dc.contributor.advisor | Aydın, Suavi | |
dc.contributor.author | Boz, Erdoğan | |
dc.date.accessioned | 2019-07-16T12:52:48Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-06-17 | |
dc.identifier.citation | APA | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/7884 | |
dc.description.abstract | Circassians are an ethno-cultural group living in various parts of Turkey and whose population is approximately a few hundred thousand. Following the colonization of their ancestral homeland by Russia, they came to the Ottoman lands in waves and in masses from the second half of the 19th century to the beginning of the 20th century. Circassians, who preserved their identity and differences being integrated into the Ottoman and Turkish socio-political life, have discursively constructed an identity demonstrating historical discontinuity in Turkey in a connection with their cognates living in the Circassian republics which are part of the Russian Federation and in various countries around the world, primarily the Middle Eastern countries.
This discursive identity is a dynamic identity which changes with different readings and urgencies imposed upon them by the conditions in which they are while being based on the same references, and it bears a great diversity within itself both successively and simultaneously.
In this regard, Circassianness as a discursive formation constituted within different fields of discourse by Circassians living in Turkey is investigated in this dissertation. Circassianness is studied from the perspective of different discourses based on the same references regarding the origins of the Circassians, who they are, what language they speak, their traditions, the genocide they underwent in the 19th century, their perception of homeland and the organizational units they established since the Ottoman. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | KABUL VE ONAY i
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI ii
ETİK BEYAN iii
ÖZET v
ABSTRACT vi
İÇİNDEKİLER vii
KISALTMALAR ix
GİRİŞ 1
1. BÖLÜM YÖNTEM ve KAVRAMSAL ÇERÇEVE 5
1.1. ALAN VE ÖRNEKLEM 5
1.2. ANTROPOLOJİK GÖZLEM, ALAN VE YÖNTEM 7
1.2.1. Gözlemin ve Alanın Sorunsallaştırılması 8
1.2.2. Katılımcı Gözleme karşı Aktivist Gözlem 12
1.3. ARAŞTIRMANIN SINIRLILIKLARI 21
1.4. SÖYLEM 22
1.5. KİMLİK 25
2. BÖLÜM ÇERKES KİMLİĞİNİN SÖYLEMSEL İNŞASI 28
2.1. KÖKEN SÖYLEMİ: KADİMLİK ve SAF İNSANLIK 28
2.1.1. Muteber Bir İsim: Çerkes 29
2.1.2. Bilimsel Irkçılık ve Saf Beyaz Kafkas Irkı 37
2.1.3. Muteber Bir Akraba: Medeniyet Kurucu Hatti-Hititler 43
2.2. MİLLİYETÇİ SÖYLEM: BÖLGESEL vs. ETNİK MİLLİYETÇİLİK 50
2.2.1. Çerkes Kimdir? 51
2.2.1.1. Bölgesel Milliyetçilik: Çerkes=Herkes, Nam-ı Diğer Kafkas(lı) 53
2.2.1.2. Etnik Milliyetçiliğin İki Hali: Abhaz-Adige ve Çerkes=Adige 59
2.3. DİLSEL SÖYLEM: ÇERKESÇE DİYE BİR DİL VAR MI? 65
2.3.1. Çerkesler Nece Konuşur? 66
2.4. GELENEKÇİ SÖYLEM: YAZILI OLMAYAN ANAYASA-HABZE 74
2.4.1. Hapishanesiz Toplum Miti 81
2.5. SÜRGÜN VE SOYKIRIM SÖYLEMİ: ÇERKESLERİN BİTMEYEN ÇİLESİ 83
2.5.1. Rus-Çerkes İlişkileri ve Rusya’nın Kafkasya’yı İşgali 84
2.5.2. Acıyı Rakamla Büyütmek 86
2.5.3. 21 Mayıs 1864: Göç, Sürgün, Soykırım 92
2.5.4. Tarihi “Gelenekte” Yaşatmak: Balık Yemeyen Çerkesler 104
2.6. DİASPORİK SÖYLEM: YENİ VATANDA ANAVATANI YAŞAMAK 108
2.6.1. Kadim Anavatan Kafkasya: Kaybedilen Cennet 109
2.6.2. Siyasal Birim Olarak Anavatan 113
2.6.2.1. Birleşik Kafkasya 113
2.6.2.2. Çerkesya 119
2.6.3. Eylem Kipinde Anavatan: Dönüş 122
2.7. KURUMSAL SÖYLEM: ÇERKESLİĞİ ÖRGÜTLEMEK 129
2.7.1. Osmanlı’da Çerkes Aydınlanması ve Kurumsal Çerkeslik Söylemine Etkileri 131
2.7.2. Çerkeslere Hariçten Gazel ve Birleşik Kafkasyacılık 139
2.7.3. Liberalleşme, Kültüralizm ve Dönüşçülük 144
SONUÇ 149
KAYNAKÇA 155
EK 1. Orijinallik Raporu 182
EK 2. Etik Kurul Muafiyet Formu 183 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Çerkesler | |
dc.subject | Çerkeslik | |
dc.subject | Kafkas | |
dc.subject | Söylem | |
dc.subject | Kimlik | |
dc.subject | Etnisite | |
dc.subject | Diaspora | |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Sosyal bilimler | tr_TR |
dc.title | Söylem Olarak Kimlik: Çerkesliğin Söylemsel İnşası | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Çerkesler Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde dağınık olarak yaşayan ve sayıları birkaç yüz bini bulan etno-kültürel bir gruptur. Tarihsel topraklarının Rusya İmparatorluğu tarafından kolonizasyonunu müteakiben 19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren 20. yüzyıla kadar dalgalar halinde ve kitlesel olarak Osmanlı topraklarına geldiler. Osmanlı ve Türkiye sosyo-politik yaşamına entegre olarak kimliklerini ve farklılıklarını koruyan Çerkesler, Rusya Federasyonuna bağlı Çerkes cumhuriyetleri ve çoğunlukla Orta Doğu ülkeleri olmak üzere dünyadaki çeşitli ülkelerdeki soydaşlarıyla ilişki içinde Türkiye’de tarihsel süreksizlikler gösteren bir kimliği söylemsel olarak inşa ettiler.
Bu söylemsel kimlik, aynı referansları temel almakla birlikte farklı okumalarla ve içerisinde bulundukları koşulların kendilerine dayattığı zorunluluklarla birlikte değişen dinamik bir kimliktir ve hem süreç içinde hem de eş zamanlı olarak kendi içinde büyük bir çeşitlilik taşımaktadır.
Bu bağlamda, bu tezde, Türkiye’de yaşayan Çerkeslerin farklı söylem alanları içerisinde oluşturdukları söylemsel bir oluşum olarak Çerkeslik incelenmektedir. Çerkeslik, Çerkeslerin kökeni, kim oldukları, hangi dili konuştukları, gelenekleri, 19. yüzyılda maruz kaldıkları soykırım, anavatan algıları ve Osmanlı’dan itibaren oluşturdukları kurumsal yapıları ile ilgili aynı referanslara dayanan farklı söylemleri açısından ele alınmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Antropoloji | tr_TR |
dc.embargo.terms | Açık erişim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |