dc.contributor.author | Kurbanoğlu, Serap | |
dc.contributor.author | Akkoyunlu, Buket | |
dc.date.accessioned | 2019-10-23T11:20:51Z | |
dc.date.available | 2019-10-23T11:20:51Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/Bilgi Yönetimi Bölümü....pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/10821 | |
dc.description.abstract | Abstract
Student-centered approach in education requires collecting information about the
students’ individual characteristics. Learning styles as one of these individual
characteristics vary from one student to the other. Knowing learning styles of the
students helps educators to identify the weakest and the strongest sides of each
individual and gives them a chance to take action towards improvement. It also
helps creating the most appropriate learning environments which directly effect
the motivation and achievement of the students. The main aim of this study is to
identify learning styles of the Department of Information Management students.
Kolb’s Learning Style Inventory, which identifi es four different learning styles, namely accommodator, diverger, converger, and assimilator, was used. The survey instrument was distributed to 273 students at the Hacettepe University Department
of Information Management. Learning styles of the students were found to be of the type: the assimilator (50.2%), the converger (24.9%), the diverger (13.6%), and the accommodator (11.4%) respectively. These fi ndings suggest that although the assimilator is the most preferred learning style by the students, a wide variety of individual learning styles exist in the classrooms. Consequently, it is important
that lecturers should accommodate multiple learning styles when creating learning
environments. | |
dc.language.iso | tur | |
dc.publisher | TKD | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Öğrenme stilleri | |
dc.subject | Öğrenme tercihleri | |
dc.subject | Kütüphanecilerin öğrenme stilleri | |
dc.subject | Kolb öğrenme stili | |
dc.subject | Learning styles | |
dc.subject | Learning preferences | |
dc.subject | Librarians’ learning styles | |
dc.subject | Kolb’s learning styles | |
dc.title | Bilgi Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri | |
dc.title.alternative | Learning Styles of the Students of the Department of Information Management | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.description.ozet | Öz
Öğrenci merkezli eğitim anlayışında öğrencilerin özelliklerini bilmek önem taşımaktadır. Öğrenme stilleri de her bireyde farklı olabilen bir özelliktir. Öğrenme stillerini bilmek bireylerin öğrenme döngüsündeki güçlü ve zayıf yönlerinin bilinmesine, zayıf yönlerinin geliştirilmesi için önlemler alınmasına, birlikte çalışmaya en uygun bireylerin biraraya getirilmesine, öğrencilerin başarı, ilgi ve
motivasyonlarını olumlu yönde etkileyecek öğrenme ortamlarının ve eğitim programlarının hazırlanmasına yardımcı olur. Bu çalışmanın temel amacı Bilgi Yönetimi Bölümü öğrencilerinin öğrenme stillerini belirlemektir. Çalışmada öğrenme stillerini; yerleştiren, değiştiren, ayrıştıran ve özümseyen olarak dört farklı kategoride tanımlayan Kolb Öğrenme Stili Envanteri kullanılmıştır. Envanter, Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümünde 273 öğrenciye dağıtılmış ve öğrencilerin öğrenme stillerinin sırasıyla özümseyen (%50,2), ayrıştıran (%24,9), değiştiren (%13,6) ve yerleştiren (11,4) olduğu belirlenmiştir. Bulgular, özümseyen öğrenme stilinin öğrenciler tarafından en çok tercih edilen stil olduğunu
göstermekle beraber, sınıflarda farklı öğrenme stillerini tercih eden öğrencilerin olduğu da görülmektedir. Elde edilen sonuç, öğretim üyelerinin öğrenme ortamlarını düzenlerken çeşitli öğrenme stillerini göz önüne almaları gerektiğini ortaya çıkarmaktadır | |
dc.relation.journal | Türk Kütüphaneciliği | |
dc.contributor.department | Bilgi ve Belge Yönetimi | |
dc.identifier.volume | 22 | |
dc.identifier.issue | 3 | |
dc.identifier.startpage | 296 | |
dc.identifier.endpage | 307 | |
dc.funding | Yok | |