dc.contributor.advisor | Elçin, Melih | |
dc.contributor.author | Özışık, Lale | |
dc.date.accessioned | 2019-09-27T13:15:27Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-09-20 | |
dc.identifier.citation | Özışık, L. (2019). Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinde Tükenmişlik Sendromu ile Öğrenme Yaklaşımları, Eğitim Ortamı ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/9102 | |
dc.description.abstract | There is an increasing evidence that physicians' burnout syndrome, which is now considered a public health crisis, occurs early in their careers during medical education. Burnout syndrome; It is a phenomenon that occurs especially in face to face occupations and develops against the intense stress situation in the workplace. It has been shown that the learning approach is not a personality trait and changes according to environmental factors. It can be thought that burnout seen in medical students may affect students' learning approaches. There is a strong relationship between student’s perception of educational environment and burnout. In this context, in this study, we aimed to determine the burnout levels of medical students and to determine whether students’ learning approach and learning environment are influenced by burnout levels and their relationship with each other. For this purpose, a single-center, cross-sectional descriptive study was planned. The data were collected via questionnaire form electronically. The questionnaire included questions about the sociodemographic characteristics and academic achievement, Maslach Burnout Inventory, ASSIST and DREEM-TR. A total of 241 students who were accepted to participate and completed the questionnaire were enrolled in the study. The mean age of the students was 23.79 ± 1.13 and 58.9% were female (n: 142). The mean scores of the Maslach Burnout Inventory, emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplishment subscales were 17.54; 7.14 and 12.95. It was found that students mostly adopted strategic learning approach, students with lower academic achievement score adopted more superficial learning approach and their burnout levels were higher. It was determined that students' perceptions of education environment were generally problematic and burnout levels of students with negative perceptions of education environment were higher. In conclusion, in order to achieve effective and successful learning in medical faculties, reduce burnout rate and ensure patient safety, it is necessary to eliminate the insufficient elements of the educational environment. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | ONAY SAYFASI iii
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iv
ETİK BEYAN SAYFASI v
TEŞEKKÜR vi
ÖZET vii
ABSTRACT viii
İÇİNDEKİLER ix
SİMGELER VE KISALTMALAR x
ŞEKİL DİZİNİ xi
TABLO DİZİNİ xii
1. GİRİŞ ve AMAÇ 1
2. GENEL BİLGİLER 5
2.1. TÜKENMİŞLİK (BURNOUT) SENDROMU 5
2.1.1. Tükenmişlik Tanımı ve Tarihçesi 5
2.1.2. Tükenmişlik ile İlgili Modeller ve Kuramsal Yaklaşımlar 6
2.1.2.1. Cherniss Tükenmişlik Modeli 6
2.1.2.2. Edelwich ve Brodsky Tükenmişlik Modeli 7
2.1.2.3. Pearlman ve Hartman Tükenmişlik Modeli: 8
2.1.2.4. Golembiewski Tükenmişlik Modeli 9
2.1.2.5 Pines Tükenmişlik Modeli 10
2.1.2.6 Leiter Tükenmişlik Modeli 11
2.1.2.7 Maslach Tükenmişlik Modeli 11
2.1.3. Tükenmişlik Sendromuna Etki Eden Faktörler 14
2.1.3.1. Bireysel Faktörler 14
2.1.3.2. Örgütsel Faktörler 16
2.1.4. Tükenmişlik Sendromuyla İlişkili Görülen Belirtiler 19
2.1.5. Tükenmişlik Sendromu ile Başa Çıkma Yöntemleri 20
2.1.5.1. Bireysel Boyutta Başa Çıkma Yöntemleri 20
2.1.5.2. Örgütsel Boyutta Başa Çıkma Yöntemleri 21
2.2. ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 23
2.2.1. Öğrenme Yaklaşımları Tanımı ve Genel Bilgi 23
2.2.1.1. Derin Öğrenme Yaklaşımı 26
2.2.1.2. Yüzeysel Öğrenme Yaklaşımı 27
2.2.1.3. Stratejik Öğrenme Yaklaşımı 27
2.2.2 Öğrenme ve Öğrenme Yaklaşımlarını Etkileyen Faktörler 28
2.2.2.1. Bireysel Faktörler 30
2.2.2.2. Bağlamsal Faktörler 32
2.2.3. Öğrenme Yaklaşımlarının ve Akademik Başarı Arasındaki İlişki 34
2.2.4. Öğrenme Yaklaşımları ve Çalışma Becerileri Ölçeği 34
2.3. EĞİTİM ORTAMI 36
2.3.1. Eğitim Ortamı Genel Bilgiler 36
2.3.2. Eğitim Ortamının Önemi 37
2.3.3. Eğitim Ortamı ile İlgili Yapılan Araştırmalar 39
2.3.4. Dundee Mevcut Eğitim Ortamı Değerlendirme Ölçeği (DREEM) 41
3. GEREÇ VE YÖNTEM 43
3.1. Araştırmanın Tipi 43
3.2. Araştırmanın Yeri, Evreni ve Tarihi 43
3.3. Araştırmaya Dahil Edilme ve Araştırmadan Dışlanma Kriterleri 43
3.4. Araştırma Örneklem Boyutu Hesabı 43
3.5. Araştırmanın Etik Kurul Onayı 43
3.6. Araştırmanın Yöntemi 44
3.6.1. Araştırmanın Değişkenleri 44
3.6.2. Araştırmanın Veri Toplama Formları ve Anketler 44
3.6.2.1. Sosyodemografik Veri Formu 44
3.6.2.2. Maslach Tükenmişlik Ölçeği 45
3.6.2.3 Öğrenme Yaklaşımları ve Çalışma Becerileri Ölçeği (ASSIST) 46
3.6.2.3.1. Öğrenme Yaklaşımları ve Çalışma Becerileri Ölçeği
(ASSIST) puanlaması 48
3.6.2.3.2. Öğrenme Yaklaşımları ve Çalışma Becerileri Ölçeği
(ASSIST) güvenirlik geçerlilik bilgileri 49
3.6.2.4 Dundee Mevcut Eğitim Ortamı Değerlendirme Ölçeği Türkçe 49
Formu (DREEM-TR)
3.6.2.4.1. Dundee Mevcut Eğitim Ortamı Değerlendirme Ölçeği 50
Türkçe Formu (DREEM-TR) Alt Boyutları ve Puanlaması
3.6.2.4.2. Dundee Mevcut Eğitim Ortamı Değerlendirme Ölçeği 51
Türkçe Formu (DREEM-TR) Güvenirlik Geçerlilik bilgileri
3.7 İstatistiksel Analiz 52
3.8 Araştırmanın Uygulanması 52
4. BULGULAR 53
4.1. Olguların Demografik Özellikleri 53
4.2. Ölçek Puanları ile İlgili Değerlendirmeler 56
4.2.1 Maslach Tükenmişlik Ölçeği 56
4.2.2 Öğrenme Yaklaşımları ve Çalışma Becerileri Ölçeği 60
4.2.3 Dundee Mevcut Eğitim Ortamı Değerlendirme Ölçeği 65
4.3 Öğrencilerin Tercih Ettikleri Öğrenme Yaklaşımlarının Tükenmişlik
Alt Boyut Puanları ile Arasındaki İlişki 68
4.4 Öğrencilerin Eğitim Ortamlarına İlişkin Algılarının Tükenmişlik
Alt Ölçek Puanlarıyla İlişkisi 69
4.5 Öğrencilerin Eğitim Ortamlarına İlişkin Algılarının Tercih 70
Ettikleri Öğrenme Yaklaşımlarıyla İlişkisi
5. TARTIŞMA 71
5. 1 Öğrencilerde Tükenmişlik Düzeyi ve İlişkili Durumlar 72
5.2 Öğrencilerin Öğrenme Yaklaşımları ve İlişkili Durumlar 75
5.3 Öğrenme Yaklaşımları ve Tükenmişlik Arasındaki İlişki 76
5.4 Öğrencilerin Eğitim Ortamlarına İlişkin Algıları 77
5.5 Öğrencilerin Eğitim Ortamlarına İlişkin Algıları ve Tükenmişlik
Düzeyleri Arasındaki İlişki 78
5.6 Öğrencilerin Eğitim Ortamlarına İlişkin Algılarının
Öğrenme Yaklaşımlarıyla İlişkisi 80
6. SONUÇ 82
7. KAYNAKLAR 84
EK – 1 ETİK KOMİSYON ONAYI
EK – 2 ARAŞTIRMA AMAÇLI ÇALIŞMA İÇİN AYDINLATILMIŞ ONAM FORMU
EK – 3 SOSYODEMOGRAFİK VERİ FORMU
EK – 4 MASLACH TÜKENMİŞLİK ÖLÇEĞİ
EK – 5 MASLACH TÜKENMİŞLİK ÖLÇEĞİ KULLANIM İZNİ
EK – 6 ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI VE ÇALIŞMA BECERİLERİ ÖLÇEĞİ (ASSIST)
EK – 7 ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI VE ÇALIŞMA BECERİLERİ ÖLÇEĞİ (ASSIST) KULLANIM İZNİ
EK – 8 DUNDEE MEVCUT EĞİTİM ORTAMI DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ TÜRKÇE FORMU (DREEM-TR)
EK – 9 DUNDEE MEVCUT EĞİTİM ORTAMI DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ TÜRKÇE FORMU (DREEM-TR) KULLANIM İZNİ
EK – 10 TEZ ÇALIŞMASI ORJİNALLİK RAPORU VE MAKBUZU | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Tükenmişlik | tr_TR |
dc.subject | tıp fakültesi öğrencisi | tr_TR |
dc.subject | öğrenme yaklaşımı | tr_TR |
dc.subject | Eğitim ortamı | tr_TR |
dc.subject.mesh | burnout | tr_TR |
dc.subject.mesh | learning approach | tr_TR |
dc.subject.mesh | learning environment | tr_TR |
dc.subject.mesh | medical school | tr_TR |
dc.title | Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinde Tükenmişlik Sendromu ile Öğrenme Yaklaşımları, Eğitim Ortamı ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Günümüzde bir halk sağlığı krizi kabul edilen, hekimlerin tükenmişlik sendromunun, kariyerlerinin erken dönemlerinde, tıp eğitimleri sırasında ortaya çıktığını gösteren kanıtlar giderek artmaktadır. Tükenmişlik sendromu; özellikle insanlarla yüz yüze çalışılan mesleklerde görülen, iş yerinde maruz kalınan yoğun stres durumuna karşı çalışanlarda gelişen bir fenomendir. Öğrenme yaklaşımının, bir kişilik özelliği olmadığı ve ortamsal etkenlere göre değişime uğradığı gösterilmiştir. Tıp öğrencilerinde görülebilen tükenmişliğin, öğrencilerin öğrenme yaklaşımlarını etkileyebileceği düşünülebilir. Yapılan çalışmalarda eğitim ortamı algısı ile tükenmişlik arasında güçlü bir ilişki saptanmıştır. Bu bağlamda, biz bu çalışmada, tıp fakültesi öğrencilerinin, tükenmişlik düzeylerinin belirlenerek, öğrenme yaklaşımlarının, eğitim ortamlarının ve akademik başarılarının, tükenmişlik düzeyinden etkilenip etkilenmediğini ve birbiriyle ilişkilerini belirlemeyi amaçladık. Bu amaçla tek merkezli müdahalesiz olarak yapılan tanımlayıcı araştırma planlanmıştır. Veriler anket formu aracılığı ile elektronik ortamda toplanmıştır. Anket formunda sosyodemografik özellikler ve akademik başarıyı inceleyen bölüm, Maslach Tükenmişlik Ölçeği, ASSIST ve DREEM-TR ölçekleri bulunmaktadır. Araştırmaya HÜ Tıp Fakültesi' nde İngilizce ve Türkçe Tıp programına devam eden dönem-6 öğrencilerinden, katılmayı kabul eden ve anketi dolduran 241 öğrenci dahil edilmiştir. Öğrencilerin, yaş ortalaması 23,79 ± 1,13 ve %58,9’ u kadındır (n:142). Araştırma kapsamındaki öğrencilerin Maslach Tükenmişlik Ölçeği, duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı alt ölçekleri puanı ortalaması sırasıyla 17,54; 7,14 ve 12,95 olarak saptanmıştır. Öğrencilerinin en çok stratejik öğrenme yaklaşımını benimsedikleri, akademik başarı puanı düşük olan öğrencilerinse daha çok yüzeysel öğrenme yaklaşımını benimsedikleri ve bu öğrencilerin tükenmişlik düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin eğitim ortamı algılarının genel olarak problematik olduğu ve eğitim ortamı algıları olumsuz olan öğrencilerin tükenmişlik düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak tıp fakültelerinde etkili ve başarılı bir öğrenmenin gerçekleşmesi, tükenmişlik oranının azaltılması ve hasta güvenliğinin sağlanması için, eğitim ortamının yetersiz unsurlarını gidermek gerekmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Tıp Eğitimi ve Bilişimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-09-27T13:15:27Z | |
dc.identifier.ORCID | https://orcid.org/0000-0002-3494-8997 | tr_TR |