dc.contributor.advisor | Bozer, Ayşe Deniz | |
dc.contributor.author | Aygün, Ozan Günay | |
dc.date.accessioned | 2019-09-30T10:48:36Z | |
dc.date.issued | 2019-09-29 | |
dc.date.submitted | 2019-09-23 | |
dc.identifier.uri | http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/9117 | |
dc.description.abstract | Bertolt Brecht’s theory of epic theatre was one of the most prominent movements of theatre in the twentieth century. By keeping his plays away from the cathartic effects of Aristotelian drama through certain anti-illusory devices, Brecht aimed to prevent his readers’/audiences’ emotional attachment to the play and instead led them to approach his plays critically. With such an approach, he made the theatre a place for social and political debate. Brecht’s theories have had an undeniable influence on leftist British post-war playwrights. These playwrights either fully adopted his theory in an attempt to produce full-scale epic plays or adapted it partially, incorporating it into their own style by using certain Brechtian devices in their plays. Howard Brenton is among these British political dramatists, as he employed certain Brechtian techniques predominantly in his plays to deliver his political messages and concerns to his reader/audience. This thesis aims to analyse the use of Brechtian devices in Howard Brenton’s plays by focusing on predominant epic elements in each of them, namely role-playing in Hitler Dances (1972), Brechtian characterisation and episodic structure in Magnificence (1973) and historicisation in The Romans in Britain (1980) along with other Brechtian devices such as narrator, direct audience address, play within-a-play, music, songs, stage design, props, lighting, and masks in light of the theoretical background and highlighting their significance in conveying the dramatist’s political stance. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | KABUL VE ONAY i
YAYIMLANMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI ii
ETİK BEYAN iii
DEDICATION iv
ACKNOWLEDGEMENTS v
ÖZET vi
ABSTRACT vii
TABLE OF CONTENTS viii
INTRODUCTION 1
CHAPTER 1: ROLE-PLAYING IN HITLER DANCES 27
CHAPTER 2: BRECHTIAN CHARACTERISATION AND
EPISODIC STRUCTURE IN MAGNIFICENCE 50
CHAPTER 3: HISTORICISATION IN THE ROMANS IN BRITAIN 72
CONCLUSION 98
NOTES 102
WORKS CITED 104
APPENDIX 1. ORIGINALITY REPORT 116
APPENDIX 2. ETHICS BOARD WAIVER FORM 117 | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Howard brenton | tr_TR |
dc.subject | Hitler dances | tr_TR |
dc.subject | Magnificence | tr_TR |
dc.subject | The romans in britain | tr_TR |
dc.subject | Bertolt brecht | tr_TR |
dc.subject | Epic theatre | tr_TR |
dc.subject | Brechtian devices | tr_TR |
dc.subject | Political drama | tr_TR |
dc.title | The Use of Brechtian Devices in Howard Brenton’s Hitler Dances, Magnificence and The Romans in Britain | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bertolt Brecht’in epik tiyatro kuramı yirminci yüzyılın en önemli tiyatro akımlarından birisidir. Brecht, çeşitli yabancılaştırma öğeleriyle oyunlarını Aristotelesçi tiyatronun kathartik etiklerinden uzak tutarak seyircilerinin oyunla duygusal bir bağ kurmasını engelleyip oyuna eleştirel bir açıdan yaklaşmalarını amaçlamıştır. Brecht, bu tarz bir yaklaşımla tiyatroyu sosyal ve siyasi bir tartışma alanına dönüştürmüştür. Brecht’in bu teorileri savaş sonrası döneminin Britanyalı oyun yazarları üzerinde yadsınamaz bir etkiye sahip olmuştur. Bu oyun yazarları ya Brecht’in teorilerini tamamıyla benimseyip büyük ölçekli epik oyunlar üretmiş ya da bir kısım Brechtyen öğeleri kendi stillerine adapte etmişlerdir. Bu Britanyalı politik oyun yazarlarından birisi de politik mesajlarını ve kaygılarını izleyiciye aktarmak için bazı Brechtyen teknikleri oyunlarında yoğun bir şekilde kullanan Howard Brenton’dır. Bu tez, Howard Brenton’ın oyunlarında baskın bir biçimde kullandığı bazı Brechtyen öğeleri kuramsal altyapı ışığında yazarın politik duruşundaki önemlerini de vurgulayarak incelemeyi amaçlamaktadır. Bu ön plandaki öğeler, Hitler Dances’da (1972) bir aktörün birden fazla rol canlandırması, Magnificence’da (1973) Brechtyen karakterizasyon ve episodik yapı, The Romans in Britain’da (1980) ise tarihselleştirmedir. Bunların yanı sıra, oyunlarda kullanılan anlatıcı, seyirciye doğrudan hitap, oyun içinde oyun, müzik, şarkı, sahne tasarımı, sahne donanımı, ışık ve maskeler gibi diğer Brechtyen öğelere de değinilecektir. | tr_TR |
dc.contributor.department | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-09-30T10:48:36Z | |