dc.contributor.advisor | Kınıklı, Bige Bediz | |
dc.contributor.author | Erdem Turan, Günsu Semra | |
dc.date.accessioned | 2019-10-08T10:40:56Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-09-20 | |
dc.identifier.uri | http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/9180 | |
dc.description.abstract | Johann Sebastian Bach rearranged a trio originally written for two flutes and bass and composed three sonatas for viola da gamba and harpsichord. According to Spitta, the g minor sonata, which is the third one of viola da gamba and harpsichord sonatas, is the piece that has the highest beauty and the most stunning originality (1951, p. 118). In Bach’s compositions, there are no indications, such as tempo and nuance signs that which help the instrumentalist for interpretation the piece correctly. Because of this, it is hard to perceive and perform accurately of Bach compositions. Nonetheless, in 1936 German musicologist Albert Schweitzer noticed that Bach utilized quotations from Bible in his cantatas and created specific motives according to the sentence expressions of cantatas by reflecting his religious ideas. Subsequently, Russian musicologist V. B. Nosina exposed the symbols of Bach’s 48 Preludes and Fuges in his book named“Symbols in Johann Sebastian Bach’s Music”. In the light of the examinations and analyses of symbols, finding the accurate character and expression of Bach music has the major importance in the way of interpretation according to the Bach’s ideas and performing the piece correctly. In this thesis, the symbols of Bach’s No.3 G Minor Viola da Gamba and Harpsichord Sonata will be examined and emerged according to the significated symbols which are indicated in the books of Schweitzer and Nosina. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Sembol | tr_TR |
dc.subject | Viola da gamba | |
dc.subject | Johann Sebastian Bach | |
dc.subject | Sol minör | |
dc.subject | Sonat | |
dc.title | Johann Sebastian Bach’ın Sol Minör Viola Da Gamba ve Klavsen Sonatndaki Sembollerin İncelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Symbols Analysis Of Johann Sebastian Bach’s G Minor Viola Da Gamba And Harpsichord Sonata | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Johann Sebastian Bach, iki flüt ve bas için yazılmış bir trioyu yeniden düzenleyerek, klavsen obligato ve viola da gamba için üç sonat yazmıştır ve Spitta’ya göre, Bach’ın 3 numaralı Sol Minör Sonat’ı, en yüksek güzelliğin ve en çarpıcı özgünlüğün eseridir (1951, s. 118).
Barok dönem nota yazımında eserlerin üstünde tempoyu ya da nüansları belirten, çalmayı kolaylaştıracak ve eserlerin doğru bir şekilde yorumlanmasına yardımcı olacak herhangi bir işaret bulunmadığından, Bach’ın eserlerini doğru anlamda algılayıp yorumlamak zordur. Ancak 1936’da Alman müzikolog Albert Schweitzer, Bach’ın dini görüşlerini müziğine yansıtarak sözlü müziklerinde İncil’den alıntılar yaptığını fark etmiş ve bunlara uygun belirli motiflerle müziğini oluşturduğunu ortaya koymuştur. Ardından Rus müzikolog V. B. Nosina“J. S. Bach’ın Müziğindeki Semboller” adlı kitabında Bach’ın 48 Prelüd ve Fügler’ini incelemiş ve eserde yer alan sembolleri açığa çıkarmıştır. Nosina’nın yaptığı incelemelerin sonucu, saptanan sembollerin ifade ettiği anlamlar doğrultusunda, Bach’ın eserlerinde saklı olan anlamları ortaya koyarak Bach’ın bu çerçevede yorumlanması da büyük önem taşımaktadır. Bu bilgilerin ışığında esere yaklaşım ve yorumlamanın, eserin icrasını daha farklı ve güzel bir boyuta taşıyacağına inanılmaktadır.
Bach’ın “3 numaralı Sol Minör Viola da Gamba ve Klavsen Sonatı”ndaki semboller, Schweitzer ve Nosina’nın kitaplarında işaret edilen sembollerin anlamlarına göre detaylı bir şekilde incelenip, ortaya çıkarılacaktır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yayılı Çalgılar | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |
dc.funding | TÜBİTAK | tr_TR |