dc.contributor.advisor | Yıldırım, Bora | |
dc.contributor.author | Seyedi, Alireza | |
dc.date.accessioned | 2019-10-21T12:31:50Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-09-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/9381 | |
dc.description.abstract | The importance of public transport became extremely important with increasing population density in big cities. The need for such vehicles has increased in the last decade, as trams are environmentally friendly and have a higher passenger capacity. To meet these demands, tram manufacturers are considering design of a 100% low-floor tramway suitable for disabled people and baby carriages.
In line with this purpose, within the scope of this thesis optimization and finite element analyzes of chassis and structure of the indigenously designed tramway conducted. This vehicle will replace the trams were imported in the current situation in Turkey. In this study analyses conducted on 5 modules %100 low-floor tramway that has limited production model and commercial products through domestic sources in Turkey. First, static analysis was conducted on the tramway structure to identify critical areas and improvements were made according to the results. Then, the Hot Spot Stress method was used to estimate fatigue life of the whole model according to VDV 152 regulations. After the static and fatigue analyzes of the chassis and body conducted, the collision analyzes of the vehicle were carried out according to EN 15227 standard.
The resulting design has more passenger capacity than comparable models and compatible with national and international standards. As a result of the thesis, analysis know-how in the field of light railway systems has been acquired and localized. | tr_TR |
dc.description.sponsorship | TÜBİTAK 1505 Proje No.5150083
BOZANKAYA A.Ş. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | %100 Düşük Tabanlı Hafif Raylı Sistem | tr_TR |
dc.subject | Tramvay | tr_TR |
dc.subject | Sonlu elemanlar analizi | tr_TR |
dc.subject | Statik analiz | tr_TR |
dc.subject | Yorulma analizi | tr_TR |
dc.subject | Çarpışma analizi | tr_TR |
dc.subject | VDV 152 | tr_TR |
dc.subject | EN 15227 | tr_TR |
dc.title | Yeni Bir Tramvayın Gövde ve Şasisinin Statik, Dinamik ve Çarpışma Yükleri Altında Sonlu Elemanlar Yöntemi ile Tasarımı ve Optimizasyonu | tr_TR |
dc.title.alternative | Design And Optimization For Body And Chassis Of New Tram With Finite Element Method Under Static, Dynamic And Collision Loads. | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Büyük şehirlerde artan nüfus yoğunluğu ile birlikte toplu taşımanın önemi son derece artmaktadır. Tramvaylar çevreci ve daha yüksek yolcu kapasitesine sahip olduklarından, son on yılda bu tür araçlara olan ihtiyaç artmıştır. Bu talepleri karşılamak için, tramvay üreticileri engelli insanlar ve bebek arabaları için uygun olan %100 düşük tabanlı tramvay tasarımını düşünmektedirler.
Bu amaç doğrultusunda, tez kapsamında Türkiye’de mevcut durumda ithal edilen tramvayların yerini alacak ve özgün özelliklere sahip olan tramvay aracının temel yük taşıyıcı (aktarıcı) elemanlarından şasi ve gövdenin sonlu elemanlar analizi ve iyileştirilmesi yapılmıştır. Tez kapsamında Türkiye’de yerli kaynaklar aracılığıyla ticari ürün olarak sınırlı model ve üretimi bulunan 5 modüllü %100 düşük tabanlı hafif raylı sistem aracı ele alınmıştır. İlk olarak kritik bölgeleri tespit etmek için tramvay yapısı üzerinde statik analiz gerçekleştirilmiş ve sonuçlar doğrultusunda iyileştirilmeler yapılmıştır. Daha sonra, sorunlu nokta gerilmesi yöntemi, VDV 152 düzenlemelerine göre tüm modelin yorulma ömrü tahmininde kullanılmıştır. Şasi ve gövdenin statik ve yorulma analizlerinden sonra EN 15227 standardına göre aracın çarpışma analizleri yapılmıştır.
Sonuçta elde edilen tasarım benzer modellere göre daha fazla yolcu kapasitesine sahip olmuş ve ulusal ve uluslararası standartlara uygunluğu sağlanmıştır. Tezin sonucunda hafif raylı sistemler alanında analiz know-how bilgisi edinilmiş ve yerlileştirilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |