dc.contributor.advisor | Tepe , Harun | |
dc.contributor.author | Seda , Sönmez | |
dc.date.accessioned | 2019-09-16T11:28:33Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-09-02 | |
dc.identifier.uri | http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/8923 | |
dc.description.abstract | War has been defined in different ways from past to nowadays. There have been also
several discussions about the relationship between war and human nature. Some
thinkers have considered war as part of human nature, some as an armed struggle
learned afterwards. The question whether it is a part of human nature or an action
acquired during the historical process, needs to be justified. And these justifications
comprehended the just war theory
In this study, the relationship between war and human nature, the morality of war, just
war theory and its history are tackled on the account of Michael Walzer, one of the
eminent representatives of just war theory. Walzer’s theory of just war is presented in
details, in the frame of the concepts as war crime, the rules of war, the methods of war,
the dilemmas of war, aggression, the human rights, social freedom, political
independence and moral responsibility.
Convequently, we come the idea that a war cannot be justified even if starts with a just
reason. According to Walzer, it must be predetermined who will be killed in the war,
who cannot be killed and who will be left out of the war. To defend yourself cannot be a
crime in case of an agression, but it doesnot also justify any cruel action of the attacked
person. How can the conflicts between jus in bello and jus ad bellum be resolved?
Based on this question, it is maintainded that a war cannot be out of morality, and
soldiers cannot refrain from moral responsibilities in any circumstances. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | KABUL VE ONAY……………………………………………………………………...i
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI……………..……….…….......ii
ETİK BEYAN………………………………………………………..………...………….......iii
TEŞEKKÜR…………………………………………………………………………………….iv
ÖZET…………………………………………………………………………………...iv
ABSTRACT……………………………………………………………………………vi
İÇİNDEKİLER………………………………………………………………………...vii
GİRİŞ…………………………………………………………………………………....1
1.BÖLÜM : SAVAŞ VE İNSANIN DOĞASI ………………………………………..6
1.1. SAVAŞIN TARİHSEL GELİŞİMİ …………..………………………….6
1.2. İNSAN DOĞASI………………………………….…….......................12
1.2.1. Psikanalitik Yaklaşıma Göre Şiddet ve İnsan
Doğası……...................................................................................18
1.2.2. Felsefi Antropolojik Yaklaşıma Göre Şiddet ve İnsan
Doğası…………………………………….……………………...……22
1.3. SAVAŞ ÖĞRENİLEN BİR ŞEY MİDİR?..........................................26
2. BÖLÜM : SAVAŞIN AHLAKİLİĞİ SORUNU VE HAKLI SAVAŞ
DÜŞÜNCESİ ………….……………………………………………………………...31
2.1. TEK TANRILI DİNLERDE HAKLI SAVAŞ DÜŞÜNCESİ.………….39
2.2. FELSEFE TARİHİNDE HAKLI SAVAŞ DÜŞÜNCESİ……………...42
11
2.2.1. Platon ve Aristoteles’te Haklı Savaş
Düşüncesi…………………………………………………………….............42
2.2.2 Cicero ve Kant’ta Haklı Savaş
Düşüncesi…………………………………………………………………......45
2.2.3 Suârez ve Grotius’ta Haklı Savaş
Düşüncesi……………………………………………………………..………47
3. BÖLÜM: MICHAEL WALZER’IN HAKLI SAVAŞ DÜŞÜNCESİ....…..…….54
3.1. MICHAEL WALZER’IN AHLAK ANLAYIŞI.…………………….......54
3.2. HAKLI SAVAŞ TARTIŞMASI....……………………………………....60
3.3. SAVAŞTA HANGİ KURALLAR NE ZAMAN İHLAL
EDİLEBİLİR?………………………………...……………………………………….71
3.4. SAVAŞTA SORUMLULUK……………………….............................79
SONUÇ …………..………..………………………………………………………….85
KAYNAKÇA…………………………………………………………………………..93 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Savaş | tr_TR |
dc.subject | İnsan doğası | |
dc.subject | Haklı savaş | |
dc.subject | Etik | |
dc.subject | Haksız savaş | |
dc.subject | Jus İn Bello | |
dc.subject | Jus ad Bellum | |
dc.subject.lcsh | Etik | tr_TR |
dc.title | Michael Walzer ve Haklı Savaş Problemi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Geçmişten günümüze kadar savaşa farklı tanımlar yapılmıştır. Savaş ve insan doğası
arasındaki ilişkiye dair çeşitli tartışmalara girişilmiştir. Kimileri savaşı insan doğasının
bir parçası olarak, kimileri sonradan öğrenilen silahlı bir mücadele olarak
incelemişlerdir. İster insan doğasının bir parçası olsun, ister tarihsel süreç boyunca
öğrenilen bir eylem olsun, mutlaka gerekçelendirilmeye ihtiyaç duyulmuştur. Bu
gerekçelendirmeler ise haklı savaş kuramını ortaya çıkarmıştır.
Bu çalışmada savaş ve insan doğası ilişkisi, savaşın ahlakiliği problemi, haklı savaş
kuramı ve gelişimi bu kuramın günümüz temsilcilerinin en önemlilerinden biri olan
Michael Walzer’ın görüşleri temelinde açıklanmıştır. Walzer’ın savaş suçu, savaş
kuralları, savaş yöntemleri, savaşın ikilemleri, saldırganlık, insan hakları, toplumsal
özgürlük, siyasi bağımsızlık ve ahlaki sorumluluk kavramları çerçevesinde ortaya
koyduğu haklı savaş tezi incelenmiştir.
Sonuç olarak bir savaşın haklı olabilmesi için haklı bir gerekçeyle başlamış olması
yeterli değildir. Walzer’a göre savaşta kimlerin öldürüleceğinin, kimlerin
öldürülemeyeceğinin ve kimlerin savaşın dışında kalacağının belirlenmesi gerekir.
Saldırganlık durumunda savunmaya geçmek haklı bir tutumdur, suç olarak
nitelendirilemez, ancak sınırların ihlal edilmesinin gerekli olduğu durumlarda ne
yapılmalıdır? Jus in bello ile jus ad bellum arasındaki çatışmalar nasıl açıklanabilir? Bu
ve benzeri sorulardan yola çıkılarak savaşın ahlaktan bağımsız olamayacağı ve
savaşanların hiçbir koşulda ahlaki sorumluluklarının ortadan kalkamayacağı
gösterilmeye çalışılmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Felsefe | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |