dc.contributor.advisor | Özkan, Yasemin | |
dc.contributor.author | Balşık Kaya, Nihan | |
dc.date.accessioned | 2019-03-04T08:37:29Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-01-14 | |
dc.identifier.citation | BALŞIK -KAYA, Nihan. Liseli Ergenlerin Bağlanma Stilleri, Empati Düzeyleri ve Saldırgan Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara,2019. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/6042 | |
dc.description.abstract | In this thesis research, the relationship between aggressive behaviors in adolescence and attachment theory and empathy levels were considered. The research is also were aimed at the reveal aggressive behaviors resulting from insecure attachment, and empathy and the resent recommendations for resolving this situation through preventive and interventions that school social worker can provide. In the study, a total of 253 adolescents, who attended high
schools in Ankara province in the academic year 2018-2019 aged between 13 and 18 years, were enrolled in the study. In the research, descriptive research model which is one of the quantitative research method models is used. The data of the study were obtained by Parent Linking Inventory (Parental Form), Empathic Tendency Scale and Aggression Scales as well as Personal Information Form including demographic information. The data were analyzed by using the
reliability analysis, Pearson Correlation Test, Independent Groups T-Test, One-Way ANOVA, and Tukey Test techniques. When the analysis findings obtained from the research were examined, a significant difference was found between the scores of parents, high school attachment styles, empathy levels, and aggressive behaviors sub-dimension. To prevent aggressive behaviors affecting the school climate based on the findings, protective and preventive intervention suggestions
that shape the social work practices were presented. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Ergenlik | tr_TR |
dc.subject | Bağlanma | tr_TR |
dc.subject | Saldırganlık | tr_TR |
dc.subject | Empati | tr_TR |
dc.subject | Okul sosyal hizmeti | tr_TR |
dc.subject | Adolescence | en |
dc.subject | Attachment | en |
dc.subject | Aggression | en |
dc.subject | Empathy | en |
dc.subject | School social work | en |
dc.title | Liseli Ergenlerin Ebeveyne Bağlanma Stilleri, Empati Düzeyleri ve Saldırgan Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Investigation of the Relationship Between Adolescents' Parenting Styles, Empathy Levels and Aggressive Behaviors | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez araştırması ile ergenlerin ebeveyne bağlanma stilleri ile empati düzeyleri ve saldırgan davranışları arasındaki ilişki ele alınmıştır. Araştırmada aynı zamanda güvensiz bağlanma ve empati eksikliği sonucunda oluşan saldırgan davranışlara yönelik olarak okul sosyal hizmetine
yönelik koruyucu ve önleyici müdahalelere ilişkin olarak öneriler sunulmaktadır.Bu araştırmada amaçlı örneklem yöntemi benimsenerek yaşları 13ile 18 arasında değişen ve 2018-2019
Eğitim Öğretim yılında Ankara ilindekil iselere devam eden toplam 253 ergen bireyle çalışılmıştır.Araştırmada,nicel araştırma yöntemi modellerinden olan betimsel ve ilişkisel araştırma modelinden yararlanılmıştır. Araştırmanın verileri, demografik bilgileri içeren Kişisel Bilgi Formunun yanı ıra, Ebeveyne Bağlanma Envanteri (Anne ve Baba Formu), Empatik Eğilim Ölçeği ve Saldırganlık Ölçekleri ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler Güvenirlilik Çözümlemesi, Pearson Korelasyon Testi, Bağımsız Gruplar T-Testi, One-Way ANOVA ve Post-Hoc Tukey Testiteknikleri
ile çözümleme edilmiştir.Araştırmadan elde edilen analiz bulgularına bakıldığında liseli ergenlerin,
ebeveyne bağlanma stilleri, empati düzeyleri ve saldırgan davranışları alt ölçek puanları arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Elde edilen bulgular doğrultusunda okul iklimini etkileyen saldırgan davranışların önlenmesi amacıyla okul sosyal hizmet uygulamalarını şekillendirebilecek koruyucu ve önleyici müdahale önerileri sunulmuştur | tr_TR |
dc.contributor.department | Sosyal Hizmet | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 10235290 | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |