Abstract
The impact of the consumer society and the culture industry, which emerged with the globalization process, has led to an increasingly alienation of individuals and society. In order to overcome these effects, which have reflections in daily life, to overcome the ontological security destruction and to provide the need for socialization, new social areas and trends are emerging and orientation towards these areas is increasing. In this study, the economic significance of the coffee, which has the second largest trade volume of the world, is focused on its social meanings and in this context, boutique coffee shops opened within the scope of the third wave of coffee as a new entrepreneurship model are discussed.
In this study, the entrepreneurship experience in the field of third wave coffeemaking among individuals who have adopted an alternative perspective and lifestyle was interviewed. The main purpose of the study is to reveal the process that leads individuals to become boutique coffee shops, in which fields the individuals with education or work experience are directed to this field, the reasons for this and the experiences they have experienced in this process.
The boutique coffee shops in the Çankaya district of Ankara constitute the universe of the research and data were collected through interviews with 11 entrepreneurs. As a result of the study, it is seen that the number of boutique coffee shops, which are rapidly increasing in number, are socializing areas of the young part of the city, which looks at an alternative place to life, and goes beyond offering only qualified coffee and has symbolic meanings. The reasons that lead people to become entrepreneurs are the increasing interest in the third wave of coffee, the need for freedom, the suitability to the way of living, their decision as a result of commercial feasibility, and the idea of something related to art.
xmlui.mirage2.itemSummaryView.Collections
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation
KAYNAKÇA
Adalı Aydın, G., Bakır Z.N.(2016) Tüketim Kültürü Bağlamında Bir Mekân Değerlendirmesi Olarak Kahve Kafelerin Üniversite Öğrencileri Tarafından Tüketimi, Journal of Strategic Research in Social Science. Cilt 2 Sayı 3.
Adams, J. (2010). Thoroughly Modern Coffee, TEXT Special Issue: Rewriting The Menu: The Cultural Dynamics Of Contemporary Food Choices, October, 1-13.
Adams,J. Raisborough (2008) What Can Sociology Say About FairTrade?. Sociology, 42(6), 1165-1182
Adorno, T. (2003) Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken (B.O. Doğan.Çev.), Cogito, sayı 36, İstanbul: YKY.
Adorno, T.W., Horkheimer, M. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği (N. Ülner ve E.Öztarhan Karadoğan, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Akarçay, E . (2014). Kâh Kahvehane Kâh Café: Küreselleşen Eskişehir’de Kahve Tüketimi Üzerine Kuramsal Bir Giriş. Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, 181-202.
Aktel, M. (2001), Küreselleşme Süreci ve Etki Alanları, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 193-202.
Anık, M. (2016). Aykırı Bir Düşünür Olarak J. Baudrıllard Ve Gösteriş Amaçlı Tüketim, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(47), 441-453.
Ayalp, N. (2008). Geleneksel Türk Kahvesi İç Mekanlarının Çağdaş Yorumu, Sanatta Yeterlik, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Aydın, D. (2014). Markalaşma Ve Kültür Starbucks Coffee Ve Kahve Dünyası Logolarının Göstergebilimsel İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
Ayöz, S. (2018). Coffee Is The New Wıne : An Ethnographıc Study Of Thırd Wave Coffee In Ankara, Yüksek Lisansa Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Antropoloji Yüksek Lisans Programı, Ankara.
Aysoy, M. (2002). “Küresel Sosyoloji”; Sosyolojide Küreselleşme Çalışmalarına Eleştirel Bir Yaklaşım, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Aytaç, Ö. (2005). Modern Bürokrasiler Ve Yabancılaşma Ethosu, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 15, Sayı: 2, Elazığ.
Balcı, Ezen, Z. Y. (2010). Türkiye’deki Kahve Zincirlerinde Tüketici Alışkanlıklarının Belirlenmesi Ve Müşteri Memnuniyetinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
Bauman, Z. (2014). Küreselleşme-Toplumsal Sonuçları (A.Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Beck, U. (2011). Risk Toplumu – Başka Bir Modernliğe Doğru (K. Özdoğan ve B. Doğan, Çev.). İstanbul: İthaki Yayınları.
Berger, P. L., Luckmann, T. (2008). Gerçekliğin Sosyal İnşası-Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi (V. Öğütle, Çev.). İstanbul: Paradigma Yayınları.
Bilge, E. (2010). Evliya Çelebi’den Hareketle Kahvehanelerden Cafelere Dönüşüm, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Bilgir, M. T. (2015). Rıchard Sennett'in Çalışmalarında Kurumsallaşmış Sosyal Eylemin Kamusal Referans Alanları: Zanaatkâr, Otorite, Saygı, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
Bocock, R. (1997). Tüketim (İrem Kutluk, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları,.
Boudrillard, J. (2008). Tüketim Toplumu (H. Deliçeçaylı, F. Keskin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Calhaun, C. (2007). “Bourdieu sosyolojisinin Ana Hatları” içinde: Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi, İstanbul: İletişim Yayınları.
Creswell, J. W. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma Ve Araştırma Deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.
Corcuff, P. (2007). “Habitus’tan Hareketle: Kolektife Meydan Okuyan Tekil” içinde: Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi, İstanbul: İletişim Yayınları.
Guercini, S., Cova, B. (2018). Unconventional Entrepreneurship. Journal Of Business
Research, July, 1-6.
Çeğin, G. (2018). Gündelik Hayatın Kavranışı İçin Pierre Bourdieu’nün Kavramsal Repertuarının Verimlilikleri Ve Sınırlılıkları, Gündelik Yaşam Soyolojisi içinde, Ankara:. Phoenix Yayınları.
Dalan Polat, G (2016). Küresel Kültür, Global Media Journal TR Edition, 6 (12), Bahar, İstanbul.
Değerli, A., Değerli, B. (2019). Aydınlanma Çağının İçeceği Kahveden Postmodern Dönemin Küresel Tüketim Aktörü Kahveye Bir Yolculuk: Londra Örneği, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt:7 Sayı:1
Durmuş, E. (2010). Kahve Kültürü Ekseninde Günümüz “Kafe”lerine - Nişantaşı Merkezli Bakış, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
Durmaz, I. (2016). Tüketicilerin Mağaza Özellikleri ve Alışveriş Keyfi Değerlendirmelerinin Mağaza Sadakati Oluşumuna Etkisi: Kahve Zincirlerinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.
Erdoğan, F. (2014). Marka Değerinin Müşteri Sadakatine Etkisi Ve Zincir Kahve Dükkanları Üzerine Bir Saha Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
Erdoğan, İ. (2007). Pozitivist Metodoloji, Ankara: Erk Yayınları.
Esgin, A. (2018). “Gündelik Hayat Sosyolojisi:Tarihsel Süreç ve Temel İlkeler”, Gündelik Yaşam Soyolojisi içinde, Ankara: Phoenix Yayınları.
Featherstone, M. (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü (Mehmet Küçük, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Fischer, E. (2017). Quality And İnequality: Taste, Value And Power In The Third Wave Coffee Market, MPIfG Discussion Paper, 17/4, Cologne.
Fridell, G. (2017). Kahve (Semih Çelik, Çev.). İstanbul: Vivo Yayınevi.
Gheibi, S. (2016). Essays on Global Sourcing under Uncertainty. Doctoral Thesis, School of Management Syracuse University, New York.
Girginol, C. (2018). Kahve-Topraktan Fincana, İstanbul: A7 Kitap.
Giddens, A. (2000). Sosyoloji (Cemal Güzel, Çev.). Ankara: Ayraç Yayınları.
Giddens, A. (2010). Modernite ve Bireysel Kimlik – Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum (Ümit Tatlıcan, Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
Giddens, A. (2014). Modernliğin Sonuçları (Ersin Kuşdil, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Goffman, E. (2009). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu (Barış Cezar, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
Gürsoy, D. (2005). Sohbetin Bahanesi Kahve, İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
Harvey, D. (2003). Postmodernliğin Durumu (Sungur Savran, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
Hattox, R.S. (1998). Kahve ve Kahvehaneler (Nurettin Elhüseyni, Çev.). İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Hira, M. K., Şan, İ. (2004). Modernlik ve Postmodernlik Bağlamında Tüketim Toplumu Kuramları, Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 / 1 : 1-19
İstanbullu Dinçer, F., Gedik, S., Özdemir Güzel, S. (2016). New Approach In Gastronomy: Thırd Wave Coffee, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 811-814.
Kadıoğlu, G., 2017, Tüketicilerin Türkiye’deki Kahve Zincirlerini Tercihlerine Yönelik Bir Karar Destek Modeli, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Karagülle, A. E., Çaycı, B. (2014). Ağ Toplumunda Sosyalleşme Ve Yabancılaşma, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, January 2014 Volume 4 Issue 1.
Kayan, A. (2015). Küreselleşmenin Kentler Üzerindeki Etkileri Ve Küresel Kentlerin Özellikleriyle İlgili Bir Değerlendirme, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi 10 (1), 271-295.
Köse, H. (2009). “Neoliberal Estetik”ten “Habitus”a Bourdieu ve Popüler Kültür, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi. Yaz, Sayı: 10, 71-92.
Kümbetoğlu, B. (2017). Sosyoloji Ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. Bağlam Yayıncılık, Ankara.
Manzo, J. (2015). “Third-Wave” Coffeehouses as Venues for Sociality: On Encounters Between Employees and Customers.The Qualitative Report, 20(6), 746-761.
Milör, V. (2015). Üçüncü Dalga Kahve Akımı ve Türkiye (Erişim Tarihi 10.01.2018)
http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/vedat-milor/ucuncu-dalga-kahve-akimi-veturkiye40010949
Nar, M. Ş. (2015). Küreselleşmenin Tüketim Kültürü Üzerindeki Etkisi: Teknoloji Tüketimi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 941-954.
Okumuş, A., Özkan, E., Peker, A. (2017). Marka Genişlemesine Yönelik Tüketici Tutumlarına Etki Eden Faktörlerin Yerli ve Yabancı Markalı Ürünler Açısından Karşılaştırılması, Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 3.
Olgun, C., K. (2014). Aşırılığın Üretimi Bağlamında Kültür Endüstrisi, Hacettepe Üniversitesi Sosyoloji Araştırmaları E- Dergisi, Ankara.
Özcan, B. (2007). Hedonizim ve Kimlik Temeline Dayalı Postmodern Tüketim Yaklaşımı, İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Konferansları Dergisi, s.35, 119-130.
Özgen, Ö., Karabacak Z., İ. (2013). Tüketim Mekanlarının Dönüşümünde Görsel İletişimin Rolü: Küresel Kahve Dükkanları, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 37, 120-149.
Özsöz, C. (2009). Pıerre Bourdıeu Sosyolojisi ve Simgesel Şiddet, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Özsöz, C. (2011). Pratik, Kültür, Sermaye, Habitus ve Alan Teorileriyle Pierre Bourdieu Sosyolojisi, S. Suğur ve A.G. Baran (Ed.). Sosyolojide Yakın Dönem Gelişmeler (Ünite: 1). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek. (S.Ş Kaya, Çev.). İstanbul: Ayrınt Yayınları.
Schivelbusch, W. (2000). Keyif Verici Maddelerin Tarihi- Cennet, Tat ve Mantık (Zehra Aksu Yılmazer Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Sennett, R. (2013). Zanaatkar (M. Pekdemir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Simmel, G. (1978). The Philosophy of Money (T.Bottomore, D. Frisby, İng. Çev.). Londra: Routledge & Kegan Paul.
Simmel, G. (2000). Metropol ve Zihinsel Yaşam, A. Aydoğan (Ed.). Şehir ve Cemiyet içinde, İstanbul:İz Yayıncılık.
Slattery, M. (2008), Sosyolojide Temel Fikirler (Ü. Tatlıcan, G. Demiriz, Çev.). İstanbul: Sentez Kitap.
Sökmen, C. (2010). Aydınların İletişim Ortamı Olarak Eski İstanbul Kahvehaneleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
Standage, T. (2014). Altı Bardakta Dünya Tarihi (A. Fethi, Çev.). İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
Storey, J. (2000). Popüler Kültür Çalışmaları (K. Karaşahin, Çev.). İstanbul: Babil Yayınları.
Swartz, D. (2011). Kültür ve İktidar: Pierre Bourdieu’nün Sosyolojisi (E. Gen, çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
Sütçü, Ö. Y. (2015). Adorno’nun Felsefesinde Özgürlük İdesi Olarak Sanat, Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, Güz, Sayı: 20.
Şahbaz, S. (2007). Geçmişten Günümüze Kahvehaneler, Kahvehanelerin Sosyal Yasamdaki Yeri ve Önemi: Aydın Merkez Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
Şengün Gürsoy, S. (2019). Tüketim Toplumu ve Ontolojik Güvenlik Erozyonu Dahilinde Yükselen Akım ”Yoga”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Şentürk, Ü. (2018). “Husserl ve Schutz; Fenomenolojik Perspektif”, Gündelik Hayat Soyolojisi içinde, Ankara: Phoenix Yayınları.
Talu, N. (2010). Modernlik Söylemi: Endişeli Bakışlarda Modern Birey, METU JFA 2010/1 27(2), Ankara.
Tolga, B. (2017). Bunchum, Librum Kitap, İstanbul.
Tunç, Ş. (2014). Osmanlı Payitahtında Kahvehane ve Kahvehane Kültürünün Yeri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
Tükel, İ, (2014). Tüketimin Yeni Aktörleri - Y Kuşağı, Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi, Ankara.
Tüzün, A. (2018). Tüketicilerin Butik Kahve Dükkanlarını Tercih Etme Nedenleri: Ankara İlinde Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Batman Üniversiesi, Batman
Ward, D., S. (2015). Kafeist Manifesto (D. Kurt, Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayınevi.
Wild, A. (2007). Kahve: Bir Acı Tarih (E. Ulusoy, Çev.). İstanbul: MB Yayınevi.
Ümer, E. (2016). Adorno, Debord ve Baudrillard’da Kültür ve Sanat, Gazi Üniversitesi GSF Sanat ve Tasarım Dergisi, Haziran, 171-187,
Yaşat, D. C. (2008). Edebiyat Sosyolojisi Açısından Adorno Estetiğinin Toplumsal Temelleri, Doktora Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, İstanbul.
Yıldırım Akyol G. (2009). Türkiye’de Kahve Mağazalarında Standardizasyon Ve Lokalizasyonun Pazarlama Taktiği Olarak Uygulanması, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi, İstanbul.
Zavalsız Y. S., Yavuz, N. (2015). Postmodern Dönemde Kimliğin Belirleyicisi Olarak Tüketim [Tüketilmiş Kimlikler], Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi 4 (4), 126-152.
Zorlu, A. (2009). Yaşam Tarzı, Tüketim Kültürü ve Gençlik, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 53-66.