dc.contributor.advisor | Yıldırım, Bora | |
dc.contributor.author | Çevik, Ahmet Çağkan | |
dc.date.accessioned | 2019-10-21T12:21:02Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-06-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/9332 | |
dc.description.abstract | Swimming for armored amphibious vehicles is particularly important for both attack/defense sustainability and crew life during operation. The wheels of the amphibious vehicle due to the buoyancy force in the water form as an obstacle during the movement of the vehicle in the water according to the Archimedes Principle. This is especially the case for vehicle-carrying amphibious vehicles, vibration, trembling etc. There is a risk of immersing the vehicle and the vehicles it carries on it. Therefore, designs had been made in the past by removing the suspension arms and reducing the area forming the resistance, but different solutions have been sought as the problem cannot be solved. As a solution, the rack and pinion gear design mechanism used such in steering systems has been tested to withstand the high force values from the wheels and suspension elements. This mechanism design approach was used for the first time for such systems exposed to force of this magnitude. The analysis procedures solved by adhering to some pioneer gearing standards were solved by the ANSYS Workbench with non-linear calculations. It is proved that the mechanism works by applying Kinematic Analysis solutions with ADAMS program. In terms of the development of the design, 1/1 scale vehicle in FLUENT program, the system that lifts the wheels and the design of the wheels in which the design is not used by dissolving them together with the system in the water environment. It has been seen that analytical solutions and analysis solutions overlap with the proposed solution. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Armoured vehicles | tr_TR |
dc.subject | Suspension system | tr_TR |
dc.subject | Mechanism | tr_TR |
dc.subject | Gear design | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Teknoloji. Mühendislik::Makina mühendisliği | tr_TR |
dc.title | Designing A Mechanism Of Lifting Suspension In
Wheeled Armoured Vehicles | tr_eng |
dc.title.alternative | Tekerlekli Zırhlı Araçlar İçin Süspansiyon
Geri Çekme Mekanizması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Suda yüzen araçlar için yüzme işlemi özellikle operasyon sırasında hem saldırı/savunma sürdürülebilirliği hem de mürettebat hayatı için önem arz etmektedir. Suda operasyon sırasında kaldırma kuvvetinden dolayı yüzen aracın tekerlekleri aşağı inerek aracın suda hareketi sırasında engel oluşturmaktadır. Bu durum özellikle araç taşıyan amfibik araçlar için titreşim, silkeleme vb. durumlardan dolayı aracı ve üzerinde taşıdığı araçları batırma riski ortaya çıkmaktadır. Bu yüzden geçmişte süspansiyon kollarının kaldırılarak direnç oluşturan alanın azaltıldığı tasarımlar yapılmıştır, fakat sorun giderilemediği için farklı çözüm yolları aranmıştır. Çözüm olarak yönlendirme sistemlerinde kullanılan kremayer ve pinyon dişli tasarım mekanizması kullanılarak tekerleklerden ve yürüyen akşamlardan gelen yüksek kuvvet değerlerine bağlı dayanımı test edilmiştir. Bu mekanizma tasarımı yaklaşımı, bu büyüklükteki kuvvete maruz kalan sistemler için ilk defa kullanılmıştır. Belli dişli standardlarına bağlı kalarak çözülen analitik işlemler, ANSYS Workbench ile 3 boyutlu doğrusal olmayan hesaplamalar yöntemi ile çözdürülmüştür. ADAMS programı ile Kinematik Analiz çözümleri uygulanarak mekanizmanın çalıştığı ispatlanmıştır. Tasarımın gelişimi açısından FLUENT programında 1/1 ölçekli araç, hem tekerlekleri kaldıran sistem hem de tasarımın kullanılmadığı tekerleklerin su ortamında indiği sistem ile birlikte çözdürülerek karşılaştırma yapılmıştır. Önerilen çözümde iyileştirme ispatlanarak, analitik çözümler ile analiz çözümlerinin birbiriyle örtüştüğü görülmüştür. | tr_TR |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |