dc.contributor.advisor | Tüzün, Burak | |
dc.contributor.author | Ünver, Şerif Can | |
dc.date.accessioned | 2019-07-22T07:35:10Z | |
dc.date.issued | 2019-07-08 | |
dc.date.submitted | 2019-07-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/7944 | |
dc.description.abstract | The Hat technique is derived from the term defining the art of figurative writing and is a
music technique that must be performed within the same concept and parallel to the same
idea as note writing. In order to create a line in the same way in music, the whole structure
should be performed accordingly to this idea. With this synthesis, it will be possible to
capture the simplicity that the music idealizes. The harmony between the parts is vital in
this synthesis, which is achieved by the combination of mathematics which builds the
modern timbre and rhythmic textures and the Maqams that carry the traces of the past.
For this reason, there is a need for the conductor. The conductor should conduct according
to this perspective. Hatt is a symbolic way of expression and the role of the conductor is
also symbolic. Technical information and the information about Hat is important to create
the frame at this point. With this work, it has been tried to create a perspective about the
concept of Hat.
For this purpose, firstly Assoc. Prof. Dr. Onur Türkmen was introduced, the scope and the
content of the Hat were explained, various studies and comparisons were made on the
sample work chosen by the authorities that the hat system was used, and according to the
results, was tried to reach to create a scope.
Descriptive Research and Screening Method were the basis of the study. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Hat | |
dc.subject | Hatt | |
dc.subject | Çizgi | |
dc.subject | Onur Türkmen | |
dc.subject | Kemençe | |
dc.subject | Topluluk | |
dc.subject | Sembolizm | |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Müzik ve Müzik üzerine kitaplar | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Güzel sanatlar | tr_TR |
dc.title | Onur Türkmen'in Müziğinde Hat Tekniğinin Orkestra Şefliği Açısından İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Hat tekniği figüratif yazı sanatını tanımlayan terimden türemiş olup, aynı konsept dahilinde
ele alınarak icra edilmesi gereken, nota yazısı olarak da aynı düşünceyle paralel olan bir
müzik tekniğidir. Bu teknikle yazılmış olan eserlerin seslendirilmesinde de aynı şekilde bir
çizgi oluşturulmak amaçlanarak hareket edilmeli, tüm yapı buna göre oluşturulmalıdır. Bu
sayede oluşacak sentez ile müziğin idealize ettiği o yalınlığı yakalamak mümkün olacaktır.
Modern tını ve ritm dokusunun meydana getirdiği matematik ile geçmişin izlerini taşıyan
makamların biraraya gelmesi ile ulaşılan bu sentezde, partilerin birbiri ile uyumu hayati
önem arz etmektedir.
Bu sebeple bir orkestra şefine ihtiyaç duyulmaktadır. Orkestra şefi bu perspektif
çerçevesinde bir yönetim gerçekleştirmelidir. Hat sembolik bir ifade tarzıdır ve orkestra
şefinin de rolü yine semboliktir. Çerçeveyi oluşturabilmek için gerekli olan teknik ve hat
bilgisi bu noktada büyük önem arz edeceğinden, oluşturulan bu çalışma ile Hat kavramına
dair bir perspektif oluşturmaya çalışılmıştır.
Bunun için öncelikle Doç. Dr. Onur Türkmen tanıtılmış, hatın kapsamı ve içeriği
anlatılmış, bu sistemin kullanıldığı, uzmanlar tarafından seçilen örnek eser üzerinde çeşitli
kaşılaştırmalar yapılmış ve değerlendirmeler sonucunda bir kapsama ulaşmaya
çalışılmıştır.
Çalışmaya Betimsel Araştırma ve Tarama Yöntemi temel oluşturmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Kompozisyon ve Orkestra Şefliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-07-22T07:35:10Z | |