Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKurbanoğlu, Serap
dc.contributor.authorAkkoyunlu, Buket
dc.date.accessioned2019-10-23T11:20:51Z
dc.date.available2019-10-23T11:20:51Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/Bilgi Yönetimi Bölümü....pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/10821
dc.description.abstractAbstract Student-centered approach in education requires collecting information about the students’ individual characteristics. Learning styles as one of these individual characteristics vary from one student to the other. Knowing learning styles of the students helps educators to identify the weakest and the strongest sides of each individual and gives them a chance to take action towards improvement. It also helps creating the most appropriate learning environments which directly effect the motivation and achievement of the students. The main aim of this study is to identify learning styles of the Department of Information Management students. Kolb’s Learning Style Inventory, which identifi es four different learning styles, namely accommodator, diverger, converger, and assimilator, was used. The survey instrument was distributed to 273 students at the Hacettepe University Department of Information Management. Learning styles of the students were found to be of the type: the assimilator (50.2%), the converger (24.9%), the diverger (13.6%), and the accommodator (11.4%) respectively. These fi ndings suggest that although the assimilator is the most preferred learning style by the students, a wide variety of individual learning styles exist in the classrooms. Consequently, it is important that lecturers should accommodate multiple learning styles when creating learning environments.
dc.language.isotur
dc.publisherTKD
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectÖğrenme stilleri
dc.subjectÖğrenme tercihleri
dc.subjectKütüphanecilerin öğrenme stilleri
dc.subjectKolb öğrenme stili
dc.subjectLearning styles
dc.subjectLearning preferences
dc.subjectLibrarians’ learning styles
dc.subjectKolb’s learning styles
dc.titleBilgi Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri
dc.title.alternativeLearning Styles of the Students of the Department of Information Management
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.description.ozetÖz Öğrenci merkezli eğitim anlayışında öğrencilerin özelliklerini bilmek önem taşımaktadır. Öğrenme stilleri de her bireyde farklı olabilen bir özelliktir. Öğrenme stillerini bilmek bireylerin öğrenme döngüsündeki güçlü ve zayıf yönlerinin bilinmesine, zayıf yönlerinin geliştirilmesi için önlemler alınmasına, birlikte çalışmaya en uygun bireylerin biraraya getirilmesine, öğrencilerin başarı, ilgi ve motivasyonlarını olumlu yönde etkileyecek öğrenme ortamlarının ve eğitim programlarının hazırlanmasına yardımcı olur. Bu çalışmanın temel amacı Bilgi Yönetimi Bölümü öğrencilerinin öğrenme stillerini belirlemektir. Çalışmada öğrenme stillerini; yerleştiren, değiştiren, ayrıştıran ve özümseyen olarak dört farklı kategoride tanımlayan Kolb Öğrenme Stili Envanteri kullanılmıştır. Envanter, Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümünde 273 öğrenciye dağıtılmış ve öğrencilerin öğrenme stillerinin sırasıyla özümseyen (%50,2), ayrıştıran (%24,9), değiştiren (%13,6) ve yerleştiren (11,4) olduğu belirlenmiştir. Bulgular, özümseyen öğrenme stilinin öğrenciler tarafından en çok tercih edilen stil olduğunu göstermekle beraber, sınıflarda farklı öğrenme stillerini tercih eden öğrencilerin olduğu da görülmektedir. Elde edilen sonuç, öğretim üyelerinin öğrenme ortamlarını düzenlerken çeşitli öğrenme stillerini göz önüne almaları gerektiğini ortaya çıkarmaktadır
dc.relation.journalTürk Kütüphaneciliği
dc.contributor.departmentBilgi ve Belge Yönetimi
dc.identifier.volume22
dc.identifier.issue3
dc.identifier.startpage296
dc.identifier.endpage307
dc.fundingYok


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster