dc.contributor.advisor | Yazıcı, Nermin | |
dc.contributor.author | Çelikkanat Nas, Şenay | |
dc.date.accessioned | 2020-01-13T10:59:44Z | |
dc.date.issued | 2020-01-01 | |
dc.date.submitted | 2019-12-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/21701 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to describe the diversity and frequency of rhetorical relationships that ensure consistency in informative texts in secondary school (5,6,7 and 8th grades) Turkish textbooks. Semantic relations in the texts were examined within the framework of Rhetoric Structure Theory and the views of rhetorical relations were defined according to class levels and text types. Only informative texts only in written form were selected in the textbooks and the selection of informative texts is based on the classification determined by the Ministry of National Education (MEB). In this study, paragraphs are considered as the basic unit and rhetorical relationship views that provide consistency in the whole and below paragraphs are presented in a table. The findings were interpreted in the conclusion section. It was observed that the relationships used in the texts mostly made explicit the text types and the rhetorical relationships differed in terms of frequency and diversity distribution according to class levels. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Tutarlılık | tr_TR |
dc.subject | Bilgilendirici metin | |
dc.subject | Retorik ilişki | |
dc.title | Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Bilgilendirici Metinlerdeki Retorik İlişkilerin Görünümü | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, ortaokul (5,6,7 ve 8.sınıflar) Türkçe ders kitaplarındaki bilgilendirici metinlerde tutarlılığı sağlayan retorik ilişkileri, çeşitliliği ve sıklığı açısından betimlemektir. Metinlerdeki anlamsal ilişkiler Retorik Yapı Kuramına göre incelenerek retorik ilişkilerin sergiledikleri görünümler sınıf düzeylerine ve metin türlerine göre tanımlanmıştır. Ders kitaplarında sadece yazılı olarak yer alan bilgilendirici metinler seçilmiş ve bilgilendirici metinlerin seçiminde MEB tarafından belirlenen sınıflama temel alınmıştır. Çalışmada temel birim olarak paragraflar ele alınmış, paragraf bütününde ve altında tutarlılığı sağlayan retorik ilişki görünümleri tablo haline getirilerek sunulmuştur. Elde edilen bulgular sonuç bölümde yorumlanmıştır. Metinlerde kullanılan ilişkilerin çoğunlukla metin türlerini belirginleştirdiği ve sınıf düzeylerine göre retorik ilişkilerin sıklık ve çeşitlilik dağılımı açısından farklılık gösterdiği izlenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2020-01-13T10:59:44Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |