dc.contributor.author | Ersoy, Aynur | |
dc.contributor.author | Yılmaz, Bülent | |
dc.date.accessioned | 2019-10-23T09:44:25Z | |
dc.date.available | 2019-10-23T09:44:25Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/turkkutuphaneciligi23(4)803-834.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/9964 | |
dc.description.abstract | In this study, opinions and awareness levels of directors and librarians working in the
province public libraries in Turkey on lifelong learning were analyzed, the
opportunities of public libraries were tried to be determined and the attitudes of senior
units responsible for public libraries towards this topic were handled. The aim of the
study is to identify the attitudes of public libraries towards lifelong learning and to find
out the reasons of deficiencies arising from librarians and authorities if there is any.
Within this framework the assumption of the study is ‘Public libraries in Turkey are not
effective because public library directors and librarians are not aware of lifelong
learning; do not have necessary opportunities and the authorities which they are bound
to have negative attitudes towards them’. The scope of the study consists of 168 library
directors (director, assistant director) working in the province public libraries bound to
The Ministry of Culture and Tourism and 354 librarians who graduated from
Information and Documentation Management. The number of the respondent in the
research sample is 162.
According to the findings from 162 directors, assistant directors and librarian
directors (40.7%) and librarians (50.6%) took part in the study think that they have
enough knowledge about lifelong learning. However, the rate of the people thinking that
they are informed enough in their schooling process is considerably low. Moreover,
some of directors and librarians are aware of the fact that lifelong learning is the most
805 | Hakemli Yazılar / Refereed Articles Aynur Ersoy ve Bülent Yılmaz
significant matter they should improve themselves on. According to another result
obtained from the study is although directors and librarians of public libraries argue
that public libraries is an important part of the lifelong learning process, they are not
aware of the duties they should take on in this process. It is impossible to say that
county public libraries involved in the study organize sufficient number of activities
within the scope of lifelong learning. | |
dc.language.iso | tur | |
dc.publisher | TKD | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Yaşam boyu öğrenme | |
dc.subject | Halk kütüphaneleri | |
dc.subject | Lifelong learning | |
dc.subject | Public libraries | |
dc.title | Yaşam Boyu Öğrenme Ve Türkiye'de Halk Kütüphaneleri | |
dc.title.alternative | Lifelong Learning and Public Libraries in Turkey | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.description.ozet | Bu çalışmada Türkiye’deki il halk kütüphanelerinde görev yapan yönetici ve
kütüphanecilerin yaşam boyu öğrenme konusundaki düşünceleri ve farkındalık
düzeyleri incelenmiş, bu konuda halk kütüphanelerinin olanakları belirlenmeye
çalışılmış ve halk kütüphanelerinden sorumlu üst birimlerin ele alınan konudaki
tutumları irdelenmiştir. Araştırmanın amacı; Türkiye’deki halk kütüphanelerinin yaşam
boyu öğrenme konusundaki durumlarını ortaya koymak, birtakım yetersizlikler söz
konusu ise bunun kütüphane/kütüphanecilerden ve üst yönetim birimlerinden
kaynaklanan nedenlerini belirlemektir. Bu çerçevede araştırmanın hipotezi;
“Türkiye’deki halk kütüphaneleri; yönetici ve kütüphanecilerinin yaşam boyu öğrenme
konusunun farkında olmamaları, gerekli olanaklara sahip olmamaları ve bağlı
bulundukları birimlerin olumsuz tutumları nedeni ile yaşam boyu öğrenme konusunda
etkili olamamaktadırlar” biçiminde oluşturulmuştur. Araştırmanın evrenini, Kültür ve
Turizm Bakanlığı’na bağlı olarak faaliyet gösteren il halk kütüphanelerinde görev
yapan 168 yönetici (müdür, müdür yardımcısı) ve 354 Bilgi ve Belge Yönetimi mezunu
kütüphaneci oluşturmaktadır. Örnekleme alınan denek sayısı ise 162’dir.
Araştırmaya katılan 162 yönetici ve kütüphaneciden elde edilen bulgulara göre,
yönetici (%40,7) ve kütüphanecilerin (%50,6) önemli sayılabilecek bir bölümü yaşam
boyu öğrenme konusunda bilgi sahibi olduğunu düşünmektedir. Fakat eğitim sürecinde
yeterince bilgilendirildiğini düşünenlerin oranı oldukça düşüktür. Hatta bir kısım yönetici ve kütüphaneci yaşam boyu öğrenme konusunu, kendileri için geliştirmeleri
gereken en eksik yönü olduğunun da farkındadır. Araştırmaya katılan yönetici ve
kütüphanecilerin büyük bir kısmı yaşam boyu öğrenme konusunda bilgi sahibi olduğunu
düşünmektedir. Elde edilen bir diğer sonuca göre ise, halk kütüphanesi yönetici ve
kütüphanecileri, halk kütüphanelerini yaşam boyu öğrenme sürecinin önemli bir
parçası olduğunu savunurken, bu süreçte kendilerine düşen görevlerin farkında
değillerdir. Araştırma kapsamındaki il halk kütüphaneleri tarafından yaşam boyu
öğrenme kapsamında yeterli sayıda etkinlik düzenlendiğini söylemek de olanaklı
değildir. | |
dc.relation.journal | Türk Kütüphaneciliği | |
dc.contributor.department | Bilgi ve Belge Yönetimi | |
dc.identifier.volume | 23 | |
dc.identifier.issue | 4 | |
dc.identifier.startpage | 803 | |
dc.identifier.endpage | 834 | |
dc.funding | Yok | |