dc.contributor.advisor | Arıcan, Tunca | |
dc.contributor.author | Erişkin Karabey, Müge Deniz | |
dc.date.accessioned | 2019-07-25T13:37:07Z | |
dc.date.issued | 2019-07-13 | |
dc.date.submitted | 2019-06-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8007 | |
dc.description.abstract | In this thesis, the discrimination experienced by female composers throughout
history is discussed. Also, the effects of the gender roles to the lives of male
and female composers are interrogated. The common points between the
discrimination in the West and in the Ottoman history and the present situation
are investigated. 11 female and 11 male composers and conductors were
interviewed to determine the effects of gender roles on their lives. The effects of
gender roles in education are examined in terms of how women and men are
guided to choose composition as a job. The data collected, placed in the
historical background of women's identity and status in Turkey that have been
examined together with both male composers’ comments on women composers
and women composers’ comments on their own lives. In this context, the
society's perspective on both composition as a profession and the women and
men who are engaged in this profession are also discussed. In addition, the
effects of gender roles on the composers' own definition of being a composer as
an identity in their educational and daily lives are interrogated. The opinions of
male and female composers on getting supported and being preferred are
studied. Furthermore, the existence of financial differences caused by gender in
their professions are questioned based on these composers’ own words. In the
light of all these data, the Republic’s goal of obtaining gender equality and to
what extent it achieved this goal in the field of composition has been examined. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ | * |
dc.subject | Orkestra şefliği | tr_TR |
dc.subject | Kadın besteciler | tr_TR |
dc.subject | Toplumsal cinsiyet | tr_TR |
dc.subject | Klasik Batı müziği | tr_TR |
dc.subject | Kadın hakları | tr_TR |
dc.subject | Female composers | tr_eng |
dc.subject | Gender roles | tr_eng |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Müzik ve Müzik üzerine kitaplar | tr_TR |
dc.title | Türkiye'de Toplumsal Cinsiyet Rollerinin Klasik Batı Müziği Bestecilerinin Mesleki Yaşamlarına Etkileri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tezde kadın bestecilerin tarih boyunca yaşadıkları ayrımcılıklara değinilmiş
ve günümüzde toplumsal cinsiyet rollerinin kadın ve erkek bestecilerin
yaşamlarını nasıl etkilediği konusu tartışılmıştır. Batı’da ve Osmanlı tarihinde
yaşanan ayrımcılıklarla bugünkü durum arasındaki ortak noktalar araştırılmıştır.
11 kadın ve 11 erkek besteci ile görüşülerek, toplumsal cinsiyet rollerinin
hayatları üzerindeki etkileri saptanmaya çalışılmıştır. Kadınların ve erkeklerin,
eğitim hayatında nasıl yönlendirildiklerinin mesleğe olan etkileri incelenmiştir.
Toplanan veriler, tarihsel arka plana yerleştirilerek Türkiye’de kadınların durumu
ve kadın kimliği, besteci kadınlarla ilgili yorumlarla beraber incelenmiştir.
Toplumun gerek bestecilik mesleğinin kendisine, gerekse bu meslekle uğraşan
kadın ve erkeklere olan bakış açısı bu bağlamda ele alınmıştır. Bunun yanında,
cinsiyet rollerinin bestecilerin eğitim hayatlarındaki ve bestecilik kimliğini
tanımlayış biçimleri üzerindeki etkileri, kadın ve erkek bestecilerin mesleklerinde
kadınların mı yoksa erkeklerin mi daha çok desteklendiğine, tercih edildiğine
veya kazanç farklarına ilişkin görüşlerine de yer verilmiştir. Bütün bu verilerin
ışığında Cumhuriyet’in toplumsal cinsiyet eşitliği hedefine bestecilik özelinde ne
ölçüde ulaştığı incelenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Müzikoloji | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |