | |
dc.date.accessioned | 2020-02-26T06:33:56Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-01-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/22191 | |
dc.description.abstract | With the recent developments in science and technology; communication, transportation
and industrialization gained momentum and this situation brought globalization. During
the globalization process, cost pressure on employers has increased and competition
conditions became fierce. It was stated that labor law could not keep up with the changing
world and needed to be more flexible and as a result different business relations has
emerged. Temporary employment through private employment agencies is one of these
atypical employment relationships.
The institution has entered our law for the first time by the replacement of Employment
Act No. 4857’s Article 7 with the Act No. 6715. The regulation has not been adequately
discussed in our law before it was made, and this has raised questions about the attainment
of the objectives intended by the regulation. Likewise, the text of the Act appears to be
hastily and inelaborately prepared; it makes the text difficult to understand and invites
legal problems.
However, there are provisions in the regulation that we think are positive about the
temporary employment relationship. These provisions include; specifying as a limitation
of situations in which temporary employment relationship can be established, limitation
of each situation with a time limit, identifying cases where temporary employment is
prohibited and the introduction of obligation of equal treatment. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/us/ | * |
dc.subject | Geçici iş ilişkisi | tr_TR |
dc.subject | Meslek edinilmiş geçici iş ilişkisi | tr_TR |
dc.subject | Özel istihdam bürosu | tr_TR |
dc.subject | Geçici işveren | tr_TR |
dc.subject | Esnekleşme | tr_TR |
dc.subject | Atipik iş ilişkisi | tr_TR |
dc.subject | Üç taraflı iş ilişkisi | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Hukuk (Genel). Karşılaştırmalı hukuk. Yeknesak hukuk. | tr_TR |
dc.title | Türk İş Hukukunda Özel İstihdam Büroları Aracılığıyla Geçici İş İlişkisi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bilim ve teknolojide yaşanan gelişmeler ile haberleşme, ulaşım ve sanayileşme hız
kazanmış, bu durum küreselleşmeyi beraberinde getirmiştir. Küreselleşme sürecinde,
işverenler üzerindeki maliyet baskısı artmış ve rekabet koşulları sertleşmiştir. İş
hukukunun değişen dünyaya ayak uyduramadığı ve esnekleşmesi gerektiği ifade edilmiş,
bunun sonucunda atipik iş ilişkileri ortaya çıkmıştır. Özel istihdam büroları aracılığıyla
geçici iş ilişkisi de atipik iş ilişkilerinden biridir.
Kurum hukukumuza ilk defa 4857 sayılı İş Kanunu’nun 7. Maddesinin 6715 sayılı Kanun
ile değiştirilmesi ile girmiştir. Düzenleme yapılmadan önce hukukumuzda yeterince
tartışılmamış, bu durum düzenleme ile amaçlanan hedeflerin ulaşılabilirliği hakkında soru
işaretleri doğurmuştur. Keza düzenleme metni, aceleyle ve özensiz hazırlanmış
görünmekte metindeki hatalar; metnin anlaşılmasını zorlaştırmakta ve hukuki sorunlara
davetiye çıkarmaktadır.
Ancak düzenlemede, geçici iş ilişkisine dair olumlu olduğunu düşündüğümüz hükümler
de bulunmaktadır. Bunlar, geçici iş ilişkisi kurulabilecek hallerin tahdidi olarak
belirtilmesi, her bir halin süre sınırı ile sınırlandırılması, geçici iş ilişkisi kurulması yasak
olan hallerin hükme bağlanması ve taraflara eşit davranma yükümlülüğü getirilmesidir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Özel Hukuk | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2020-02-26T06:33:56Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |