Show simple item record

dc.contributor.advisorYılmaz, Bülenttr_TR
dc.contributor.authorEkici, Seldatr_TR
dc.date.accessioned2015-10-14T12:55:30Z
dc.date.available2015-10-14T12:55:30Z
dc.date.issued2014tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/1214
dc.description.abstractThe basics of reading habits taking in the family and preschool educational institutions in early childhood. Therefore, It is important the reading habit readiness adequacy of preschool educational institutions.This study was carried out for evaluation about reading habit readiness adequacy of kindergartens in Ankara. State kindergartens affiliated to MoNE within 16 district located within Ankara Metropolitan Municipality borders makes up the area of this research. The sample of this research consists of 6 district, 50 schools and 249 teachers. Descriptive method with questionnaire, observation and interviewing techniques are used in this research. According the results obtained from this study, in terms of the reading habit readiness of kindergartens have positive and negative situations. Examples of positive situations is shown teachers attitudes and awareness about the importance of preschool term and reading habit readiness implementation in this term and childrens positive attitr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.subjectReading habitus_US
dc.subjectOkuma alışkanlığıtr_TR
dc.subjectPreschool educationus_US
dc.subjectOkul öncesi eğitimtr_TR
dc.titleAnkara'daki Anaokullarının Okuma Alışkanlığına Hazırlık Yeterlilikleri Açısından Değerlendirilmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.callno2014/1166tr_TR
dc.contributor.departmentoldBilgi ve Belge Yönetimitr_TR
dc.description.ozetOkuma alışkanlığının temelleri erken çocukluk döneminde ailede ve okul öncesi eğitim kurumlarında atılmaktadır. Bu nedenle okul öncesi eğitim kurumlarının okuma alışkanlığına hazırlık açısından yeterli olmaları önemlidir.Bu çalışma, Ankarada ki anaokullarının okuma alışkanlığına hazırlık açısından yeterliliklerini değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma alanını, Ankara Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde yer alan 16 ilçede bulunan devlet anaokulları oluşturmaktadır. 6 ilçe, 50 okul ve 249 öğretmen ile örneklenen araştırmada betimleme yöntemi ile anket, gözlem ve görüşme teknikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, anaokulları okuma alışkanlığına hazırlık anlamında hem olumlu hem de olumsuz durumlara sahiptir. Öğretmenlerin okul öncesi dönemin önemi ve okuma alışkanlığına hazırlık uygulamalarının bu dönemde gerçekleştirilmesi konusundaki tutumları ve farkındalıkları, çocukların bu dönemde okumaya karşı olumlu tutumlara sahip olması olumlu durutr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record