Show simple item record

dc.contributor.advisorAksoy, Songültr_TR
dc.contributor.authorKoçak, Özgetr_TR
dc.date.accessioned2015-10-14T09:32:01Z
dc.date.available2015-10-14T09:32:01Z
dc.date.issued2014tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/737
dc.description.abstractTinnitus is defined as perception of sound in the absence of a corresponding external acoustic stimulus has lead to decrement in quality of life people with tinnitus. It is necessary to consult people with tinnitus about all aspects of tinnitus in order to cope with it more effectively regardless of which kind of treatments applied. The counseling included both information and coping strategies related to tinnitus has to been provided by suitable, understandable and standardized materials. The aim of this study is to assess the effectiveness of Turkish standardized visual counseling material about tinnitus developed by researcher in terms of tinnitus severity and satisfaction level. Turkish standardized visual counseling material's comprehensibleness and suitability were assessed with a pilot study and then it was revised according to results of it. All participants who were forty people diagnosed with subjective tinnitus were conducted initial interview to evaluate their conditions before the counseling and completed the Tinnitus Handicap Inventory (THI) to determine tinnitus severity. The participants were dived and randomly assigned two groups; first one was given counseling with Turkish standardized visual counseling material and second was given counseling only verbally with same content. After counseling, the follow-up interview and THI were applied to evaluate their conditions and satisfaction levels. It was found that there was no significant difference between people given counseling with Turkish standardized visual counseling material and people given only verbally counseling in terms of tinnitus severity and satisfaction level (p>.05). There was a significant difference between before and after counseling in terms of tinnitus severity in both groups (p<.05). Although all participants reported they had satisfied and the satisfaction levels of both groups were high, verbally counseling group reported more items focused visuality which were improved.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.subjectTinnitustr_TR
dc.titleTinnitus Şikayeti Olan Bireylere Verilen Danışmanlık Hizmetinde Türkçe Standart Görsel Materyal Kullanımının Etkisinin Araştırılması.tr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.callno2014/1534tr_TR
dc.contributor.departmentoldKulak Burun Boğaz Anabilim Dalıtr_TR
dc.description.ozetDış akustik uyaran olmaksızın algılanan ses olarak tanımlanan tinnitus, tinnitus şikayeti olan bireylerin hayat kalitelerinin düşmesine neden olmaktadır. Hangi tedavinin uygulandığına bakılmaksızın tinnitus şikayeti olan bireylere bu durumla etkili şekilde baş edebilmeleri için tinnitusun bütün yönleri hakkında danışmanlığın verilmesi gerekmektedir. Hem tinnitus hakkında bilgi hem de baş etme stratejilerini içeren danışmanlık uygun, anlaşılır ve standart materyal ile verilmelidir. Bu çalışmada, çalışma kapsamında geliştirilen Türkçe standart görsel materyalin tinnitus şiddeti ve memnuniyet seviyesi açısından etkinliğin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Türkçe standart görsel materyalin anlaşırlılığı ve uygunluğu pilot çalışma ile yapılmış sonuçlarına göre materyal gözden geçirilmiştir. Subjektif tinnitus tanısı almış 40 birey ile danışmanlık öncesi durumlarının ve tinnitus şiddetinin belirlenmesi için ilk görüşme yapılmış, Tinnitus Engel Ölçeği (TEÖ) uygulanmıştır. Bireyler danışmanlığı görsel materyal ile alanlar ve danışmanlığı görsel materyal olmaksızın sadece sözel olarak alanlar olmak üzere ikiye ayrılmış, rastgele gruplara dağıtılmışlardır. Danışmanlık ardından bireylerin durumlarının ve memnuniyet seviyelerinin belirlenmesi için takip formu ve TEÖ tekrar uygulanmıştır. Danışmanlığı Türkçe standart görsel materyal ile alan grupla danışmanlığı sadece sözel olarak alan grup arasında tinnitus şiddeti ve memnuniyet seviyesi açısında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır (p>.05). Her iki grupta da tinnitus şiddeti açısından danışmanlık öncesinde ve sonrasında elde edilen puanlarda anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<.05). Bütün bireyler danışmanlıktan memnun kaldıklarını bildirmiş olmasına rağmen sözel olarak danışmanlık alan grup daha fazla geliştirilmesi gereken görselliği vurgulayan noktaya değinmiştir.tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record