dc.contributor.advisor | Ünal, Yurdagül | |
dc.contributor.author | Ermişoğlu, Deniz | |
dc.date.accessioned | 2019-10-14T08:29:08Z | |
dc.date.issued | 2019-09-30 | |
dc.date.submitted | 2019-09-24 | |
dc.identifier.citation | Ermişoğlu, D. (2019). Bir Akademik Dergi Yönetim Sistemi Olarak DergiPark'ın Kullanılabilirlik Değerlendirmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/9205 | |
dc.description.abstract | The aim of this research in this circumstances is; to test the usability of the author,
editor and reviewer modules in the DergiPark platform in terms of effectiveness,
efficiency and satisfaction. Effectiveness depends on the accuracy of the
participants' completion of the tasks given during the test; efficiency, time spent
on completing the tasks assigned to the participants and the number of clicks
they made; and user satisfaction was measured with the System Usability Scale
(SUS).
The usability of the author, editor and reviewer modules of the DergiPark platform
was evaluated by both real users and experts. In the first stage of the study,
usability tests (observations and techniques of thinking aloud) and questionnaire
were conducted with 15 volunteer participants. As a result of the usability test, it
was determined that the participants who used the author, editor and reviewer
modules could complete successfully (effectiveness) the tasks assigned to them
and performed above the expected time. According to the results of the SUS the
overall satisfaction of the author, editor and referee module participants regarding
the usability of the system was measured as 54,3 and the degree of satisfaction
as D. Therefore, the participants were not satisfied with the system. As for the
second stage, cognitive walkthrough method was used and usability evaluation
was conducted with four experts.
vii
According to the results of the study, the usability problems shared by the experts
are unsufficient assistance and documentation, inconsistencies in the menus and
subheadings, not correction of errors and visibility, access and terminology
issues.
Utilizing of the system without problems, simple and plain sentences should be
used. The user should be informed about the present stage in the system by
using graphical progress bars. The procedures being followed by the user should
be guided with the helping documentation. The presentations and guiding videos
should be kept up to date to increase visibility in the web page. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Kullanılabilirlik | tr_TR |
dc.subject | Kullanılabilirlik testleri | tr_TR |
dc.subject | DergiPark | tr_TR |
dc.subject | Sistem kullanılabilirlik ölçeği (SKÖ) | tr_TR |
dc.subject | Uzman değerlendirme yöntemi | tr_TR |
dc.title | Bir Akademik Dergi Yönetim Sistemi Olarak DergiPark'ın Kullanılabilirlik Değerlendirmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | DergiPark, farklı profillerdeki birçok kullanıcı tarafından araştırma yapmak ve
dergilerdeki yayın süreçlerini gerçekleştirmek için yoğun bir şekilde
kullanılmaktadır. Bu tür sistemlerde yer alan her bir modülün kullanılabilir olması
kullanıcı etkileşimi ve dergi yönetim süreçlerinin sürdürülebilirliği için önem
taşımaktadır.
Bu araştırmanın amacı; DergiPark platformunda yer alan yazar, editör ve hakem
modüllerinin etkililik, verimlilik ve memnuniyet açısından kullanılabilirliğini test
etmektir. Etkililik, katılımcıların test sırasında verilen görevleri doğru bir şekilde
tamamlaması ile; verimlilik, katılımcıların kendilerine verilen görevleri
tamamlamaları sırasında harcadıkları süre ve yaptıkları tıklama sayıları ile;
kullanıcı memnuniyeti ise Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği (SKÖ) ile ölçülmüştür.
Çalışmada DergiPark platformu yazar, editör ve hakem modüllerinin
kullanılabilirliği hem gerçek kullanıcılar ile hem de uzmanlar tarafından
değerlendirilmiştir. 15 gönüllü katılımcıyla gerçekleştirilen kullanılabilirlik
testlerinde, anket, gözlem, sesli düşünme tekniği kullanılarak nicel ve nitel veriler
elde edilmiştir. Kullanılabilirlik testi sonucunda, yazar, editör ve hakem
modüllerini kullanan katılımcıların kendilerine verilen görevleri doğru ancak
belirlenen referans noktalarının (görev tamamlama süresi ve tıklama sayısı)
üzerinde değerlerle tamamlayabildikleri görülmüştür. Buna göre, modüllerin etkili
ancak verimli bir şekilde kullanılamadığı belirlenmiştir. Kullanılabilirlik testinin
ardından uygulanan SKÖ sonuçlarına göre, katılımcıların sistemin
kullanılabilirliğine yönelik genel memnuniyet skor değeri 54,3 (0 ile 100 puan
aralığında) ve memnuniyet derecesi ise D (F ile A+ aralığında) olarak ölçülmüştür.
Buna göre katılımcıların sistemin kullanılabilirliğinden memnun olmadıkları
görülmüştür. Bilişsel iş adımları yöntemi kullanılarak, dört uzman tarafından olası
kullanılabilirlik sorunları belirlenmiştir. Bu sorunlar, tutarlılık ve standartlar, dil
v
sorunu, erişim sorunu, hataları önleme, kullanıcı kontrolü, açıklık ve netlik ile
ilgilidir. Katılımcıların karşılaştıkları kullanılabilirlik sorunları ile uzmanlar
tarafından belirlenen olası kullanılabilirlik sorunları birbirinden farklı değildir.
Sistemin tüm kullanıcılar tarafından sorunsuz kullanılabilmesi için daha sade ve
yalın bir dil kullanılmalı, içeriklerde kullanılan renk, simge ve ifadeler standartlara
uygun olmalı, sayfalar kendi içinde tutarlı olmalı, sistem kullanıcıya yeterli
yönlendirme ve yardımda bulunmalı, sistem içinde kullanılan tüm kullanım
araçları, bağlantılar açık ve net bir ifadeye sahip olmalıdır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgi ve Belge Yönetimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-10-14T08:29:08Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |