dc.contributor.advisor | Özcebe, Hilal | tr_TR |
dc.contributor.author | Küçük Biçer, Burcu | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-14T10:01:47Z | |
dc.date.available | 2015-10-14T10:01:47Z | |
dc.date.issued | 2014 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/873 | |
dc.description.abstract | The aim of this research was to determine adolescents’ risk taking behaviors, life
styles; evaluating at the level of family, school and health services; enhancing
suggestions for family, school and health services coordination in order to protect and
improve adolescents’ health. First phase of the study was coss-sectional and the second
phase was case-control type epidemiologic study. First phase of the study was
conducted at eight middle-low income schools. No sample was selected and 1462
students were attained. Risky Health Behaviors Scale (RHBS) was used to determine
adolescents with risk taking behaviors. At the second phase; 156 students were
selected and information was gathered from their mothers, teachers and family
practitioners. SPSS 21.0 were used for analyzes. Risk taking behaviors and risky health
behaviors (RHB) were common at high schools. The awareness of healthy life
behaviors weren’t develop adequately. It was seen that some RHBs had tendency to
be seen together. Males, negative family attitudes, low socioeconomical status and low
academical achievement were the risk factors of RHB. There wasn’t a consistency
between adolescents’ answers and familys’, teachers’ and family practitioners’
answers on RHBs and family attitudes. Family, teacher and family practitioner are the
closest social environment of an adolescent. They should have good communication
skills in order to monitor the adolescent and RHBs. Family practitioner should
consider all of the RHBs while evaluating the individuals holistically. Regarding to
RHBs of adolescent period, multidisiciplinary, physical, physchological and social
approach covering family, teacher and family practitioner would provide healthy
outputs at adolescent health and development. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Tıp Fakültesi | tr_TR |
dc.subject | Adolescent | tr_TR |
dc.title | Adolesan Sağlığının Izlenmesinde Aile,Okul ve Aile Hekiminin Rolü | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | en |
dc.callno | 2014/1811 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın planlanmasında adolesanların yaşam
tarzları ve becerilerinin saptanması; aile, okul ve sağlık hizmetleri kapsamında
değerlendirilmesi, aile, okul ve sağlık hizmetlerinin adolesan sağlığının koruma ve
geliştirilmesindeki koordinasyonuna ilişkin öneri geliştirebileceği düşünülmüştür.
Araştırmanın birinci bölümü kesitsel; ikinci bölümü vaka-kontrol tipte epidemiyolojik
çalışmadır. Araştırmanın birinci aşaması orta ve alt sosyo-ekonomik seviyeden sekiz
okulda yürütülmüştür. Örneklem seçilmemiş ve 1462 öğrenciye ulaşılmıştır. Riskli
Sağlık Davranışları Ölçeği’ne (RSDÖ) göre puan hesaplanması yapılmış ve puana
göre ortancanın üzerinde olan öğrencilerin riskli sağlık davranışlarının (RSD) olduğu
kabul edilmiştir. İkinci aşamada seçilen 156 öğrencinin aileleri, öğretmenleri ve aile
hekimlerinden öğrenciler ile ilgili bilgi alınmıştır. SPSS 21.0 istatistik paket
programlarında veri girişi ve analizler yapılmıştır. Bu araştırmada lise öğrencilerinde
riskli sağlık davranışlarının yaygın olduğu ve sağlıklı yaşam davranışları konusunda
bilinç gelişmediği gözlemlenmiştir. Çeşitli RSDlerin birlikte görülme eğiliminde
olduğu saptanmıştır. Özellikle erkek öğrenciler, aile tutumları olumsuz öğrenciler,
sosyoekonomik durumu düşük öğrenciler ve okul başarısı düşük öğrencilerin daha
fazla risk altında olduğu değerlendirilmektedir. Adolesanların yanıtları ile aile,
öğretmen ve aile hekimlerinin yanıtları arasında tutarlılık saptanmamıştır. Ailesi,
öğretmeni ve aile hekimi adolesanın en yakın sosyal çevresidir. Adolesanın sosyal
çevresi olarak yakın iletişim içinde bulunmalı ve adolesanın izlemlerinin yapılmasını
sağlamalıdırlar. Takip ettiği bireyleri bir bütün olarak değerlendiren aile hekiminin
adolesan sağlığı hizmeti verirken tüm bu riskli sağlık davranışlarını da dikkate alması
önemlidir. Adolesan dönemdeki bireylerin sağlık açısından RSDleri olabileceği göz
önünde bulundurularak hekim, aile ve öğretmenleri kapsayan multidisipliner ve
fiziksel, psikolojik ve sosyal bir yaklaşım sağlıklı sonuçlar elde edebilmek için son
derece gereklidir. | tr_TR |
dc.subtype | medicineThesis | |