Show simple item record

dc.contributor.advisorGelbal, Selahattintr_TR
dc.contributor.authorÇukadar, Ismailtr_TR
dc.date.accessioned2015-10-15T06:14:47Z
dc.date.available2015-10-15T06:14:47Z
dc.date.issued2013tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/1777
dc.description.abstractThis correlational research model investigates that whether the decisions based on norm and criterion referenced assessment change by the type of assessment.In the first phase of data collection, the multiple choice achievement test, composed of 20 questions measuring the level of the lesson called measurement and evaluation, was applied to 107 guidance and psychological counseling second grade students.The raw scores of each student were transformed into T scores, and they were classified into two groups as successful and unsuccessful by comparing each T score with the norm referenced criterion of 50 and 60 scores. Secondly, the raw scores was classified into two categories by comparing each raw score with the cut scores of Angoff and Nedelsky Methods.The decisions were tested by z test, a statistical method measuring the meaning of difference between two dependent proportions.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.subjectNorm referenced assessmenttr_TR
dc.titleNorm ve Ölçüt Dayanaklı Değerlendirmelerin Karşılaştırılmasına İlişkin Bir Çalışmatr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.callno2013/572tr_TR
dc.contributor.departmentoldEğitim Bilimleri Anabilim Dalıtr_TR
dc.description.ozetBu araştırmada norm ve ölçüt dayanaklı değerlendirmeler sonucunda alınan kararların kullanılan değerlendirme yöntemine göre değişip değişmediği, ilişkisel türden araştırma modeli ile incelenmiştir.Veri toplama sürecinin ilk aşamasında, lisans düzeyinde ölçme ve değerlendirme dersine ilişkin 20 soruluk çoktan seçmeli başarı testi, 107 rehberlik ve psikolojik danışmanlık 2. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. T puanları, 50 ve 60 ölçütleri dikkate alınarak başarılı ve başarısız olacak şekilde sınıflandırılmıştır. Uzman görüşleri ile Angoff ve Nedelsky Yöntemleri doğrultusunda başarı ölçütünü gösteren iki farklı kesme puanı hesaplanmıştır. Ham puanlar ise kesme puanları dikkate alınarak başarılı ve başarısız olacak şekilde sınıflandırılmıştır.Araştırmada kullanılan yöntemlere ilişkin kararların farklılığını ortaya koymak için bağımlı iki oran arasındaki fark, z testi ile sınanmıştır. Kullanılan yöntemlerin ders notları ile uyumu ise Cohen in Kappa testi ile incelenmiştir.tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record