dc.contributor.advisor | Ertek, Mehmet Hakan | |
dc.contributor.author | Özdamar, Murat | |
dc.date.accessioned | 2019-03-27T07:29:02Z | |
dc.date.issued | 2019-02-01 | |
dc.date.submitted | 2019-02-01 | |
dc.identifier.citation | Özdamar, M. (2019). Türkiye’de İçmimarlık Eğitiminde Değişen Anlayışlar (Paradigmalar). (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Türkiye. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/6268 | |
dc.description.abstract | The interior architecture has an accurate structure and definition that is much more than what it seems to be. Interior architectural profession, and understanding of it; depends on the intended use of people, and it provides a perspective in the framework of the integrity created in the spaces. The design approach reinforces the spatial structure and experiencing by offering holistic solutions to the problems or demands experienced in the space. In this manner, interior architecture is; the solution for the needs of the user that is presented within the framework of the design values and the personal preferences those are analysed with the design values. The values with the profession; the evolution and the development of the education of interior architecture, and the point that we have today is the main point with this thesis.
In the first part of the study; the purpose, scope and methodology of the thesis has been clarified by explaining the process that requires are explained by explaining the requirements that require the study.
In the second part; the definition of interior architecture/interior architecture and environmental design, and the way it has been developed in the historical process along with the periods of ten (10) years are explained.
In the third chapter; the educational institutions, which are accepted around the world throughout the history and their educational concepts, are examined and revealed.
In the fourth chapter; the years in interior design/interior architecture and environmental design, that evolved in Turkey nor the education of the profession has been evaluated by investigating through the schools.
In the fifth chapter, the education of interior architecture / interior architecture and environmental design in Turkey has been evaluated, and after the examinations carried out through the course groupings, prominent topics have been put forward in the education process that is held today.
In the conclusion part of the study; depending on the results of the research and the noteworthy titles, the discussion has been done according to the result that was obtained by presenting the items needed in interior architecture / interior architecture and environmental design education. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY i
BİLDİRİM ii
YAYINLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iii
ETİK BEYAN iv
TEŞEKKÜR v
ÖZET vi
ABSTRACT viii
İÇİNDEKİLER x
GÖRSELLER DİZİNİ xiii
TABLOLAR DİZİNİ xix
BÖLÜM 1: GİRİŞ 1
1.1 Amaç 2
1.2 Araştırma Konuları 3
1.3 Kapsam 4
1.4 Yöntem 6
BÖLÜM 2: İÇMİMARLIK MESLEĞİ 8
2.1 İçmimarlık Mesleğinin Tanımı 8
2.2 İçmimarlık Mesleğinin Tarihsel Süreçleri 11
2.2.1 1900 Öncesi: 20. Yüzyılın Öncüleri 13
2.2.2 1900-1910 23
2.2.3 1910-1920 30
2.2.4 1920-1930 40
2.2.5 1930-1940 46
2.2.6 1940-1950 53
2.2.7 1950-1960 60
2.2.8 1960-1970 65
2.2.9 1970-1980 71
2.2.10 1980-1990 76
2.2.11 1990-2000 79
2.2.12 2000-2010 81
2.2.13 2010-2018 83
2.3 Bölüm Değerlendirmesi 86
BÖLÜM 3: DÜNYADA İÇMİMARLIK TASARIM EĞİTİMİ 88
3.1 1830 – Academie de Beaux Arts 90
3.2 1837 – İngiliz Kraliyet Sanat Akademisi 94
3.3 1845 – Glasgow Sanat Okulu 95
3.4 1866 – Chicago Sanat Enstitüsü 97
3.5 1908 – Amsterdam Mimarlık Akademisi 98
3.6 1919 – Bauhaus 101
3.7 1920 – Vkhutemas: “Sovyet Bauhaus” 105
3.8 1953 - ULM Tasarım Okulu 108
3.9 1974 - NCIDQ 110
3.10 Bölüm Değerlendirmesi 113
BÖLÜM 4: İÇMİMARLIK EĞİTİMİNİN TÜRKİYE’DE TARİHSEL GELİŞİMİ 115
4.1 1914 - Sanayi-i Nefise-i Şahane 119
4.2 1929 - Gazi Resim-iş 123
4.3 1957 - Tatbik-i Güzel Sanatlar 125
4.4 1985 -Hacettepe Üniversitesi/1987 -İ.D. Bilkent Üniversitesi 129
4.5 1990 ve Sonrası 131
4.6 Bölüm Değerlendirmesi 134
BÖLÜM 5: TÜRKİYE’DE GÜNCEL İÇMİMARLIK EĞİTİMİ 136
5.1 Türkiye’de Bulunan İçmimarlık Bölümlerinin Değerlendirilmesi 141
5.2 Değerlendirme Yöntemi 143
5.3 Değerlendirme Sonuçları 149
5.4 Bölüm Değerlendirmesi 157
BÖLÜM 6: SONUÇ 159
KAYNAKÇA 166
EK 1 İÇMİMARLIK BÖLÜMLERİNİN DERS BAŞLIK GRUPLARINA İLİŞKİN DAĞILIM TABLOLARI
EK 2 ETİK KOMİSYON ONAY KARARI
EK 3 TURNİTİN ORJİNALLİK RAPORU | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | İçmimarlık eğitimi | |
dc.subject | İçmimarlık ve çevre tasarımı eğitimi | |
dc.subject | İçmimarlık mesleği | |
dc.subject | İçmimarlık tarihi | |
dc.subject | İçmimarlık gelişimi | |
dc.title | Türkiye'de İçmimarlık Eğitiminde Değişen Anlayışlar (Paradigmalar) | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | İçmimarlık mesleği, basit anlamda neyin daha doğru göründüğünden ya da daha etkili olduğundan çok daha öte bir yapıya ve tanımlamaya sahiptir. İçmimarlık mesleği ve anlayışı; insanlara, kullanım amaçlarına bağlı olarak, mekânlarda oluşturulan bütünlük çerçevesinde bir bakış açısı sunmaktadır. İç mekân tasarım yaklaşımı, mekân içi yaşanan problemlere ya da isteklere, bütünsel çözümler önererek, mekânsal yapıyı ve deneyimi güçlendirmektedir. Bu doğrultuda içmimarlık mesleği; kullanıcının gereksinmelerine yönelik çözümü, tasarım değerleri çerçevesinde ortaya koyarak ve kişisel tercihlerin tasarım değerleri doğrultusunda ele alınarak çözümlenmesini sağlamaktadır. İşte bu doğrultuda hareket eden mesleğin eğitiminin ne şekilde hayat bulduğu, yürüdüğü ve sonuçlandığı tezin bakış açısını oluşturmaktadır.
Araştırmanın birinci bölümünde; çalışmanın yapılmasını gerektiren ihtiyaçlar anlatılarak tezin amacı, kapsamı ve yöntemi açıklanmıştır.
İkinci bölümde; içmimarlık/içmimarlık ve çevre tasarımı mesleğinin tanımı ve başladığı dönem ile birlikte on (10) ar yıllık dilimler halinde günümüze kadar aldığı yol ortaya konarak tarihsel süreç içerisinde ne şekilde gelişip, yol aldığı açıklanmıştır.
Üçüncü bölümde; içmimarlık meslek anlayışına yönelik olarak eğitim yaparak, dünya çapında kabul edilen eğitim kurumları incelenmiş ve bugün yaşanan mekân tasarımına yönelik eğitim anlayışının ne şekilde geliştiği ortaya konmuştur.
Dördüncü bölümde; yıllar içerisinde içmimarlık/içmimarlık ve çevre tasarımı mesleğinin Türkiye Cumhuriyeti içerisinde ne şekilde geliştiği, eğitim verilen okullar üzerinden araştırılarak değerlendirilmiştir.
Beşinci bölümde, ülkemizde günümüzde devam eden içmimarlık/içmimarlık ve çevre tasarımı eğitimi değerlendirilmiş, ders gruplamaları üzerinden yapılan incelemeler sonrasında bugün sahip olunan eğitim süreci içerisinde dikkat çeken başlıklar ortaya konmuştur.
Tez çalışmasının sonuç bölümünde ise; yapılan araştırmanın sonuçlarına ve dikkat çeken başlıklara dayanılarak içmimarlık/içmimarlık ve çevre tasarımı eğitimi içerisinde ihtiyaç duyulan kalemler ortaya konarak sonuca ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 10239279 | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-03-27T07:29:02Z | |