dc.contributor.advisor | Yasa Yaman, Zeynep | |
dc.contributor.author | Rastgeldi, Güher Gamze | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T11:05:27Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-06-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8713 | |
dc.description.abstract | In this study, the process of development of the contemporary art market in Turkey
is discussed. The formation of the art market has been evaluated within the historical
and social context from the Ottoman Empire era to the present. The focus of the thesis
is the sale of Iktisat Bank Art Collection after 2001 crisis and its impact to the
development of the art market in Turkey.
From the beginning of 1950s, the state's cultural and artistic activities in Turkey began
to decline. The increase of the activities of the capital and companies in the field of
culture took place in the 1970s. In parallel with the integration of the country into
the global capitalist system after the 1980 coup, national and international activities in the
field of art increased rapidly and the interest of the private sector in this field increased.
The acquisition of Iktisat Bank Collection by the TMSF (Savings Deposit Insurance Fund)
and the sale of this collection are important developments in this process. Art collection of
Iktisat Bank, which is among the banks that went bankrupt after the 2001 economic crisis,
was sold through auctions after long discussions on how to evaluate the works.
In this study, the sale of the Iktisat Bank's Collection, considered in the context
of increased activity by non-state actors in the period between 2001-2010. In addition,
the historical economic-political analysis of the developments that prepare the increase of
the efficiency of the capital in the field of culture and art constitutes the basic
framework of the study. | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Çağdaş Türk sanatı | tr_TR |
dc.subject | Sanat piyasası | |
dc.subject | Kültür politikaları | |
dc.subject | 2001 krizi | |
dc.subject | İktisat bankası koleksiyonu | |
dc.subject | Erol Aksoy | |
dc.subject | Müzayede | |
dc.subject | Kaplumbağa terbiyecisi | |
dc.subject | Rekor fiyat | |
dc.subject | Özel sanat kurumları | |
dc.subject | Özel müzeler | |
dc.subject.lcsh | çağdaş sanat | tr_TR |
dc.title | Türkiye’de Çağdaş Sanat Piyasasının Gelişimi: 2001 Krizi ve İktisat Bankası Koleksiyonunun Satılışı | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada, Türkiye'de çağdaş sanat piyasasının gelişimi süreci ele alınmıştır. Sanat
piyasasının oluşumu, Osmanlı İmparatorluğu’ndan günümüze tarihsel toplumsal bağlam
içinde değerlendirilmiştir. Tezin odağında, Türkiye'de 2001 ekonomik krizinin sanat
piyasasının gelişimine etkisi ve kriz sonrası İktisat Bankası Koleksiyonu'nun satılışı yer
almaktadır.
1950'li yıllardan itibaren Türkiye'de devletin kültür sanat alanındaki etkinliği azalmaya
başlamıştır. Sermaye ve sahiplerinin ve şirketlerin kültür alanındaki ve daha sonra çağdaş
sanat alanındaki etkinliklerinin artışı 1970'li yıllarda gerçekleşmiştir. 1980 darbesi sonrası
ülkenin küresel kapitalist sisteme entegrasyonu ile paralel şekilde, sanat alanında ulusal ve
uluslararası etkinlikler hızla yükselişe geçmiş, özel sektörün de bu alana ilgisi
yoğunlaşarak yükselmiştir.
İktisat Bankası Koleksiyonu’na Tasarruf Mevduat Sigorta Fonu tarafından el konulması ve
koleksiyonun satışı bu süreçte önem taşıyan bir gelişmedir. 2001 ekonomik krizi sonrası
iflas eden bankalar arasında yer alan İktisat Bankası’na ait sanat koleksiyonu, eserlerin
nasıl değerlendirileceği üzerine uzun tartışmaların ardından müzayede yolu ile satılmış,
koleksiyonda yer alan bazı eserlerin rekor fiyatlara alıcı bulması kamuoyunda geniş ilgi
görmüştür.
Bu çalışmada, İktisat Bankası Koleksiyonu’nun satılışı, Türkiye sanat piyasasının önemli
gelişim evrelerinden biri olan 2001-2010 arasındaki dönemin manzarası içinde devlet dışı
aktörlerin artan etkinliği bağlamında değerlendiriliyor. Ayrıca, sermaye sahiplerinin kültürsanat
alanındaki etkinliğinin artışını hazırlayan gelişmelerin tarihsel ekonomi-politik tahlili
çalışmanın temel çerçevesini oluşturuyor. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sanat Tarihi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |