dc.contributor.advisor | Yüksel-Kaptanoğlu, İlknur | |
dc.contributor.author | Koyuncu, Yaser | |
dc.date.accessioned | 2019-07-26T08:41:28Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-05-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8101 | |
dc.description.abstract | Mixed methods came to light as the third methodological movement besides the
quantitative and qualitative methods. It has been significantly popular for researchers,
particularly in the last twenty years. However, its philosophy and applicability have
been the major site of discussions.
Motivated by these debates, the purpose of this thesis is to evaluate mixed methods
studies in Turkey. How mixed methods is perceived and applied to be the guiding
research question, 30 master’s degree theses of 2017 in the fields of education and
sociology from Turkish universities are examined with content analysis. Council of
Higher Education Thesis Center Database is the medium for reaching the theses and
several keywords are used to screen the mixed methods studies.
This thesis is designed according to the qualitative methodology and it holds the
interpretive approach. In addition, content analysis is employed with seven categories
for examining the theses. The rationale, definition and naming, model and design,
sampling, data collection/generation, data analysis and ethics are the categories for the
evaluation.
This study argues that the theses, mostly, can be categorized as extended quantitative
inquiries in which the researchers do not have a methodological approach for the
qualitative side, rather the qualitative techniques serve for extension of the quantitative
research. Furthermore, it is asserted that the theses reflect the messiness of mixed
methods with the terminological unclarity, diversity and issues related to the rigor | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Nüfus Etütleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Research methods | tr_TR |
dc.subject | Qualitative methods | tr_TR |
dc.subject | Quantitative methods | tr_TR |
dc.subject | Methodology | tr_TR |
dc.subject | Mixed methods | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Sosyal bilimler | tr_TR |
dc.title | An Evaluation of Mixed Methods Studies: A Case Study for Turkey | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Karma yöntem, nicel ve nitel yöntemlerin yanında üçüncü yöntembilim hareketi olarak
ortaya çıkmıştır. Araştırmacılar için özellikle son yirmi yılda önemli ölçüde popular
hale gelmiştir. Ancak karma yöntemin felsefesi ve uygulanabilirliği tartışmaların en
önemli konuları olarak öne çıkmaktadır.
Bu tartışmalardan hareketle, bu çalışma Türkiye’deki karma yöntem araştırmalarını
değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Türk üniversitelerinde, 2017 yılında eğitim ve
sosyoloji alanında yazılmış 30 yüksek lisans tezi, karma yöntemin nasıl algılandığı ve
uygulandığı sorusu temelinde içerik analiziyle incelenmiştir. YÖK Tez Merkezi Veri
Tabanı kullanılarak çeşitli anahtar kelimelerle yapılan aramalarla bu tezlere
ulaşılmıştır.
Bu tez nitel metodolojiye göre tasarlanmış olup yorumlayıcı yaklaşıma sahiptir. Buna
ilavaten, tezleri incelemek için içerik analizi uygulanmış olup yedi kategori
oluşturulmuştur. Gerekçe, tanımlama ve isimlendirme, model ve desen, örneklem, veri
toplama, veri analizi ve etik değerlendirme kategorileri olarak çalışmada yer
almaktadır.
Bu çalışma, çoğu tezin nitel yöntemi metodolojik olarak ele almadığını, nitel
tekniklerin nicel araştırmanın uzantısı olarak rol aldığını ve bu sebeple tezlerin
çoğunun genişletilmiş nicel araştırma olarak kategorize edilebileceğini savunmaktadır.
Ayrıca karma yöntemin bu tezlerde, terminolojik muğlaklık, çeşitlilik ve titizlikle ilgili
hususlardan ötürü bir karmaşa içerisinde olduğu ortaya konmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sosyal Araştırma Yöntemleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-07-26T08:41:28Z | |