dc.contributor.advisor | Arığ, Ayten Sezer | |
dc.contributor.author | Şahin, Mehmet | |
dc.date.accessioned | 2019-08-27T10:58:34Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-06-17 | |
dc.identifier.citation | MLA | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8752 | |
dc.description.abstract | Türklerin birtakım tarih ve sanat değeri taşıyan objeleri eski eser adı altında değerlendirmesi ve bunları müze çatısı altında koruması 19. yüzyılın ortalarına rastlamaktadır. Tanzimat süreciyle birlikte bir Batılılaşma ürünü olarak ortaya çıkan bu müzecilik serüveninin ise kendine has birtakım özellikler sergilediği görülmektedir. Öncelikle eski eser bakımından oldukça zengin Osmanlı topraklarına Batılıların ilgi duymaya başlamasıyla bir sürecin geliştiği görülmekte ve böylelikle Batılılardan sonra Türklerin kazı, eski eser, müze ve arkeoloji gibi kavramlarla tanıştığı anlaşılmaktadır. Dolayısıyla bu tür kavramların farkında olunmadığı dönemlerde birtakım eşyaların saklanıp biriktirilmesini müze faaliyeti çerçevesinde değil, bir tür koleksiyonculuk veya koleksiyonculuğa giden evre içerisinde görmenin daha doğru bir yaklaşım olacağına inanılmaktadır. Bu sayede birçok yenileşme faaliyetinde olduğu gibi bazı eksikliklere rağmen ilk adımların 1846 yılı itibariyle atılmaya başlandığı ve müzecilik alanında yavaş yavaş bir gelişmenin yaşandığı süreç daha iyi anlaşılacaktır. Konuya kavramsal açıdan yeni bir yaklaşım getirmekle birlikte keskin ve basit ifadelerden kaçınılarak hazırlanan bu çalışmaya “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Müzecilik 1846-1938” başlığı uygun görülmüş ve bu çalışmada müzecilik faaliyetleri kronolojik olarak ele alınmaya çalışılmıştır. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY .......................................................................................................... i
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI.................................. ii
ETİK BEYAN ................................................................................................................. iii
ÖZET ............................................................................................................................... iv
ABSTRACT ..................................................................................................................... v
İÇİNDEKİLER .............................................................................................................. vi
KISALTMALAR ......................................................................................................... viii
ÖNSÖZ ............................................................................................................................ ix
GİRİŞ ............................................................................................................................... 1
Kaynak Tahlili ............................................................................................................... 1
Amaç ve Kapsam ......................................................................................................... 14
I. BÖLÜM
1.1. TARİHİ SÜREÇ İÇERİSİNDE MÜZECİLİK ................................................... 18
1.2. OSMANLI DEVLETİ’NDE ESKİ ESER VE ARKEOLOJİ BİLİNCİNİN GELİŞİMİ ...................................................................................................................... 25
1.3. OSMANLI’DAN CUMHURİYET’E YENİLEŞME HAREKETLERİ VE YENİLEŞME HAREKETLERİNİN MÜZECİLİĞE YANSIMASI ....................... 32
II. BÖLÜM
OSMANLI DÖNEMİNDE MÜZE FAALİYETLERİ
2.1. MÜZECİLİĞE GİDEN YOLDA AYA İRİNİ KİLİSESİ VE KİLİSE’NİN OSMANLI TARİHİNDEKİ YERİ .............................................................................. 44
2.2. AYA İRİNİ KİLİSESİ’NDE “MECMUA-İ ASAR-I ATİKA” VE “MECMUA-İ ESLİHA-İ ATİKA” DÜZENLEMESİ ..................................................................... 47
2.3. AHMET FETHİ PAŞA VE MÜZECİLİK .......................................................... 58
2.4. MÜZE-İ HÜMAYUN............................................................................................. 62
2.4.1. Müze-i Hümayun Müdürleri ............................................................................. 75
2.4.1.1. Edward Goold ............................................................................................. 76
2.4.1.2. Terenzio ...................................................................................................... 77
2.4.1.3. Philipp Anton Dethier .................................................................................78
2.4.1.3.1. Yeni Müze Binası İçin Girişimler ve Müze-i Hümayun’un Çinili Köşk’e Taşınması ................................................................................................. 82
2.4.1.3.2. Müze-i Hümayun Mektebi ................................................................... 90
2.4.1.4. Osman Hamdi Bey ...................................................................................... 93
2.4.1.5. Halil Ethem Eldem.................................................................................... 108
2.5. ASKERİ MÜZE ................................................................................................ 115
2.6. EVKAF-I İSLAMİYE MÜZESİ ..................................................................... 119
III. BÖLÜM
CUMHURİYET DÖNEMİNDE MÜZE FAALİYETLERİ
3.1. MİLLİ MÜCADELE YILLARINDA MÜZE FAALİYETLERİ .................... 128
3.2. CUMHURİYET DÖNEMİNDE MÜZE FAALİYETLERİ ............................. 133
3.2.1. Topkapı Sarayı’nın Müze’ye Dönüştürülmesi ................................................ 134
3.2.2. Türk-İslam Eserleri Müzesi ............................................................................. 138
3.2.3. Mevlana Türbesi ve Dergâhı’nın Müze’ye Dönüştürülmesi ........................... 139
3.2.4. Ankara Etnografya Müzesi .............................................................................. 144
3.2.5. Ayasofya’nın Müze’ye Dönüştürülmesi ......................................................... 146
3.2.6. Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Diğer Müzeler ..................................................... 155
3.3. TÜRK TARİH TEZİ KAPSAMINDA TÜRK TARİH KURUMUNUN ÇALIŞMALARI, KURUMUN ARKEOLOJİ VE MÜZECİLİĞE ETKİSİ ......... 167
3.3.1. Türk Tarih Kurumu Sergisi ............................................................................. 178
3.4. ARKEOLOJİ VE ESKİÇAĞ BİLİMLERİ ALANLARINDA ÖĞRENCİ YETİŞTİRME PROGRAMI VE İLK MÜZECİLER ............................................. 181
3.5. YURT GEZİLERİ KAPSAMINDA ATATÜRK’ÜN MÜZELERE YAPTIĞI ZİYARETLER ............................................................................................................ 185
SONUÇ ......................................................................................................................... 192
KAYNAKÇA ............................................................................................................... 199
EKLER ......................................................................................................................... 215
TEZ ÇALIŞMASI ORJİNALLİK RAPORU ........................................................... 316
TEZ ÇALIŞMASI ETİK KURUL İZİN MUAFİYET FORMU ............................ 318
ÖZGEÇMİŞ ................................................................................................................. 320 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Tanzimat | tr_TR |
dc.subject | Yenileşme | tr_TR |
dc.subject | Müzecilik | tr_TR |
dc.subject | Eski eser | tr_TR |
dc.subject | Arkeoloji | tr_TR |
dc.subject | Koleksiyon | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Tarih | tr_TR |
dc.title | Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Müzecilik 1846-1938 | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Türklerin birtakım tarih ve sanat değeri taşıyan objeleri eski eser adı altında değerlendirmesi ve bunları müze çatısı altında koruması 19. yüzyılın ortalarına rastlamaktadır. Tanzimat süreciyle birlikte bir Batılılaşma ürünü olarak ortaya çıkan bu müzecilik serüveninin ise kendine has birtakım özellikler sergilediği görülmektedir. Öncelikle eski eser bakımından oldukça zengin Osmanlı topraklarına Batılıların ilgi duymaya başlamasıyla bir sürecin geliştiği görülmekte ve böylelikle Batılılardan sonra Türklerin kazı, eski eser, müze ve arkeoloji gibi kavramlarla tanıştığı anlaşılmaktadır. Dolayısıyla bu tür kavramların farkında olunmadığı dönemlerde birtakım eşyaların saklanıp biriktirilmesini müze faaliyeti çerçevesinde değil, bir tür koleksiyonculuk veya koleksiyonculuğa giden evre içerisinde görmenin daha doğru bir yaklaşım olacağına inanılmaktadır. Bu sayede birçok yenileşme faaliyetinde olduğu gibi bazı eksikliklere rağmen ilk adımların 1846 yılı itibariyle atılmaya başlandığı ve müzecilik alanında yavaş yavaş bir gelişmenin yaşandığı süreç daha iyi anlaşılacaktır. Konuya kavramsal açıdan yeni bir yaklaşım getirmekle birlikte keskin ve basit ifadelerden kaçınılarak hazırlanan bu çalışmaya “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Müzecilik 1846-1938” başlığı uygun görülmüş ve bu çalışmada müzecilik faaliyetleri kronolojik olarak ele alınmaya çalışılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Atatürk İlke ve İnkılapları Tarihi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-08-27T10:58:34Z | |
dc.identifier.ORCID | https://orcid.org/0000-0001-9796-4209 | tr_TR |