Show simple item record

dc.contributor.advisorGelekçi, Cahittr_TR
dc.contributor.authorKaranfil, Nevaltr_TR
dc.date.accessioned2015-10-14T13:14:20Z
dc.date.available2015-10-14T13:14:20Z
dc.date.issued2015tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/1362
dc.description.abstractDiscussing the effects of multinational global companies’ worldwide economic activities on consumer culture, the research focuses on strategies as expose, sale and cultural integration which multinational company brands implement in local markets having different dynamics. The implications of these strategies on consumers’ consumption habits and on the meanings ascribed to brands in Turkish markets are discussed. To this end, enabling personal opinions and perceptions of interviewees to form the basis of the research, qualitative research methods are used. In accordance with this method, interviewees are determined with snowball sampling technique and semi-structured interviews are conducted with thirty interviewees, fifteen of whom are Turkish citizens and the other fifteen of whom are American citizens living in Turkey.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.subjectGlobalizationtr_TR
dc.titleKüreselleşmenin Tüketim Kültürü ve Davranışı Üzerine Etkisitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.callno2015/2124tr_TR
dc.contributor.departmentoldSosyolojitr_TR
dc.description.ozetÇokuluslu küresel şirketlerin dünya çapında gerçekleştirdiği ekonomik faaliyetlerin tüketim kültürüne etkilerini ele alan araştırma, çokuluslu şirket markalarının birbirinden farklı dinamiklere sahip yerel pazarlarda uyguladığı satış, sunum ve kültürel uyum gibi stratejilere odaklanmaktadır. Söz konusu stratejilerin Türkiye pazarında tüketicilerin tüketim alışkanlıları ve markalara yüklenen anlamlar üzerindeki etkisi tartışılmıştır. Bu amaçla, katılımcıların bireysel görüş ve algılarının araştırmanın dayanak noktasını oluşturmasına olanak sağlayan nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Söz konusu yöntem doğrultusunda, katılımcılar kartopu örneklem tekniği ile belirlenmiş ve on beşi Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı ve diğer on beşi Türkiye’de yaşayan ABD vatandaşı olmak üzere otuz katılımcı ile yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir.tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record